Matematyka

Dokończ rysunek tak, aby powstał siatka ostrosłupa. 4.54 gwiazdek na podstawie 13 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Matematyka

Dokończ rysunek tak, aby powstał siatka ostrosłupa.

4
 Zadanie

5
 Zadanie

W przykładzie a) mamy do czynienia z ostrosłupem, który ma w podstawie kwadrat. Ściany tego ostrosłupa będą więc identycznymi trójkątami równoramiennymi o podstawie długości boku kwadratu oraz ramionach dowolnej długości a (ważne, aby pamiętać, że te trójkąty muszą być identyczne - czyli mieć ramiona równej długości (stąd oznaczenia a), inaczej nie będziemy w stanie złożyć ostrosłupa).

W przykładzie b) mamy do czynienia z ostrosłupem, który ma w podstawie prostokąt nie będący kwadratem. Oznacza to, że ściany tego ostrosłupa składać się będą z dwóch trójkątów równoramiennych, które będą zbudowane na krótszym boku prostokąta oraz z dwóch trójkątów równoramiennych, które będą zbudowane na dłuższym boku prostokąta. Należy jednak pamiętać, że długości ramion tych trójkątów (wszystkich, o mniejszej i większej podstawie) muszą być identyczne (stąd oznaczenia a), w przeciwnym wypadku nie uda nam się złożyć ostrosłupa.

DYSKUSJA
user profile image
oliwia.m

0

2016-12-31
W przykładzie B pisze PROSTOKĄT NIEBĘDĄCY KWADRATEM czyli powinien mieć oznaczenia A i B, a nie tylko A
user profile image
Piotrek

1791

2017-01-02
@oliwia.m Cześć, zadanie poprawnie rozwiązane. Zostało dodane wytłumaczenie do zadania. Pozdrawiamy!
Informacje
Matematyka 2001. Zeszyt ćwiczeń Cz.1
Autorzy: Jerzy Chodnicki, Mirosław Dąbrowski, Agnieszka Pfeiffer
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Wzajemne położenie odcinków

Dwa odcinki mogą być względem siebie prostopadłe lub równoległe.

  1. Odcinki prostopadłe – odcinki zawarte w prostych prostopadłych – symboliczny zapis $$AB⊥CD$$.

    odcinkiprostopadle
     
  2. Odcinki równoległe – odcinki zawarte w prostych równoległych – symboliczny zapis $$AB∥CD$$.

    odicnkirownolegle
 
Wyłączenie całości z ułamka niewłaściwego

Jeśli ułamek jest niewłaściwy (czyli jego mianownik jest równy lub mniejszy od licznika) to możemy wyłączyć z niego całość, tzn. dzielimy (być może zresztą) licznik przez mianownik (tzn. sprawdzamy ile razy mianownik „zmieści się” z liczniku) i otrzymujemy w ten sposób liczbę naturalną, będącą całością (tzw. składnik całkowity) oraz resztę, która jest ułamkiem właściwym (tzw. składnik ułamkowy).

Przykład: $$9/4 = 2 1/4$$

Opis powyższego przykładu: Dzielimy 9 przez 4, czyli sprawdzamy ile razy 4 zmieści się w 9. Liczba 4 zmieści się 2 razy w liczbie 9, czyli otrzymujemy 2 i resztę 1 (bo $$2•4= 8$$, czyli do 9 brakuje 1, i ona jest naszą resztą).

Zobacz także
Udostępnij zadanie