Matematyka

Matematyka z kluczem 6. Zeszyt ćwiczeń cz. 2 (Zeszyt ćwiczeń, Nowa Era)

Pączek waży 8,2 dag. Na podstawie danych z tabel na s. 39, 40, 42 oblicz 4.67 gwiazdek na podstawie 12 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Matematyka

Pączek waży 8,2 dag. Na podstawie danych z tabel na s. 39, 40, 42 oblicz

6
 Zadanie

7
 Zadanie
UWAGA! Oglądasz stare wydanie książki. Kliknij tutaj, aby zobaczyć najnowsze.

`a)`

Korzystając z tabeli na stronie 39 odczytujemy, że 100 g pączka dostarcza 426 kcal.

Więc 1 g pączka dostarcza 100 razy mniej kcal, czyli 4,26 kcal. 

 

`8,2\ dag=82\ g` 

`82*4,26\ kcal=349,32\ kcal` 

 

Odp: Ten pączek dostarcza 349,32 kcal. 

 

 

`b)`

Z tabeli na stronie 42 odczytujemy, że dzienne zapotrzebowanie na energię to 2500 kcal. 

`(349,32\ kcal)/(2500\ kcal)=(349,32)/2500=34932/250000=34932:250\ 000` `=0,139728~~0,14` 

Odp: Pączek zaspokaja około 0,14 dziennego zapotrzebowania na energię. 

 

`c)`

Z tabeli na stronie 40 odczytujemy, że pączek ważący 100 g zawiera 0,048 g wapnia, co oznacza, że wapń stanowi 0,00048 masy pączka (bo 7,6:100=0,076)

 `0,00048*8,2\ dag=` `0,00048*82\ g=`  `0,03936\ g` 

 

Odp: Pączek ważący 8,2 dag zawiera 0,03936 g wapnia. 

 

`d)`  

Z tabeli na stronie 42 odczytujemy, że dzienne zapotrzebowanie na wapń wynosi 1,2 g. 

`(0,03936\ g)/(1,2\ g)~~(0,03936)/(1,2)~~(0,04)/(1,2)=4/120=1/30`  

Odp: Pączek ważący 8,2 dag zaspokaja około `1/30` zapotrzebowania organizmu na wapń. 

 

DYSKUSJA
user profile image
Gość

09-05-2017
Bardzo dziękuje uratowane życie przed panią💔💘❤❤❤❤❤
user profile image
Gość

08-05-2017
Dziękuje bardzo
user profile image
Krystian Leśniak

08-05-2017
Błąd w zadaniu na strona 42 nie ma ta tabeli(z pączkiem)
user profile image
Paweł

12723

09-05-2017
@Krystian Leśniak Cześć, na stronie 42 jest tabelka z której należy odczytać wartość energetyczną ( chodzi o dzienne zapotrzebowanie organizmu ) . Pozdrawiamy!
user profile image
Gość

23-03-2017
Bardzo dziękuje <3
user profile image
Gość

08-03-2017
Bardzo dziękuje za pomoc ♥
Informacje
Matematyka z kluczem 6. Zeszyt ćwiczeń cz. 2
Autorzy:
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paweł

12723

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Porównywanie ułamków dziesiętnych

Aby ustalić, który z dwóch ułamków dziesiętnych jest większy, wystarczy porównać kolejno rzędy, zaczynając od najwyższego. Oznacza to, że porównujemy kolejno cyfry z których zbudowany jest ułamek dziesiętny, czyli zaczynamy od cyfr części całkowitej, a później przechodzimy to porównywania cyfr części dziesiętnych.

W praktyce porównywanie ułamków dziesiętnych odbywa się następująco:
  • Najpierw porównujemy części całkowite, jeżeli nie są równe, to mniejszy jest ułamek o mniejszej części całkowitej;

  • Jeżeli obie części całkowite są równe, to porównujemy ich części dziesiętne. Jeżeli części dziesiętne nie są równe, to mniejszy jest ułamek o mniejszej części dziesiętnej;

  • Gdy części dziesiętne są równe, to porównujemy ich części setne, tysięczne itd., aż do uzyskania odpowiedzi.

  Zapamiętaj

Gdy na końcu ułamka dziesiętnego dopisujemy lub pomijamy zero, to jego wartość się nie zmienia.

Przykłady:
$$0,34=0,340=0,3400=0,34000=...$$
$$0,5600=0,560=0,56$$

W związku z powyższą uwagą, jeżeli w czasie porównywania ułamków w którymś zabraknie cyfr po przecinku, to należy dopisać odpowiednią liczbę zer.
 

Przykład: Porównajmy ułamki 5,25 i 5,23.
Przed porównywaniem ułamków wygodnie jest zapisać porównywane liczby jedna pod drugą, ale tak by zgadzały się rzędy, czyli przecinek pod przecinkiem.

porownanie1
Widzimy, że w porównywanych ułamkach części jedności są takie same, części dziesiętne także są równe, natomiast w rzędzie części setnych 5>3, zatem ułamek 5,25 jest większy od 5,23. Zatem 5,25>5,23.

Przykład: Porównajmy ułamki 0,8 i 0,81.
Zapisujemy ułamki jeden pod drugim, tak aby zgadzały się rzędy, czyli przecinek pod przecinkiem. Ponadto dopisujemy 0 w ułamku 0,8.

porownanie2

Widzimy, że w porównywanych ułamkach części jedności są takie same, części dziesiętne także są równe, natomiast w rzędzie części setnych 0<1, zatem ułamek 0,81 jest większy od 0,8. Zatem 0,81>0,8.

Wyłączenie całości z ułamka niewłaściwego

Jeśli ułamek jest niewłaściwy (czyli jego mianownik jest równy lub mniejszy od licznika) to możemy wyłączyć z niego całość, tzn. dzielimy (być może zresztą) licznik przez mianownik (tzn. sprawdzamy ile razy mianownik „zmieści się” z liczniku) i otrzymujemy w ten sposób liczbę naturalną, będącą całością (tzw. składnik całkowity) oraz resztę, która jest ułamkiem właściwym (tzw. składnik ułamkowy).

Przykład: $$9/4 = 2 1/4$$

Opis powyższego przykładu: Dzielimy 9 przez 4, czyli sprawdzamy ile razy 4 zmieści się w 9. Liczba 4 zmieści się 2 razy w liczbie 9, czyli otrzymujemy 2 i resztę 1 (bo $$2•4= 8$$, czyli do 9 brakuje 1, i ona jest naszą resztą).

Zobacz także
Udostępnij zadanie