Matematyka

Autorzy:B. Kiljańska, A. Konstantynowicz, M. Pająk

Wydawnictwo:Operon

Rok wydania:2013

Podkreśl zdania prawdziwe: 4.63 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Matematyka

Podkreśl zdania prawdziwe:

4
 Zadanie
5
 Zadanie

6
 Zadanie

7
 Zadanie

Podkreślone dwoma kreskami zdania są prawdziwe. 

`a) ul(ul(\ 1/5 \ "liczby" \ 75 \ "wynosi" \ 15.))`  

`1/strike5^1*strike75^15=15` 


`b) ul(ul(\ "Jeżeli" \ 1/5 \ "pewnej liczby wynosi" \ 12, \ "to" \ 0,1 \ "tej liczby wynosi" \ 6.))`  
`1/5*square=12` 

Ile wynosi liczba w kwadraciku? 
Wiemy, że 1/5 tej liczby to 12. 2/5 tej liczby to 1/5 + 1/5, czyli 12+12=24. 3/5 tej liczby to 2/5 + 1/5, czyli 24+12=36. Cała liczba to 2/5 + 3/5, czyli 24+36=60.
W kwadraciku mamy więc liczbę 60.
`1/strike5^1*strike60^12=12` 

Obliczamy, czy 0,1 z 60 to 6.
`0,1=1/10` 
`1/strike10^1*strike60^6=6` 

Zatem 1/5 z 60 wynosi 12 i 0,1 z 60 to 6.  


`c) \ "Liczbę" \ 25 \ "zmniejszamy o" \ 1/5 \ "jej wartości. W wyniku otrzymujemy" \ 24 4/5.` 
`25-1/strike5^1*strike25^5=25-5=20` 

Po zmniejszeniu liczby 25 o 1/5 jej wartości otrzymujemy 20.
Zdanie c) jest fałszywe.


`d) ul(ul(\ "Liczbę" \ 50 \ "zwiększamy o" \ 0,2 \ "jej wartości. W wyniku otrzymujemy" \ 60.))`  
`50+0,2*50=50+2/strike10^1*strike50^5=50+10=60` 

Po zwiększeniu liczby 50 o 0,2 jej wartości otrzymujemy 60.