Matematyka

Matematyka wokół nas 2. Zeszyt ćwiczeń cz. 1 (Zeszyt ćwiczeń, WSiP)

Oblicz miary kątów trójkąta ABC. Uzupełnij luki. 4.57 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Matematyka

Oblicz miary kątów trójkąta ABC. Uzupełnij luki.

3
 Zadanie

4
 Zadanie

5
 Zadanie

`"I."`

`gamma= 90^o`

`beta= 180^o-90^o-25^o= 65^o`

 

`"II."`

 

`"Rozwiązujemy podpunkt II przez uzupełnienie kątów w trójkątach ASB, SBC, ASC, ponieważ są to trójkąty równoramienne (ramieniami sa promienie)"`

`"i w związku z tym mają kąty przy podstawie o równej mierze. Korzystamy z własności o sumie miar wszystkich kątów w trójkącie."`

 

`"Trójkąc SBC:"`

`80^o + "kąt SBC" + "kąt BCS" = 180^o`

`"kąty te są równe, więc można przyjąć:"`

`2* "kąt SBC"= 180^o-80^o`

`2*"kąt SBC"=100^o`

`"kąt SBC"=50^o`

 

`"Trójkąt ABS"`

`"kąt ASB"= 180^o-20^o-20^o=140^o`

 

`"Trójkąt ASC:"`

`"kąt AOC (odejmujemy od kąta pełnego pozostałe kąty środkowe):"`

`360^o-80^o-140^o= 140^o`

`"kąty w tym trójkącie analogicznie do trójkąta SBC"`

 

`"III."`

`"trójkąt SBC:"`

`"kąty przy podstawie CB - równe (trójkąt równoramienny)"`

`180^o-140^o= 40^o`

`40^o:2= 20^o`

`"kąt środkowy wklęsły SCB:"`

`360^o-140^o=220^o`

`"kąt środkowy jest dwa razy większy niż kąt wpisany oparty na tym samym łuku."`

`"Dla kąta wklęsłego SCB wpisanym oparty na jego łuku jest kąt"\ alpha`

`alpha= 220^o:2^o=110`

 

`"Z sumy miar kątów w trójkącie:"`

`gamma= 180^o-110^o-30^o=40^o`

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka wokół nas 2. Zeszyt ćwiczeń cz. 1
Autorzy: Podobińska Barbara, Przetacznik-Dąbrowa Teresa
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

8249

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Wyłączenie całości z ułamka niewłaściwego

Jeśli ułamek jest niewłaściwy (czyli jego mianownik jest równy lub mniejszy od licznika) to możemy wyłączyć z niego całość, tzn. dzielimy (być może zresztą) licznik przez mianownik (tzn. sprawdzamy ile razy mianownik „zmieści się” z liczniku) i otrzymujemy w ten sposób liczbę naturalną, będącą całością (tzw. składnik całkowity) oraz resztę, która jest ułamkiem właściwym (tzw. składnik ułamkowy).

Przykład: $$9/4 = 2 1/4$$

Opis powyższego przykładu: Dzielimy 9 przez 4, czyli sprawdzamy ile razy 4 zmieści się w 9. Liczba 4 zmieści się 2 razy w liczbie 9, czyli otrzymujemy 2 i resztę 1 (bo $$2•4= 8$$, czyli do 9 brakuje 1, i ona jest naszą resztą).

Wzajemne położenie prostych

Dwie proste mogą się przecinać w punkcie, mogą być do siebie prostopadłe lub równoległe.

  1. Proste przecinające się w punkcie P – proste mające jeden punkt wspólny.

    prosteprzecinajace
     
  2. Proste prostopadłe – to proste przecinające się pod kątem prostym.

    Jeśli proste a i b są prostopadłe (inaczej mówiąc prosta a jest prostopadła do prostej b), zapisujemy to symbolicznie w następujący sposób: $$a⊥b$$. Dwie proste prostopadłe tworzą cztery kąty proste

    prostekatprosty
     
  3. Proste równoległe – to proste nie mające punktów wspólnych lub pokrywające się.

    Jeżeli proste a i b są równoległe (inaczej mówiąc prosta a jest równoległa do prostej b), to zapisujemy to symbolicznie w następujący sposób: $$a∥b$$.
     

    proste-rownlegle
Zobacz także
Udostępnij zadanie