Matematyka

Matematyka 2001. Zeszyt ćwiczeń Cz.1 (Zeszyt ćwiczeń, WSiP)

Połącz rysunki brył z ich nazwami. 4.59 gwiazdek na podstawie 17 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Matematyka

Połącz rysunki brył z ich nazwami.

1
 Zadanie

2
 Zadanie

Bryły od góry: 

  • walec
  • graniastosłup czworokątny
  • graniastosłup trójkątny 
  • graniastosłup pięciokątny 
  • ostrosłup pięciokątny
  • Bryły od dołu:

  • stożek
  • ostrosłup czworokątny 
  • ostrosłup pięciokątny
  • ostrosłup trójkątny
  • graniastosłup pięciokątny 
  • DYSKUSJA
    Informacje
    Matematyka 2001. Zeszyt ćwiczeń Cz.1
    Autorzy: Jerzy Chodnicki, Mirosław Dąbrowski, Agnieszka Pfeiffer
    Wydawnictwo: WSiP
    Rok wydania:
    Autor rozwiązania
    user profile image

    Nauczyciel

    Masz wątpliwości co do rozwiązania?

    Wiedza
    Dodawanie pisemne

    Krok po kroku jak wykonywać dodawanie pisemne:

    1. Składniki zapisujemy jeden pod drugim tak, by cyfry jedności tworzyły jedną kolumnę, cyfry dziesiątek – drugą, cyfry setek – trzecią, itd. (czyli cyfry liczb wyrównujemy do prawej strony), a następnie oddzielamy je poziomą kreską.

      dodawanie1
       
    2. Dodawanie prowadzimy od strony prawej do lewej. Najpierw dodajemy jedności, czyli ostatnie cyfry w dodawanych liczbach – w naszym przykładzie będzie to 9 i 3. Jeżeli uzyskana suma jest większa od 9, to w kolumnie jedności pod kreską piszemy cyfrę jedności tej sumy, a pozostałą cyfrę sumy przenosimy do kolumny dziesiątek.
      W naszym przykładzie mamy $$9 + 3 = 12$$, czyli w kolumnie jedności piszemy 2, a 1 przenosimy do kolumny dziesiątek.

      dodawanie2
       
    3. Następnie dodajemy dziesiątki naszych liczb wraz z cyfrą przeniesioną i postępujemy jak poprzednio, czyli jeśli uzyskana suma jest większa od 9, to w kolumnie dziesiątek piszemy cyfrę jedności tej sumy, a pozostałą cyfrę sumy przenosimy do kolumny setek.
      W naszym przykładzie otrzymamy: $$1 + 5 + 6 = 12$$, czyli w kolumnie dziesiątek piszemy 2, a 1 przenosimy do kolumny setek.

      dodawanie3
       
    4. Dodajemy cyfry setek wraz z cyfrą przeniesioną i wynik zapisujemy pod kreską.
      W naszym przykładzie mamy: $$1+2+1=4$$ i wynik ten wpisujemy pod cyframi setek.

      dodawanie4
       
    5. W rezultacie opisanego postępowania otrzymujemy wynik dodawania pisemnego.
      W naszym przykładzie sumą liczb 259 i 163 jest liczba 422.

    Dodawanie i odejmowanie

    Działania arytmetyczne to dwuargumentowe działania, które dwóm danym liczbom przyporządkowują trzecią liczbę, czyli tzw. wynik działania. Zaliczamy do nich dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie.

    1. Dodawanie to działanie przyporządkowujące dwóm liczbom a i b, liczbę c = a + b. Wynik dodawania nazywany jest sumą, a dodawane składnikami sumy.
       

      dodawanie liczb


      Składniki podczas dodawania można zamieniać miejscami, dlatego mówimy, że jest ono przemienne. Niekiedy łatwiej jest dodać dwa składniki, gdy skorzystamy z tej własności.
      Przykład: $$7 + 19 = 19 +7$$.

      Kiedy jednym ze składników sumy jest inna suma np. (4+8), to możemy zmienić położenie nawiasów (a nawet je pominąć), na przykład $$12 + (4 + 8) = (12 + 8) + 4 = 12 + 8 + 4$$
      Mówimy, że dodawanie jest łączne.

      Poniżej przedstawiamy przykład, gdy warto skorzystać z praw łączności i przemienności:
      $$12 + 3 + 11 + (7 + 8) + 9 = 12 + 8 +3 +7 + 11 + 9 = 20 + 10 + 20 = 50$$
       

    2. Odejmowanie
      Odjąć liczbę b od liczby a, tzn. znaleźć taką liczbę c, że a = b+ c.
      Przykład $$23 - 8 = 15$$, bo $$8 + 15 = 23$$.

      Odejmowane obiekty nazywane są odpowiednio odjemną i odjemnikiem, a wynik odejmowania różnicą.

      odejmowanie liczb

      Odejmowanie w przeciwieństwie do dodawania nie jest ani łączne, ani przemienne.
      np. $$15 - 7 ≠ 7 - 15$$ (gdzie symbol ≠ oznacza "nie równa się").
     
    Zobacz także
    Udostępnij zadanie