Matematyka

Ciekawi Świata 5. Zeszyt ćwiczeń cz. 2 (Zeszyt ćwiczeń, Operon)

Podziel w pamięci. 4.43 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Matematyka

`a) \ 0,9:3=0,3`

9:3=3. Ale my mamy 0.9, więc musimy mieć jedną cyfrę po przecinku w wyniku, stąd 0,9:3=0,3

`b) \ 1,2:2=0,6`

12:2=6. Mamy 1.2, więc musimy mieć jedną cyfrę po przecinku w wyniku, czyli 1,2:2=0,6

`c) \ 2,5:5=0,5`

25:5=5. Mamy 2.5, więc musimy mieć jedną cyfrę do przecinku w wyniku, czyli 2,5:5=0,5

`d) \ 3,5:7=0,5`

35:7=5. Mamy 3.5, więc musimy w wyniku mieć jedną cyfrę po przecinku, czyli 3,5:7=0,5

`e) \ 0,22:11=0,02`

22:11=2. Mamy 0.22, więc w wyniku musimy mieć dwie cyfry po przecinku, czyli 0,22:11=0,02

`f) \ 4,2:6=0,7`

42:6=7. Mamy 4.2, więc w wyniku musimy mieć jedną cyfrę po przecinku, czyli 4,2:6=0,7  

DYSKUSJA
Informacje
Ciekawi Świata 5. Zeszyt ćwiczeń cz. 2
Autorzy: B. Kiljańska, A. Konstantynowicz, M. Pająk
Wydawnictwo: Operon
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Odejmowanie ułamków dziesiętnych

Odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do odejmowania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki odejmujemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecina;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 3,41-1,54=? $$
    odejmowanie-ulamkow

    $$ 3,41-1,54=1,87 $$  

Wzajemne położenie prostych

Dwie proste mogą się przecinać w punkcie, mogą być do siebie prostopadłe lub równoległe.

  1. Proste przecinające się w punkcie P – proste mające jeden punkt wspólny.

    prosteprzecinajace
     
  2. Proste prostopadłe – to proste przecinające się pod kątem prostym.

    Jeśli proste a i b są prostopadłe (inaczej mówiąc prosta a jest prostopadła do prostej b), zapisujemy to symbolicznie w następujący sposób: $$a⊥b$$. Dwie proste prostopadłe tworzą cztery kąty proste

    prostekatprosty
     
  3. Proste równoległe – to proste nie mające punktów wspólnych lub pokrywające się.

    Jeżeli proste a i b są równoległe (inaczej mówiąc prosta a jest równoległa do prostej b), to zapisujemy to symbolicznie w następujący sposób: $$a∥b$$.
     

    proste-rownlegle
Zobacz także
Udostępnij zadanie