Matematyka

Połącz liczbę z jej miejscem na osi liczbowej tak jak w przykładzie 4.56 gwiazdek na podstawie 27 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Matematyka

Połącz liczbę z jej miejscem na osi liczbowej tak jak w przykładzie

6
 Zadanie

7
 Zadanie

a) jedna kratka odpowiada `1/5` (bo między 0 a 1 mieści się 5 kratek)

`8/5=1 3/5`

`14/5=2 4/5`

`26/5=5 1/5`

 

 

b) jedna kratka odpowiada `1/10`  (bo między 0 a 1 mieści się 10 kratek)

`1 2/5=1 4/10`

`2 1/2=2 5/10`

`4/5=8/10`

`9/5=1 4/5=1 8/10`

`21/10=2 1/10`

`3/2=1 1/2=1 5/10`

 

 

c) jedna kratka odpowiada `1/16`  (bo między 0 a 1 mieści się 16 kratek)

`1 1/2=1 8/16`

`5/8=10/16`

`5/4=1 1/4=1 4/16`

`3/4=12/16`

`11/8=1 3/8=1 6/16`

`1/2=8/16`

 

 

DYSKUSJA
user profile image
martynaf454

0

2017-02-14
wszystko dobrze bardzo dziękuje pięknie wykonane :)
user profile image
Paweł

5004

2017-02-15
@martynaf454 Cześć,cieszymy się że jesteś zadowolony z rozwiązania, każdy zadowolony użytkownik to dla nas dodatkowa motywacja do pracy :) Pozdrawiamy!
user profile image
Gość

0

2017-02-20
dobrze jest
user profile image
martynaf454

0

2017-03-06
dziękuje
user profile image
Szymon Bazydło

1

2017-03-27
Najlepszego życzę wam
Informacje
Matematyka 2001. Zeszyt ćwiczeń cz. 2
Autorzy: Chodnicki Jerzy, Dąbrowski Mirosław, Pfeiffer Agnieszka
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paweł

5004

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Kolejność wykonywania działań

Przy rozwiązywaniu bardziej skomplikowanego działania, najważniejsze jest zachowanie kolejności wykonywania działań.

Kolejność wykonywania działań:

  1. Wykonywanie działań w nawiasach;

  2. Potęgowanie i pierwiastkowanie;

  3. Mnożenie i dzielenie (jeżeli w działaniu występuje dzielenie lub zarówno mnożenie, jak i dzielenie, to działania wykonujemy w kolejności w jakiej są zapisane od lewej do prawej strony).
    Przykład: $$16÷2•5=8•5=40$$;

  4. Dodawanie i odejmowanie (jeżeli w działaniu występuje odejmowanie lub zarówno dodawanie, jak i odejmowanie, to działania wykonujemy w kolejności w jakiej są zapisane od lewej strony do prawej).
    Przykład: $$24 - 6 +2 = 18 + 2 = 20$$.

Przykład:

$$(45-9•3)-4=(45-27)-4=18-4=14 $$
 
Pozycyjny system dziesiątkowy

System liczenia, którego używamy jest pozycyjny i dziesiątkowy. Wyjaśnijmy co to oznacza:

  • pozycyjny, ponieważ liczbę przedstawia się jako ciąg cyfr, a wartość poszczególnych cyfr zależy od miejsca (pozycji), jakie zajmuje ta cyfra,
  • dziesiątkowy, ponieważ liczby zapisujemy za pomocą dziesięciu znaków, zwanych cyframi: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.

Przykład (wyjaśniający pojęcie pozycyjnego systemu dziesiątkowego):

img01
 

Każda z cyfr użyta w powyższej liczbie tworzy określoną wartość, która jest uzależniona od miejsca (pozycji), jaką zajmuje ta cyfra w zapisie utworzonej liczby.

Jeśli użyjemy dokładnie tych samych cyfr, z których zbudowana jest powyższa liczba, ale użyjemy ich w innej kolejności to otrzymamy całkiem inną liczbę (np. 935287, 728395).

Przestawienie kolejności cyfr zmienia wartość liczby, dlatego nasz system liczenia jest pozycyjny (ponieważ miejsce cyfry w zapisie liczby nadaje wartość tej liczbie), natomiast używanie dziesięciu cyfr do zapisu liczby powoduje, że nazywamy go dziesiątkowym systemem.
 

Liczbę z powyższego przykładu możemy zapisać też w następujący sposób:
$$3•1+9•10+5•100+7•1000+8•10000+2•100000= 287 593$$
 

Przykład (czytanie zapisanych liczb w pozycyjnym systemie dziesiątkowym):
  • 22 500 - czytamy: dwadzieścia dwa i pół tysiąca lub dwadzieścia dwa tysiące pięćset,
  • 1 675 241 - czytamy: milion sześćset siedemdziesiąt pięć tysięcy dwieście czterdzieści jeden.

  Ciekawostka

Pozycyjny system dziesiątkowy pochodzi prawdopodobnie z Indii (znany jest napis z 683 roku zawierający zapis liczby w systemie pozycyjnym z użyciem zera). Za pośrednictwem Arabów system ten oraz zero dotarły do Europy (stąd nazwa cyfry arabskie) i obecnie jest powszechnie używanym systemem liczbowym.

Zobacz także
Udostępnij zadanie