Matematyka

Ciekawi Świata 6. Zeszyt Ćwiczeń cz. 2 (Zeszyt ćwiczeń, Operon)

Spośród podanych równań wypisz te, których rozwiązaniem jest: 4.6 gwiazdek na podstawie 5 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Matematyka

Spośród podanych równań wypisz te, których rozwiązaniem jest:

4
 Zadanie

5
 Zadanie

a) Sprawdzamy, czy liczba 5 jest rozwiązaniem któregoś z podanych równań.

`1) \ -3x=-15` 
`L=-3*5=-15` 
`P=-15` 
`L=P` 
Lewa strona jest równa prawej, więc liczba 5 jest rozwiązaniem równania.

`2) \ 2(x-2)=14` 
`L=2(x-2)=2(5-2)=2*3=6` 
`P=14` 
`L!=P` 
Lewa strona nie jest równa prawej, więc liczba 5 nie jest rozwiązaniem równania.    

`3) \ x=15-2x` 
`L=x=5` 
`P=15-2x=15-2*5=15-10=5` 
`L=P` 
Lewa strona jest równa prawej, więc liczba 5 jest rozwiązaniem równania.

`4) \ x-2=7` 
`L=x-2=5-2=3` 
`P=7` 
`L!=P` 
Lewa strona nie jest równa prawej, więc liczba 5 nie jest rozwiązaniem równania.    

`5) \ 3x+5=14` 
`L=3x+5=3*5+5=15+5=20` 
`P=14` 
`L!=P` 
Lewa strona nie jest równa prawej, więc liczba 5 nie jest rozwiązaniem równania.    

`6) \ 4x+16=28` 
`L=4x+16=4*5+16=20+16=36` 
`P=28` 
`L!=P` 
Lewa strona nie jest równa prawej, więc liczba 5 nie jest rozwiązaniem równania.    

`7) \ 1/3x=1` 
`L=1/3*5=5/3` 
`P=1` 
`L!=P` 
Lewa strona nie jest równa prawej, więc liczba 5 nie jest rozwiązaniem równania.    

`8) x+4=7` 
`L=x+4=5+4=9` 
`P=7` 
`L!=P` 
Lewa strona nie jest równa prawej, więc liczba 5 nie jest rozwiązaniem równania.    


Liczba 5 jest rozwiązaniem równań:
`-3x=-15, \ \ \ x=15-2x`  
`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 


b) Sprawdzamy, czy liczba 3 jest rozwiązaniem któregoś z podanych równań.

Rozwiązaniem równania 1) jest liczba 5, więc nie sprawdzamy go. 
`2) \ 2(x-2)=14`   
`L=2(x-2)=2(3-2)=2*1=2` 
`P=14` 
`L!=P` 
Lewa strona nie jest równa prawej, więc liczba 3 nie jest rozwiązaniem równania.    

Rozwiązaniem równania 3) jest liczba 5, więc nie sprawdzamy go. 

`4) \ x-2=7` 
`L=x-2=3-2=1` 
`P=7` 
`L!=P` 
Lewa strona nie jest równa prawej, więc liczba 3 nie jest rozwiązaniem równania.  

`5) \ 3x+5=14` 
`L=3x+5=3*3+5=9+5=14` 
`P=14` 
`L=P`   
Lewa strona jest równa prawej, więc liczba 3 jest rozwiązaniem równania.

`6) \ 4x+16=28` 
`L=4x+16=4*3+16=12+16=28` 
`P=28` 
`L=P` 
Lewa strona jest równa prawej, więc liczba 3 jest rozwiązaniem równania.

`7) \ 1/3x=1` 
`L=1/3*3=1` 
`P=1` 
`L=P` 
Lewa strona jest równa prawej, więc liczba 3 jest rozwiązaniem równania.

`8) \ x+4=7` 
`L=x+4=3+4=7` 
`P=7` 
`L=P` 
Lewa strona jest równa prawej, więc liczba 3 jest rozwiązaniem równania.


Liczba 3 jest rozwiązaniem równań:  
`3x+5=14, \ \ \ 4x+16=28, \ \ \ 1/3x=1, \ \ \ x+4=7` 
`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 


c) Sprawdzamy, czy liczba 9 jest rozwiązaniem któregoś z podanych równań.

 

Do sprawdzenia pozostały nam równania 2) i 4). 

`2) \ 2(x-2)=14` 
`L=2(9-2)=2*7=14` 
`P=14` 
`L=P` 
Lewa strona jest równa prawej, więc liczba 9 jest rozwiązaniem równania.

