Matematyka

Matematyka z plusem 4 (Podręcznik, GWO)

Korzystając ze skali podanej pod obrazami, ustal, jakie są rzeczywiste wymiary tych obrazów. 4.63 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 4 Klasa
  3. Matematyka

Korzystając ze skali podanej pod obrazami, ustal, jakie są rzeczywiste wymiary tych obrazów.

7
 Zadanie

8
 Zadanie
9
 Zadanie
Super zagadka
 Zadanie
UWAGA! Oglądasz stare wydanie książki. Kliknij tutaj, aby zobaczyć najnowsze.

a) Wymiary obrazu Stanisława Wyspiańskiego na rysunku to:
`3,8 \ cm xx 3,8 \ cm` 

Skala 1:10 oznacza, że rysunek jest 10 razy mniejszy od rzeczywistego obrazu.
Rzeczywisty obraz jest więc 10 razy większy. 
`3,8*10=38` 

Rzeczywiste wymiary obrazu to:
`38 \ cm xx 38 \ cm` 

 

Wymiary obrazu Tadeusza Makowskiego na rysunku to:
`5 \ cm xx 4 \ cm` 

Skala 1:20 oznacza, że rysunek jest 20 razy mniejszy od rzeczywistego obrazu. 
Wymiary obrazu są 20 razy większe od wymiarów reprodukcji, czyli:
`5*20=100` 
`4*20=80`

Rzeczywiste wymiary obrazu to:
`100 \ cm xx 80 \ cm` 
`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 


b) Obliczamy teraz, jakie wymiary miałyby te obrazy, gdyby skala wynosiła 1:5. 
Skala 1:5 oznacza, że reprodukcja ma być 5 razy mniejsza od obrazu.  

Obraz Stanisława Wyspiańskiego ma wymiary 38cm x 38 cm. 
W skali 1:5 byłby on pomniejszony 5 razy. 
`38:5=7,6` 

Obraz miałby wymiary:
`76 \ mm xx 76 \ mm`   

 
Obraz Tadeusza Makowskiego ma wymiary 100 cm x 80 cm. 
W skali 1:5 były on pomiejszony 5 razy. 
`100:5=20` 
`80:5=16` 

Obraz miałby wymiary:
`20 \ cm xx 16 \ cm` 

DYSKUSJA
user profile image
Gość

3 kwietnia 2017
Thanks
user profile image
Gość

21 marca 2017
dzienki dobre :D
user profile image
Wiktoria Ponichtera

1 marca 2017
jeej! pani mi sprawdzała zeszyt i dostałam 5 za te zadanie ♥
user profile image
Gość

13 lutego 2017
dobre
Informacje
Matematyka z plusem 4
Autorzy: M. Dobrowolska, M. Jucewicz, P. Zarzycki
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Wzajemne położenie prostych

Dwie proste mogą się przecinać w punkcie, mogą być do siebie prostopadłe lub równoległe.

  1. Proste przecinające się w punkcie P – proste mające jeden punkt wspólny.

    prosteprzecinajace
     
  2. Proste prostopadłe – to proste przecinające się pod kątem prostym.

    Jeśli proste a i b są prostopadłe (inaczej mówiąc prosta a jest prostopadła do prostej b), zapisujemy to symbolicznie w następujący sposób: $$a⊥b$$. Dwie proste prostopadłe tworzą cztery kąty proste

    prostekatprosty
     
  3. Proste równoległe – to proste nie mające punktów wspólnych lub pokrywające się.

    Jeżeli proste a i b są równoległe (inaczej mówiąc prosta a jest równoległa do prostej b), to zapisujemy to symbolicznie w następujący sposób: $$a∥b$$.
     

    proste-rownlegle
Dodawanie pisemne

Krok po kroku jak wykonywać dodawanie pisemne:

  1. Składniki zapisujemy jeden pod drugim tak, by cyfry jedności tworzyły jedną kolumnę, cyfry dziesiątek – drugą, cyfry setek – trzecią, itd. (czyli cyfry liczb wyrównujemy do prawej strony), a następnie oddzielamy je poziomą kreską.

    dodawanie1
     
  2. Dodawanie prowadzimy od strony prawej do lewej. Najpierw dodajemy jedności, czyli ostatnie cyfry w dodawanych liczbach – w naszym przykładzie będzie to 9 i 3. Jeżeli uzyskana suma jest większa od 9, to w kolumnie jedności pod kreską piszemy cyfrę jedności tej sumy, a pozostałą cyfrę sumy przenosimy do kolumny dziesiątek.
    W naszym przykładzie mamy $$9 + 3 = 12$$, czyli w kolumnie jedności piszemy 2, a 1 przenosimy do kolumny dziesiątek.

    dodawanie2
     
  3. Następnie dodajemy dziesiątki naszych liczb wraz z cyfrą przeniesioną i postępujemy jak poprzednio, czyli jeśli uzyskana suma jest większa od 9, to w kolumnie dziesiątek piszemy cyfrę jedności tej sumy, a pozostałą cyfrę sumy przenosimy do kolumny setek.
    W naszym przykładzie otrzymamy: $$1 + 5 + 6 = 12$$, czyli w kolumnie dziesiątek piszemy 2, a 1 przenosimy do kolumny setek.

    dodawanie3
     
  4. Dodajemy cyfry setek wraz z cyfrą przeniesioną i wynik zapisujemy pod kreską.
    W naszym przykładzie mamy: $$1+2+1=4$$ i wynik ten wpisujemy pod cyframi setek.

    dodawanie4
     
  5. W rezultacie opisanego postępowania otrzymujemy wynik dodawania pisemnego.
    W naszym przykładzie sumą liczb 259 i 163 jest liczba 422.

Zobacz także
Udostępnij zadanie