Odszukaj czasowniki dokonane... - Zadanie 9: Język polski 7. Nauka o języku cz. 1 - strona 8
Język polski
Język polski 7. Nauka o języku cz. 1 (Zeszyt ćwiczeń, GWO)
Odszukaj czasowniki dokonane... 4.6 gwiazdek na podstawie 5 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 7 Klasa
  3. Język polski

Odszukaj czasowniki dokonane...

8
 Zadanie

9
 Zadanie

10
 Zadanie

Czasowniki dokonane:

Zadanie premium

Reszta rozwiązania tego zadania jest widoczna tylko dla użytkowników Premium dla klasy 7 szkoły podstawowej

Jedynie niewielka część zadań rozwiązanych przez naszych nauczycieli jest dostępna za darmo. Wykup konto Premium, aby uzyskać dostęp do całej zawartości serwisu 🙂
DYSKUSJA
klasa:
7 szkoły podstawowej
Informacje
Autorzy: Piotr Borys, Danuta Chwastniewska
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
ISBN: 9788374209502
Autor rozwiązania
user profile

Sylwia

26987

Nauczyciel

Wiedza
Porównywanie ułamków w przypadku gdy jeden z nich jest ułamkiem dziesiętnym, a drugi ułamkiem zwykłym
  • I sposób
    Zamieniamy ułamek zwykły na ułamek dziesiętny. Następnie porównujemy ułamki dziesiętne według zasady opisanej powyżej.

    Przykład: Porównajmy ułamki 0,75 i $7/{10}$.
    Zamieniamy ułamek zwykły $7/10$ na ułamek dziesiętny:

    $7/{10}= 0,7$ ← Nie mamy żadnych całości w ułamku zwykły, a więc zapisujemy 0, a następnie stawiamy przecinek. W mianowniku ułamka zwykłego jest liczba 10, a więc po przecinku mamy tylko jedną cyfrę (część dziesiętną) - przepisujemy w to miejsce 7.

    Teraz możemy porównać ułamki dziesiętne 0,75 i 0,7, porównując kolejne cyfry, z których zbudowane są nasze ułamki. Pamiętajmy, że na końcu ułamka można dopisać lub usunąć zero, co nie zmienia wartości ułamka.

    porownywanie-ulamka

    Widzimy, że w porównywanych ułamkach części jedności są takie same, części dziesiętne także są równe, natomiast w rzędzie części setnych 5 > 0, zatem ułamek 0,75 jest większy od 0,7.
    Zatem 0,75 > 0,7

  • II sposób
    Zamieniamy ułamek zwykły na ułamek dziesiętny. Następnie porównujemy ułamki dziesiętne według zasady opisanej powyżej.

    Przykład: Porównajmy ułamki 0,75 i $7/{10}$.
    Zamieniamy ułamek dziesiętny 0,75 na ułamek zwykły:

    $0,75 = {75}/{100}$ ← licznikiem ułamka zwykłego jest liczba 75 (ponieważ taką liczbę tworzą cyfry ułamka dziesiętnego bez przecinka), mianownikiem ułamka zwykłego jest liczba zbudowana z 1 oraz z dwóch zer, czyli liczba 100, ponieważ dwie cyfry stoją po przecinku.

    Otrzymany ułamek zwykły możemy skrócić, dzieląc licznik i mianownik przez 25:
    ${75}/{100}={75÷25}/{100÷25}= 3/4$

    Teraz możemy porównać otrzymane ułamki zwykłe $3/4$ i $7/10$ Aby porównać powyższe ułamki musimy sprowadzić je do wspólnego mianownika.
    Aby sprowadzić ułamki do wspólnego mianownika wyznaczam najmniejszą wspólną wielokrotność liczb znajdujących się w mianownikach danych ułamków, czyli wyznaczam NWW(4, 10).

    W tym celu liczby 4 i 10 rozkładam na czynniki pierwsze:

    rozklad

    W powyższych rozkładach wybieramy wszystkie liczby, które występowały w rozkładach, przy czym dany czynnik pierwszy w iloczynie występuje tyle razy, ile razy występował w rozkładzie, w którym pojawił się najwięcej razy – w powyższych rozkładach zaznaczono je kolorem czerwonym (i tak bierzemy liczbę 2 dwa razy, liczbę 5 jeden raz). Najmniejsza wspólna wielokrotność jest iloczynem tych liczb.

    $NWW(4,10)=2•2•5=20$
    Zatem wspólnym mianownikiem ułamków $3/4$ i $7/{10}$ jest liczba 20.

    Sprowadzam ułamki do wspólnego mianownika:

    $3/4= {20÷4•3}/{20}={15}/{20]$
    $7/{10}={20÷10•7}/20={14}/{20}$

    Możemy już porównać ułamki, porównując ich liczniki. Widzimy, że: ${15}/{20}$ > ${14}/{20}$.
    Zatem $3/4$ > $7/{10}$.

Liczby dodatnie i ujemne

  Przypomnienie

Oś liczbowa to prosta, na której każdemu punktowi jest przypisana dana wartość liczbowa, zwana jego współrzędną.

os


Liczby naturalne to liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11,... Zbiór wszystkich liczb naturalnych oznaczamy symbolem N.

Możemy zapisać: N = { 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11,...}
 

Liczby dodatnie są to liczby większe od zera, czyli na osi liczbowej leżą po prawej stronie zera. Liczby dodatnie zapisujemy ze znakiem + (plus), np. +2, +5 lub bez znaku, np. 2, 5. Czym liczba dodatnia leży bliżej zera, tym jest mniejsza, np. $1$ < $5$.
 

Liczby ujemne są to liczby mniejsze od zera, czyli na osi liczbowej leżą po lewej stronie zera. Liczby ujemne zapisujemy ze znakiem – (minus), np. -2, -7. Czym liczba ujemna jest bliżej zera, tym jest większa, np. $−44$ < $−5$
 

  Zapamiętaj

Każda liczba dodatnia jest większa od każdej liczby ujemnej, np. $5$ > $-5$, $7$ > $-92$. Zero jest większe od każdej liczby ujemnej, np. 0 > $-8$, $0$ > $-1743$. Zero nie jest ani liczbą dodatnią, ani ujemną.

Liczby przeciwne są to takie dwie liczby, których suma wynosi 0. Zapis $a+b=0$ oznacza, że a i b to liczby przeciwne.

Przykłady:

  • Liczbą przeciwną do 4 jest -4.
  • Liczbą przeciwną do -25 jest 25.
  • Liczbą przeciwną do 0 jest 0.


Liczby przeciwne leżą na osi liczbowej w tej samej odległości od zera po przeciwnych stronach.

liczby-przeciwne


Liczby całkowite to liczby naturalne oraz liczby do nich przeciwne. Zbiór wszystkich liczb całkowitych oznaczamy symbolem C.
Możemy zapisać: C = { ..., -4, -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, ...}


Przykłady interpretacji liczb ujemnych i dodatnich:

  • + 5° -> 5 stopni powyżej zera
  • - 5° -> 5 stopni poniżej zera
  • + 100 zł -> gotówka (kapitał)
  • - 100 zł -> dług (kredyt)
 
Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMYZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NAWIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIEKOMENTARZY
komentarze
... irazy podziękowaliście
Autorom