`4) \ x-2=7` 
`L=x-2=9-2=7` 
`P=7` 
`L=P` 
Lewa strona jest równa prawej, więc liczba 9 jest rozwiązaniem równania.


Liczba 9 jest rozwiązaniem równań:
`2(x-2)=14, \ \ \ x-2=7`  

DYSKUSJA
Informacje
Ciekawi Świata 6. Zeszyt Ćwiczeń cz. 2
Autorzy: Praca zbiorowa
Wydawnictwo: Operon
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Odejmowanie pisemne
  1. Zapisujemy odjemną, a pod nią odjemnik, wyrównując ich cyfry do prawej strony.

    odejmowanie1
     
  2. Odejmowanie prowadzimy od strony prawej do lewej. Najpierw odejmujemy jedności, w naszym przykładzie mamy 3 - 9. Jeśli jedności odjemnej są mniejsze od jedności odjemnika (a tak jest w naszym przykładzie), wtedy z dziesiątek przenosimy jedną (lub więcej) „dziesiątkę” do jedności i wykonujemy zwykłe odejmowanie.
    W naszym przykładzie wygląda to następująco: od 3 nie możemy odjąć 9, więc przenosimy (pożyczamy) jedną dziesiątkę z siedmiu dziesiątek i otrzymujemy 13 – 9 = 4, czyli pod cyframi jedności zapisujemy 4, a nad cyframi dziesiątek zapisujemy ilość dziesiątek które nam zostały czyli 6 (bo od siedmiu dziesiątek pożyczyliśmy jedną, czyli zostało nam sześć dziesiątek).

    odejmowanie2
     
  3. Odejmujemy dziesiątki, a następnie zapisujemy wynik pod cyframi dziesiątek. Gdy dziesiątki odjemnej są mniejsze od dziesiątek odjemnika, z setek przenosimy jedną (lub więcej) „setkę” do dziesiątek i wykonujemy zwykłe odejmowanie.
    W naszym przykładzie mamy: 6 – 6 = 0, czyli pod cyframi dziesiątek zapisujemy 0.

    odejmowanie2
     
  4. Odejmujemy setki, a następnie wynik zapisujemy pod cyframi setek. Gdy setki odjemnej są mniejsze od setek odjemnika, z tysięcy przenosimy jeden (lub więcej) „tysiąc” do setek i wykonujemy zwykłe odejmowanie.
    W naszym przykładzie mamy: 2 – 1 = 1, czyli pod cyframi setek zapisujemy 1.

    odejmowanie3
     
  5. W rezultacie opisanego postępowania otrzymujemy wynik odejmowania pisemnego. W naszym przykładzie różnicą liczb 273 i 169 jest liczba 104.


Dla utrwalenia przeanalizujmy jeszcze jeden przykład odejmowania pisemnego.

Wykonamy pisemnie odejmowanie: 4071 - 956.

  1. Zapisujemy odjemną, a pod nią odjemnik.

    odejmowanie11
     
  2. Odejmujemy jedności: od 1 nie możemy odjąć 6, więc pożyczamy jedną dziesiątkę z siedmiu i otrzymujemy 11 – 6 = 5, czyli pod cyframi jedności zapisujemy 5, natomiast nad cyframi dziesiątek wpisujemy 6 (bo od siedmiu dziesiątek pożyczyliśmy jedną, czyli zostaje sześć dziesiątek).

    odejmowanie12
     
  3. Odejmujemy dziesiątki: 6 – 5 = 1, czyli pod cyframi dziesiątek wpisujemy 1.

    odejmowanie13
     
  4. Odejmujemy setki: od 0 nie możemy odjąć 9, więc pożyczamy jeden tysiąc i rozmieniamy go na 10 setek (bo jeden tysiąc to dziesięć setek) i otrzymujemy 10 – 9 = 1, czyli pod cyframi setek wpisujemy 1, a nad cyframi tysięcy wpisujemy 3, bo tyle tysięcy zostało.

    odejmowanie14
     
  5. Odejmujemy tysiące: w naszym przykładzie mamy 3 – 0 = 3 i wynik zapisujemy pod cyframi tysięcy.

    odejmowanie15
     
  6. Wynik naszego odejmowania: 4071 – 956 = 3115.

Dodawanie ułamków dziesiętnych

Dodawanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do dodawania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki dodajemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecinka;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 1,57+7,6=?$$
    dodawanie-ulamkow-1 

    $$1,57+7,6=8,17 $$

Zobacz także
Udostępnij zadanie