Matematyka

Matematyka z kluczem 5. Zeszyt ćwiczeń cz. 1 (Zeszyt ćwiczeń, Nowa Era)

Oblicz. Pamiętaj o uproszczeniu wyników. 4.56 gwiazdek na podstawie 25 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Matematyka

Oblicz. Pamiętaj o uproszczeniu wyników.

5
 Zadanie

6
 Zadanie

UWAGA! Oglądasz stare wydanie książki. Kliknij tutaj, aby zobaczyć najnowsze.

`2 1/2:1 1/4=5/2:5/4=strike5^1/strike2^1*strike4^2/strike5^1=1/1*2/1=2`  

`5 1/3:1 1/7=16/3:8/7=strike16^2/3*7/strike8^1=2/3*7/1=14/3=4 2/3` 

`4 4/5:1 7/9=24/5:16/9=strike24^3/5*9/strike16^2=3/5*9/2=27/10=2 7/10` 

`6 3/4:1 1/8=27/4:9/8=27/4*8/9=3/strike4^1*strike8^2/1=3/1*2/1=6/1=6` 

`2 5/6:12 3/4=17/6:51/4=strike17^1/6*4/strike51^3=1/strike6^3*strike4^2/3=2/9` 

`5 1/7:2 2/21=36/7:44/21=36/7*21/44=9/strike7^1*strike21^3/11=9/1*3/11=27/11=2 5/11` 

`3 1/5:1 1/3:4 4/5=16/5:4/3:24/5=strike16^4/5*3/strike4^1*5/24=` `4/strike5^1*3/1*strike5^1/24=` `4/1*strike3^1/1*1/strike24^8=` `strike4^1/1*1/1*1/strike8^2=4/8=1/2` 

 

Czyli na niebiesko trzeba zamalować pola z :

`2, 4 2/3, 2 7/10, 6, 1/2, 2 5/11, 2/9`

DYSKUSJA
user profile image
Gość

1 dzień temu
Bardzo dziękuję! :D
user profile image
Gość

5 dni temu
dziękuje
user profile image
Gość

11 stycznia 2018
Dzięki !!
user profile image
Gość

10 stycznia 2018
super dostalam 4+ najlepij buziaki <3
user profile image
Gość

10 stycznia 2018
Dziękuje!!
user profile image
Adrianna

2 grudnia 2017
Dzięki!!!!
user profile image
Gość

6 marca 2017
KOCHAM TĄ STRONE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! <3333333
user profile image
mikolajmolek2005

15 lutego 2017
Doskomnla;e xD arab
Informacje
Matematyka z kluczem 5. Zeszyt ćwiczeń cz. 1
Autorzy: Marcin Braun, Agnieszka Mańkowska, Małgorzata Paszyńska
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paweł

12882

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Kąty

Kąt to część płaszczyzny ograniczona dwiema półprostymi o wspólnym początku, wraz z tymi półprostymi.

Półproste nazywamy ramionami kąta, a ich początek – wierzchołkiem kąta.

kat-glowne
 


Rodzaje kątów:

  1. Kąt prosty – kąt, którego ramiona są do siebie prostopadłe – jego miara stopniowa to 90°.

    kąt prosty
  2. Kąt półpełny – kąt, którego ramiona tworzą prostą – jego miara stopniowa to 180°.
     

    kąt pólpelny
     
  3. Kąt ostry – kąt mniejszy od kąta prostego – jego miara stopniowa jest mniejsza od 90°.
     

    kąt ostry
     
  4. Kąt rozwarty - kąt większy od kąta prostego i mniejszy od kąta półpełnego – jego miara stopniowa jest większa od 90o i mniejsza od 180°.

    kąt rozwarty
  5. Kąt pełny – kąt, którego ramiona pokrywają się, inaczej mówiąc jedno ramię tego kąta po wykonaniu całego obrotu dookoła punktu O pokryje się z drugim ramieniem – jego miara stopniowa to 360°.
     

    kat-pelny
     
  6. Kąt zerowy – kąt o pokrywających się ramionach i pustym wnętrzu – jego miara stopniowa to 0°.

    kat-zerowy
 
Dzielenie pisemne
  1. Zapisujemy dzielną, nad nią kreskę, a obok, po znaku dzielenia, dzielnik. W naszym przykładzie podzielimy liczbę 1834 przez 14, inaczej mówiąc zbadamy ile razy liczba 14 „mieści się” w liczbie 1834.

    dzielenie1
     
  2. Dzielimy pierwszą cyfrę dzielnej przez dzielnik. Jeśli liczba ta jest mniejsza od dzielnika, to bierzemy pierwsze dwie lub więcej cyfr dzielnej i dzielimy przez dzielnik. Inaczej mówiąc, w dzielnej wyznaczamy taką liczbę, którą można podzielić przez dzielnik. Wynik dzielenia zapisujemy nad kreską, a resztę z dzielenia zapisujemy pod spodem (pod dzielną).

    W naszym przykładzie w dzielnej bierzemy liczbę 18 i dzielimy ją przez 14, czyli sprawdzamy ile razy 14 zmieści się w 18. Liczba 14 zmieści się w 18 jeden raz, jedynkę piszemy nad kreską (nad ostatnią cyfrą liczby 18, czyli nad 8). Następnie wykonujemy mnożenie 1•14=14 i wynik 14 wpisujemy pod liczbą 18, oddzielamy kreską i wykonujemy odejmowanie 18-14=4 i wynik 4 zapisujemy pod kreską.
    Opisane postępowanie możemy zapisać następująco: 18÷14=1 reszty 4.

    dzielenie2
     
  3. Do wyniku odejmowania opisanego w punkcie 2, czyli do otrzymanej reszty z dzielenia dopisujemy kolejną cyfrę dzielnej i wykonujemy dzielenie przez dzielnik. Tak jak poprzednio wynik zapisujemy nad kreską, a pod spodem resztę z tego dzielenia.
    W naszym przykładzie wygląda to następująco: do 4 dopisujemy cyfrę 3 (czyli kolejną cyfrę, która znajduje się za liczbą 18) i otrzymujemy liczbę 43, którą dzielimy przez dzielnik 14. Inaczej mówiąc sprawdzamy ile razy 14 zmieści się w 43. Liczba 14 zmieści się w 43 trzy razy, czyli 3 piszemy nad kreską (za 1), a następnie wykonujemy mnożenie 3•14=42i wynik 42 zapisujemy pod liczbą 43, oddzielamy kreską i wykonujemy odejmowanie 43-42=1 i wynik 1 zapisujemy pod kreską.
    Opisane postępowanie możemy zapisać: 43÷14=3 reszty 1.

    dzielenie2
     
  4. Analogicznie jak poprzednio do otrzymanej reszty dopisujemy kolejną cyfrę dzielnej i wykonujemy dzielenie przez dzielnik.
    W naszym przykładzie:
    do 1 dopisujemy ostatnią cyfrę dzielnej, czyli 4. Otrzymujemy liczbę 14, którą dzielimy przez dzielnik 14, w wyniku otrzymujemy 1 i wpisujemy ją nad kreską (po3). Następnie wykonujemy mnożenie 1•14=14 w wynik 14 zapisujemy pod 14, oddzielamy kreską i wykonujemy odejmowanie 14-14=0.
    Opisane postępowanie możemy zapisać 14÷14=1, czyli otrzymaliśmy dzielenie bez reszty, co kończy nasze dzielenie.

    dzielenie3
     
  5. Wynik dzielenia liczby 1834 przez 14 znajduje się nad kreską, czyli otrzymujemy ostatecznie iloraz 1834÷14=131.

Zobacz także
Udostępnij zadanie