Matematyka

Matematyka na czasie! 1 (Podręcznik, Nowa Era)

Jeśli czas w Warszaiwe oznaczymy przez w, to jak 4.8 gwiazdek na podstawie 5 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Matematyka

Jeśli czas w Warszaiwe oznaczymy przez w, to jak

1.?
 Zadanie

2.?
 Zadanie

W Warszawie do czasu uniwersalnego dodajemy jedną godzinę, więc chcąc wyrazić czas w Londynie za pomocą czasu w Warszawie, musimy od czasu w Warszawie tą godzinę odjąć: 

`w-1`

,,Przesuwając się dalej" do Nowego Jorku, gdzie czas w zależności od l wynosi l-5, odnosząc go do czasu Warszawie, musimy odjąć o jedną godzinę więcej:

`w-6`

 Analogicznie w Acapulco:

`w-7`

Oraz w Edmonton:

`w-8`

W Bangkoku do czasu uniwersalnego godziny dodajemy, a nie odejmujemy, stąd jeśli w stosunku do czasu uniwersalnego wyrażenie na czas wynosiło l+7, to przesuwając się od czasu l+1 (czasu w w Warszawie), dodajemy tylko 6 godzin:

`w+6`

Czyli o jedną godzinę mniej. Analogicznie w przypadku Sydney:

`w+9`

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka na czasie! 1
Autorzy: Karolina Wej, Wojciech Babiański, Ewa Szmytkiewicz, Jerzy Janowicz
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

6863

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Odejmowanie ułamków dziesiętnych

Odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do odejmowania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki odejmujemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecina;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 3,41-1,54=? $$
    odejmowanie-ulamkow

    $$ 3,41-1,54=1,87 $$  

Porównywanie ułamków

Porównywanie dwóch ułamków polega na stwierdzeniu, który z nich jest mniejszy, który większy.

  • Porównywanie ułamków o takich samych mianownikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same mianowniki, to ten jest większy, który ma większy licznik

    Przykład:

    $$3/8$$ < $$5/8$$
     
  • Porównywanie ułamków o takich samych licznikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same liczniki, to ten jest większy, który ma mniejszy mianownik.

    Przykład:

    $$4/5$$ > $$4/9$$
Zobacz także
Udostępnij zadanie