Matematyka

Zaprojektuj własne tabelki, podobne do tabelek z poprzedniego zadania 4.57 gwiazdek na podstawie 23 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Matematyka

Zaprojektuj własne tabelki, podobne do tabelek z poprzedniego zadania

12
 Zadanie

13
 Zadanie

14
 Zadanie

 

  `o\ 2/7\ wiecej`  `o\ 2/7\ mniej` 
`3/7`   `3/7+2/7=5/7`  `3/7-2/7=1/7` 
`4/7`  `4/7+2/7=6/7`  `4/7-2/7=2/7` 
`6/7`  `6/7+2/7=8/7=1 1/7`  `6/7-2/7=4/7` 
`1 1/7`  `1 1/7+2/7=1 3/7`  `1 1/7-2/7=8/7-2/7=6/7` 
`1 3/7`  `1 3/7+2/7=1 5/7`  `1 3/7-2/7=1 1/7` 

 

 

 

  `o\ 3/11\ wiecej`  `o\ 3/11\ mniej` 
`4/11`  `4/11+3/11=7/11`  `4/11-3/11=1/11` 
`9/11`  `9/11+3/11=12/11=1 1/11`  `9/11-3/11=6/11` 
`1 2/11`  `1 2/11+3/11=1 5/11`  `1 2/11-3/11=13/11-3/11=10/11` 
`1 5/11`  `1 5/11+3/11=1 8/11`  `1 5/11-3/11=1 2/11` 
`1 7/11`  `1 7/11+3/11=1 10/11`  `1 7/11-3/11=1 4/11` 
DYSKUSJA
Informacje
Matematyka 2001. Zeszyt ćwiczeń cz. 2
Autorzy: Chodnicki Jerzy, Dąbrowski Mirosław, Pfeiffer Agnieszka
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paweł

4851

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Najmniejsza wspólna wielokrotność (nww)

Najmniejsza wspólna wielokrotność (NWW) dwóch liczb naturalnych to najmniejsza liczba naturalna będąca wielokrotnością zarówno jednej liczby, jak i drugiej.

Przykłady:

  • Najmniejszą wspólną wielokrotnością liczb 3 i 5 jest: 15.
    1. Wypiszmy wielokrotności liczby 3: 3, 6, 9, 12, 15, 18, 21, 24, 27, 30, ...;
    2. Wypiszmy wielokrotności liczby 5: 5, 10, 15, 20, 25, 30, 35, ...;
    3. Wśród wielokrotności liczby 3 i liczby 5 szukamy najmniejszej liczby, która jest zarówno wielokrotnością 3 i 5. Jest to 15.
  • Najmniejszą wspólną wielokrotnością liczb 4 i 6 jest: 12.
    1. Wypiszmy wielokrotności liczby 4: 4, 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32, 36, 40, ...;
    2. Wypiszmy wielokrotności liczby 6: 6, 12, 18, 24, 30, 36, 42, 48, ...;
    3. Wśród wielokrotności wyżej wypisanych szukamy najmniejszej liczby, która jest zarówno wielokrotnością 4 i 6, widzimy że jest to 12.
Kolejność wykonywania działań

Przy rozwiązywaniu bardziej skomplikowanego działania, najważniejsze jest zachowanie kolejności wykonywania działań.

Kolejność wykonywania działań:

  1. Wykonywanie działań w nawiasach;

  2. Potęgowanie i pierwiastkowanie;

  3. Mnożenie i dzielenie (jeżeli w działaniu występuje dzielenie lub zarówno mnożenie, jak i dzielenie, to działania wykonujemy w kolejności w jakiej są zapisane od lewej do prawej strony).
    Przykład: $$16÷2•5=8•5=40$$;

  4. Dodawanie i odejmowanie (jeżeli w działaniu występuje odejmowanie lub zarówno dodawanie, jak i odejmowanie, to działania wykonujemy w kolejności w jakiej są zapisane od lewej strony do prawej).
    Przykład: $$24 - 6 +2 = 18 + 2 = 20$$.

Przykład:

$$(45-9•3)-4=(45-27)-4=18-4=14 $$
 
Zobacz także
Udostępnij zadanie