Matematyka

Ania, Paulina i Renata rozwiązywały to samo zadanie. 4.67 gwiazdek na podstawie 9 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Matematyka

Ania, Paulina i Renata rozwiązywały to samo zadanie.

8
 Zadanie

9
 Zadanie

UWAGA! Oglądasz starą wersję książki. *Kilknij tutaj aby zobaczyć nową.*

Skoro Julka ma o 100 koralików więcej niż Ola, to Ola ma o 100 koralików mniej niż Julka. 

Skoro Julka ma 2 razy więcej koralików niż Basia, to Basia ma 2 razy mniej koralików niż Julka. 

 

 

Sprawdzenia (ze strony 77)

 

ANIA

`x=275`                                                                                     `Ju lka:\ 275`   

`x+(x+100)+x*2=1200`                                       `Ola:\ 275-100=175` 
`L=275+(275+100)+275*2=`                         `Basia:\ 275:2=137,5` 
     `=275+375+550=` `1200`                                       `razem: \ 275+175+137,5=587,5` 

`P=1200`                       `L=P` 

ANIA ułożyła złe równanie.  

 

 

 

 

PAULINA

`x=520`                                                                                                             `Ju lka:\ 520` 

`x+(x-100)+x:2=1200`                                               `Ola:\ 520-100=420` 

`L=520+(520-100)+520:2=`                             `Basia:\ 520:2=260` 

       `=520+420+260=` `1200`                                               `razem:\ 520+420+260=1200` 

`P=1200`                         `L=P` 

PAULINA poprawne równanie i dobrze je rozwiązała. 

 

 

 

 

RENATA

`x=220`                                                                                   `Ju lka:\ 2*220=440`  

`2*x+2*x-100+x=1200`                                    `Ola:\ 2*220-100=440-100=340` 

`L=2*220+2*220-100+220=`                       `Basia:\ 220` 

     `440+440-100+220=1000`                              `razem: 440+340+220=1000` 

`P=1200`              `L neP`  

RENATA ułożyła poprawne równanie, ale źle je rozwiązała.

 

 

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka z kluczem 6. Zeszyt ćwiczeń cz. 2
Autorzy:
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paweł

4677

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Mnożenie pisemne
  1. Czynniki zapisujemy jeden pod drugim wyrównując do prawej.

    mnozenie1
     
  2. Mnożymy cyfrę jedności drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymany wynik zapisujemy pod kreską, wyrównując do cyfry jedności. Gdy przy mnożeniu jednej z cyfr drugiego czynnika przez jedności, dziesiątki i setki drugiego czynnika wystąpi wynik większy od 9, to cyfrę jedności tego wyniku zapisujemy pod kreską, natomiast cyfrę dziesiątek przenosimy do dziesiątek lub setek i dodajemy go do wyniku następnego mnożenia.

    W naszym przykładzie:
    4•3=12 , czyli 2 wpisujemy pod cyframi jedności, a 1 przenosimy do dziesiątek, następnie: 4•1=4, ale uwzględniamy przeniesioną 1, czyli mamy 4+1=5 i 5 wpisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie mamy 4•1=4 i 4 wpisujemy pod cyframi setek.

    mnozenie2
     
  3. Mnożymy kolejną cyfrę drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymamy wynik zapisujemy pod poprzednim, wyrównując do cyfry dziesiątek.

    W naszym przykładzie:
    1•3=3 i 3 zapisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi setek, oraz 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi tysięcy.

    mnozenie3
     
  4. Po wykonaniu mnożeń, otrzymane dwa wyniki dodajemy do siebie według zasad dodawania pisemnego.

    mnozenie4
     
  5. W rezultacie wykonanych kroków otrzymujemy wynik mnożenia pisemnego. Iloczyn liczby 113 oraz 14 wynosi 1572.

Najmniejsza wspólna wielokrotność (nww)

Najmniejsza wspólna wielokrotność (NWW) dwóch liczb naturalnych to najmniejsza liczba naturalna będąca wielokrotnością zarówno jednej liczby, jak i drugiej.

Przykłady:

  • Najmniejszą wspólną wielokrotnością liczb 3 i 5 jest: 15.
    1. Wypiszmy wielokrotności liczby 3: 3, 6, 9, 12, 15, 18, 21, 24, 27, 30, ...;
    2. Wypiszmy wielokrotności liczby 5: 5, 10, 15, 20, 25, 30, 35, ...;
    3. Wśród wielokrotności liczby 3 i liczby 5 szukamy najmniejszej liczby, która jest zarówno wielokrotnością 3 i 5. Jest to 15.
  • Najmniejszą wspólną wielokrotnością liczb 4 i 6 jest: 12.
    1. Wypiszmy wielokrotności liczby 4: 4, 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32, 36, 40, ...;
    2. Wypiszmy wielokrotności liczby 6: 6, 12, 18, 24, 30, 36, 42, 48, ...;
    3. Wśród wielokrotności wyżej wypisanych szukamy najmniejszej liczby, która jest zarówno wielokrotnością 4 i 6, widzimy że jest to 12.
Zobacz także
Udostępnij zadanie