Matematyka

Podaj odpowiednie założenia i wykonaj działanie 4.54 gwiazdek na podstawie 13 opinii
  1. Liceum
  2. 2 Klasa
  3. Matematyka

Podaj odpowiednie założenia i wykonaj działanie

4
 Zadanie

5
 Zadanie

`a)`

`{(xne0), (2xne0):}\ \ \ =>\ \ \ {(xne0), (xne0):}\ \ \ => \ \ \ D=RR\\{0}`

 

`6/x+5/(2x)=12/(2x)+5/(2x)=17/(2x)`

 

 

 

`b)`

`{(3xne0), (4xne0):}\ \ \ =>\ \ \ {(xne0), (xne0):}\ \ \ =>\ \ \ D=RR\\{0}`

 

`4/(3x)-3/(4x)=16/(12x)-9/(12x)=7/(12x)`

 

 

`c)`

`{(x-2ne0), (2x-4ne0):}\ \ \ =>\ \ \ {(xne2), (xne2):}\ \ \ =>\ \ \ D=RR\\{2}`

 

`3/(x-2)+x/(2x-4)=6/(2x-4)+x/(2x-4)=(6+x)/(2x-4)`

 

 

 

`d)`

`{(3x+3ne0), (x+1ne0):} \ \ \ =>\ \ \ {(xne-1), (xne -1):}\ \ \ =>\ \ \ D=RR\\{-1}`

 

`x/(3x+3)-1/(x+1)=x/(3x+3)-3/(3x+3)=(x-3)/(3x+3)`

 

 

`e)`

`{(x-3ne0), (4x-12ne0):}\ \ \ =>\ \ \ {(xne3), (xne3):}\ \ \ =>\ \ \ D=RR\\{3}`

 

`(x+1)/(x-3)+(2x-5)/(4x-12)=(4x+4)/(4x-12)+(2x-5)/(4x-12)=(4x+4+2x-5)/(4x-12)=(6x-1)/(4x-12)`

 

 

`f)`

`{(3x+6ne0), (x+2ne0):}\ \ \ =>\ \ \ {(xne-2), (xne-2):}\ \ \ =>\ \ \ D=RR\\{-2}`

 

`(2x-1)/(3x+6)-(x-1)/(x+2)=(2x-1)/(3x+6)-(3x-3)/(3x+6)=((2x-1)-(3x-3))/(3x+6)=(2x-1-3x+3)/(3x+6)=(-x+2)/(3x+6)`

DYSKUSJA
Informacje
MATeMAtyka 2. Zakres podstawowy
Autorzy: Wojciech Babiański, Lech Chańko, Joanna Czarnowska, Grzegorz Janocha
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Dzielenie z resztą

Na początek zapoznajmy się z twierdzeniem o dzieleniu z resztą, które brzmi następująco:
"Dla pary liczb całkowitych a i b (gdzie b ≠ 0) istnieją liczby całkowite q i r, dla których spełnione jest równanie a = qb + r, gdzie 0 ≤ r < │b│. Liczby q i r nazywa się odpowiednio ilorazem i resztą z dzielenia a przez b."

Innymi słowy, dzielenie z resztą to takie dzielenie, w którym iloraz nie jest liczbą całkowitą.

Przykład obliczania reszty z dzielenia:

  1. Podzielmy liczbę 23 przez 3.
  2. Wynikiem dzielenia nie jest liczba całkowita (nie dzieli się równo). Maksymalna liczba trójek, które zmieszczą się w 23 to 7.
  3. $$7 • 3 = 21$$
  4. Różnica między liczbami 23 i 21 wynosi 2, zatem resztą z tego dzielenia jest liczba 2.
  5. Poprawny zapis działania: $$21÷3=7$$ $$r.2$$

Przykłady:

  • $$5÷2=2$$ r. 1
  • $$27÷9=3$$ r. 0
  • $$(-8)÷(-3)=3 r. 1$$
  • $$(-15)÷4=-3$$ .r -3 lub $$(-15)÷4=-4$$ r. 1

  Zapamiętaj

Reszta jest zawsze mniejsza od dzielnika.

Kolejność wykonywania działań

Przy rozwiązywaniu bardziej skomplikowanego działania, najważniejsze jest zachowanie kolejności wykonywania działań.

Kolejność wykonywania działań:

  1. Wykonywanie działań w nawiasach;

  2. Potęgowanie i pierwiastkowanie;

  3. Mnożenie i dzielenie (jeżeli w działaniu występuje dzielenie lub zarówno mnożenie, jak i dzielenie, to działania wykonujemy w kolejności w jakiej są zapisane od lewej do prawej strony).
    Przykład: $$16÷2•5=8•5=40$$;

  4. Dodawanie i odejmowanie (jeżeli w działaniu występuje odejmowanie lub zarówno dodawanie, jak i odejmowanie, to działania wykonujemy w kolejności w jakiej są zapisane od lewej strony do prawej).
    Przykład: $$24 - 6 +2 = 18 + 2 = 20$$.

Przykład:

$$(45-9•3)-4=(45-27)-4=18-4=14 $$
 
Zobacz także
Udostępnij zadanie