Matematyka

Ciekawi Świata 6. Podręcznik cz.1 (Podręcznik, Operon)

oblicz ile cm ² zajmuje strzałka 4.57 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Matematyka

oblicz ile cm ² zajmuje strzałka

5
 Zadanie

6
 Zadanie

ZD 1
 Zadanie
ZD 2
 Zadanie

Od pola prostokąta o wymiarach 5 cm na 3 cm odejmujemy pola trójkątów P1, P2, P3, P4 i P5. Otrzymamy w ten sposób pole powierzchni strzałki. 

Pole prostokąta to: 
`P_p=5 \ "cm"*3 \ "cm"=15 \ "cm"^2` 

Pola trójkątów P1 i P2 są takie same, gdyż ich podstawy mają długość 3,5 cm a wysokości mają długość 1 cm. 
`P_1=P_2=1/2*3,5 \ "cm"*1 \ "cm"=1,75 \ "cm"^2` 

Pole trójkąta P3 to: 
`P_3=1/2*3 \ "cm"*1 \ "cm"=1,5 \ "cm"^2`  

Pola trójkątów P4 i P5 są takie same, gdyż ich podstawy oraz wysokości mają długość 1,5 cm. 
`P_4=P_5=1/2*1,5 \ "cm"*1,5 \ "cm"=0,75 \ "cm"*1,5 \ "cm"=1,125 \ "cm"^2` 


Obliczamy ile wynosi pole powierzchni strzałki: 
`P_s=P_p-P_1-P_2-P_3-P_4-P_5=15 \ "cm"^2-2*1,75 \ "cm"^2-1,5 \ "cm"^2-2*1,125 \ "cm"^2=`  
`\ \ \ \ =15 \ "cm"^2-3,5 \ "m"^2-1,5 \ "cm"^2-2,25 \ "cm"^2=7,75 \ "cm"^2` 

Odpowiedź:
Pole powierzchni strzałki wynosi 7,75 cm2.  

DYSKUSJA
user profile image
Adrian Konopka

21-02-2017
zadanie zrobiono źle
user profile image
Arek

144

21-02-2017
@Adrian Konopka Cześć, zadanie jest poprawnie rozwiązane:) Pozdrawiamy!
Informacje
Ciekawi Świata 6. Podręcznik cz.1
Autorzy: Praca zbiorowa
Wydawnictwo: Operon
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Arek

144

Korepetytor

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Mnożenie i dzielenie

Kolejnymi działaniami, które poznasz są mnożenie i dzielenie.

  1. Mnożenie to działanie przyporządkowujące dwóm liczbom a i b liczbę c = a•b (lub a×b). Mnożone liczby nazywamy czynnikami, a wynik mnożenia iloczynem.

    mnożenie liczb

    Mnożenie jest:

    1. przemienne (czynniki można zamieniać miejscami) , np. 3 • 2 = 2 • 3
    2. łączne (gdy mamy większą liczbę czynników możemy je mnożyć w dowolnej kolejności),
      np. $$(3 • 5) • 2 = 3 • (5 • 2)$$
    3. rozdzielne względem dodawania i odejmowania
      np. 2 • (3 + 4) = 2 • 3 + 2 • 4
      2 • ( 4 - 3) = 2 • 4 - 2 • 3
      Wykorzystując łączność mnożenia można zdecydowanie łatwiej uzyskać iloczyn np.: 4 • 7 • 5 = (4 • 5) • 7 = 20 • 7 = 140
  2. Dzielenie
    Podzielić liczbę a przez b oznacza znaleźć taką liczbę c, że $$a = b • c$$, np. $$12÷3 = 4$$, bo $$12 = 3 • 4$$.
    Wynik dzielenia nazywamy ilorazem, a liczby odpowiednio dzielną i dzielnikiem.

    dzielenie liczb

    Dzielenie podobnie jak odejmowanie nie jest ani przemienne, ani łączne
     

  Ciekawostka

Znak x (razy) został wprowadzony w 1631 przez angielskiego matematyka W. Oughtreda, a symbol ͈„•” w 1698 roku przez niemieckiego filozofa i matematyka G. W. Leibniz'a.

Zamiana ułamka dziesiętnego na zwykły

Licznikiem ułamka zwykłego jest liczba naturalna jaką utworzyłyby cyfry ułamka dziesiętnego, gdyby nie było przecinka, mianownikiem jest liczba zbudowana z cyfry 1 i tylu zer, ile cyfr po przecinku zawiera ułamek dziesiętny.

Przykłady:

  • $$0,25 = {25}/{100}$$ ← licznikiem ułamka zwykłego jest liczba 25 (ponieważ taką liczbę tworzą cyfry ułamka dziesiętnego bez przecinka), mianownikiem ułamka zwykłego jest liczba zbudowana z 1 oraz z dwóch zer, czyli liczba 100, ponieważ dwie cyfry stoją po przecinku,

  • $$4,305={4305}/{1000}$$ ← licznikiem ułamka zwykłego jest liczba 4305 (ponieważ taką liczbę tworzą cyfry ułamka dziesiętnego bez przecinka), mianownikiem ułamka zwykłego jest liczba zbudowana z 1 oraz z trzech zer, czyli liczba 1000, ponieważ trzy cyfry stoją po przecinku.

Zobacz także
Udostępnij zadanie