Klasa
8 szkoły podstawowej
Przedmiot
Język polski
Wybierz książkę
Nowe Słowa na start! 8, Podręcznik

1

Rozwiązanie

Przykładowo:

Nadawca Adresat Cel napisania listu Argumenty Środki retoryczne

Mikołaj Wolanin:
prezes Fundacji na rzecz Praw Ucznia, maturzysta z 2021 roku

Przemysław Czarnek: Minister Edukacji Narodowej

apel o podjęcie działań w związku z wprowadzeniem w każdej szkole instytucji psychologa szkolnego

  • kłopoty ze zdrowiem psychicznym wywołane m.in. przez pandemię
  • brak dostępu do pomocy psychologicznej w niemal w połowie szkół
  • brak reakcji ze strony rządu na wcześniejsze apele
  • wykrzyknienia (np. „Niech nigdy więcej żaden nastolatek nie targa się na swoje życie!”)
  • pytania retoryczne (np. „Jak tego dokonać?”)
  • odwołanie się do emocji (np. „Panie Ministrze, nie pozwólmy, by nasze społeczeństwo przegrało z coraz to częstszymi zaburzeniami zdrowia psychicznego!”)

organizacja Ekopatrioci

rząd Rzeczypospolitej Polskiej

apel o podjęcie działań w celu ochrony środowiska

  • lęk o przyszłość dzieci, które będą musiały żyć w skażonym środowisku
  • wpływ środowiska naturalnego na życie każdego człowieka - jego zdrowie i samopoczucie
  • potrzeba ochrony natury, która jest narodowym dziedzictwem
  • wykrzyknienia (np. „Eutrofizacji, czyli przeżyźnieniu wód i zakwitom toksycznych sinic, mówimy NIE!”)
  • powtórzenia (np. „Chcemy...” jako anafora rozpoczynająca akapity)
  • słownictwo odwołujące się do emocji (np. „to grozi katastrofą”; „To nasze dziedzictwo przyrodnicze, to nasza historia”)

 

mieszkańcy osiedla Leśna

Burmistrz miasta Turku

apel o poprawę stanu dróg na osiedlu Leśna

  • złe wykorzystanie środków przeznaczonych na zagospodarowanie osiedli
  • nieukończenie budowy kanalizacji deszczowej na osiedlu
  • utrudnienie życia mieszkańców (zwłaszcza osób z niepełnosprawnościami oraz dzieci) przez warunki drogowe (błoto)

 

  • wyrazy o nacechowaniu emocjonalnym (np. „na podstawie zmanipulowanych faktów”, „wywołało frustrację oraz niezadowolenie mieszkańców”, „fatalny stan dróg”)
  • pytanie retoryczne (np. „Panie Burmistrzu czy to znaczy, że stan dróg jest dobry i nie trzeba nic z nimi robić?”)
  • powtórzenia (np. „Mieszkańcom nie chodzi o [...], chodzi jedynie o [...]”)

Czy ta odpowiedź Ci pomogła?

7

Avatar autora

Ewa

Nauczycielka języka polskiego

75 624

Polonistka szczególnie zainteresowana historią języka polskiego i gramatyką. Miłośniczka kultury podhalańskiej. W wolnych chwilach przemierza urokliwe szlaki tatrzańskie.