Matematyka

Autorzy:Marcin Braun, Agnieszka Mańkowska, Małgorzata Paszyńska

Wydawnictwo:Nowa Era

Rok wydania:2014

Poziom A. a) 1 3/5-1/2, b) 3 5/6-1 1/4, (...) 4.33 gwiazdek na podstawie 12 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Matematyka

Poziom A. a) 1 3/5-1/2, b) 3 5/6-1 1/4, (...)

1
 Zadanie

2
 Zadanie

Poziom A

`a) 1 3/5-1/2=1 6/10-5/10=1 1/10`

`b) 3 5/6-1 1/4=3 10/12-1 3/12=2 7/12`

`c) 4 1/2-1 1/4=4 2/4-1 1/4=3 1/4`

`d) 5 2/3-3 1/6=5 4/6-3 1/6=2 3/6=2 1/2`

`e) 7/10-3/8=28/40-15/40=13/40`

`f) 2/3-1/4=8/12-3/12=5/12`

`g) 4 3/4-1 2/3=4 9/12-1 8/12=3 1/12`

`h) 5 13/15-2 3/10=5 26/30-2 9/30=3 17/30`

 

Poziom B

`a) 4 1/5-1 3/5=3 6/5-1 3/5=2 3/5`

`b) 12 1/8-8 5/8=11 9/8-8 5/8=3 4/8=3 1/2`

`c) 1 3/10-8/10=13/10-8/10=5/10=1/2`

`d) 1 2/15-7/15=17/15-7/15=10/15=2/3`

`e) 4 2/7-5/7=3 9/7-5/7=3 4/7`

`f) 3 1/4-1 3/4=2 5/4-1 3/4=1 2/4=1 1/2`

`g) 2 4/6-1 5/6=1 10/6-1 5/6=5/6`

`h) 3 2/10-1 5/10=2 12/10-1 5/10=1 7/10`

 

Poziom C

`a) 2 1/5-1 1/2=2 2/10-1 5/10=1 12/10-1 5/10=7/10`

`b) 5 3/8-2 5/6=5 9/24-2 10/24=4 33/24-2 10/24=2 13/24`

`c) 3 1/2-2 3/4=3 2/4-2 3/4=2 6/4-2 3/4=3/4`

`d) 1 2/3-5/6=1 4/6-5/6=10/6-5/6=5/6`

`e) 3 1/4-1 2/3=3 3/12-1 8/12=2 15/12-1 8/12=1 7/12`

`f) 2 1/2-1 2/3=2 3/6-1 4/6=1 9/6-1 4/6=5/6`

`g) 3 1/4-1 5/6=3 3/12-1 10/12=2 15/12-1 10/12=1 5/12`

`h) 4 1/5-3 7/10=4 2/10-3 7/10=3 12/10-3 7/10=5/10=1/2`

 

Poziom D

`a) 3,4-3/4=3 4/10-3/4=3 8/20-15/20=2 28/20-15/20=2 13/20`

`b) 2 1/6-0,25=2 1/6-25/100=2 1/6-1/4=2 4/24-6/24=1 28/24-6/24=1 22/24=1 11/12`

`c) 4,6-2 2/5=4,6-2 4/10=4,6-2,4=2,2`

`d) 2 1/3-0,5=2 1/3-5/10=2 1/3-1/2= 2 2/6-3/6=1 8/6-3/6=1 5/6`

`e) 1,2-1/15=1 2/10-1/15=1 1/5-1/15=1 3/15-1/15=1 2/15`

`f) 3 1/8-0,125=3,125-0,125=3`

`g) 4,05-1 3/20=4 5/100-1 3/20=4 1/20-1 3/20=3 21/20-1 3/20=2 18/20=2 9/10`

`h) 2/3-0,25=2/3-25/100=2/3-1/4=8/12-3/12=5/12`

 

MISTRZ

a) spośród liczb 1,2;  1,3;  1,4 największa jest ostatnia, a spośród ułamków `1/2, 1/3, 1/4` najmniejszy jest ostatni. Zatem największy wynik otrzymamy w ostatnim działaniu (od największej liczby odejmiemy najmniejszy ułamek).

`1,4-1/4=1 4/10-1/4=1 8/20-5/20=1 3/20`

 

b) analogicznie jak w a) największą odjemną jest 0,6, a najmniejszym odjemnikiem `1/6` , więc największy wynik otrzymamy w działaniu pierwszym:

`0,6-1/6=6/10-1/6=18/30-5/30=13/30`

 

c)`1/1-0,1=1-0,1=0,9`  

 

d) ułamki `2/5, 3/5, 4/5` są mniejsze od 1, największą odjemną jest 4,5, więc największy wynik otrzymamy w działaniu trzecim:

`4,5-4/5=4 5/10-8/10=3 15/10-8/10=3 7/10`

 

e) `4,5-5/4=4 5/10-1 1/4=4 1/2-1 1/4=4 2/4-1 1/4=3 1/4` 

 

 

f) `9/2-2,9=4 1/2-2 9/10=4 5/10-2 9/10=3 15/10-2 9/10=1 6/10=1 3/5`