Podkreśl określenia... - Zadanie 1: Teraz polski 5 - strona 101
Język polski
Wybierz książkę
Podkreśl określenia... 4.4 gwiazdek na podstawie 5 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Język polski

Podkreśl określenia...

1
 Zadanie

Zadanie wstępne
 Zadanie
UWAGA! Oglądasz stare wydanie książki. Kliknij tutaj, aby zobaczyć najnowsze.

Pasujące do fotografii określenia:

elegancki ubiór,

Zadanie premium

Reszta rozwiązania tego zadania jest widoczna tylko dla użytkowników Premium dla klasy 5 szkoły podstawowej

Jedynie niewielka część zadań rozwiązanych przez naszych nauczycieli jest dostępna za darmo. Wykup konto Premium, aby uzyskać dostęp do całej zawartości serwisu 🙂
DYSKUSJA
klasa:
5 szkoły podstawowej
Informacje
Autorzy: Agnieszka Marcinkiewicz
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Sylwia

26987

Nauczyciel

Wiedza
Rozkład liczby na czynniki pierwsze

Każda liczba naturalna większa od 1 jest albo liczbą pierwszą albo daje się przedstawić w postaci iloczynu liczb pierwszych, przy czym takie przedstawienie jest tylko jedno, jeśli nie uwzględniać kolejności czynników.

Rozkład liczby na czynniki pierwsze to przedstawienie liczby w postaci iloczynu liczb pierwszych.

Sposób rozkładania liczby naturalnej na czynniki pierwsze:

  1. Zapisujemy liczbę, którą chcemy rozłożyć na czynniki pierwsze, a obok niej kreskę pionową.

    rozklad-1
  2. Dzielimy daną liczbę przez najmniejszy dzielnik będący liczbą pierwszą. Dzielnik ten zapisujemy po prawej stronie kreski, a wynik dzielenia zapisujemy pod daną liczbą.

    rozklad-2

    W naszym przykładzie dzielnikiem liczby 198 będącym liczbą pierwszą jest liczba 2, zatem 2 zapisujemy po prawej stronie kreski, a wynik dzielenia 198÷2 = 99 zapisujemy pod liczbą 198.

  3. Czynność z punktu 2 powtarzamy tak długo, aż wynikiem ostatniego dzielenia będzie liczba 1.

    rozklad-3

    W naszym przykładzie szukamy dzielnika liczy 99 będącego liczbą pierwszą, dzielnikiem takim jest 3, którą zapisujemy po prawej stronie kreski (pod 2), a wynik dzielenia 99÷3 = 33, zapisujemy po lewej stronie kreski (pod 99).
    Następnie szukamy dzielnika liczby 33 będącego liczbą pierwszą, dzielnikiem takim jest 3, którą zapisujemy po prawej stronie kreski (pod 3), a wynik dzielenia 33÷3 = 11 zapisujemy po lewej stronie kreski (pod 33).

    Kolejny etap to szukanie dzielnika liczby 11 będącego liczbą pierwszą, dzielnikiem takim jest 11 i zapisujemy ją po prawej stronie kreski (pod 3), a wynik dzielenia 11÷11 = 1 zapisujemy po lewej stronie kreski (pod 11). Wynikiem dzielenia jest 1, zatem rozłożyliśmy daną liczbę 198 na czynniki pierwsze.

  4. Rozkład liczby na czynniki pierwsze to iloczyn liczb zapisanych po prawej stronie kreski.
    Rozkład liczby 198 na czynniki pierwsze jest następujący: $198=2•3•3•11$.

Porównywanie ułamków dziesiętnych

Aby ustalić, który z dwóch ułamków dziesiętnych jest większy, wystarczy porównać kolejno rzędy, zaczynając od najwyższego. Oznacza to, że porównujemy kolejno cyfry z których zbudowany jest ułamek dziesiętny, czyli zaczynamy od cyfr części całkowitej, a później przechodzimy to porównywania cyfr części dziesiętnych.

W praktyce porównywanie ułamków dziesiętnych odbywa się następująco:

  1. Najpierw porównujemy części całkowite, jeżeli nie są równe, to mniejszy jest ułamek o mniejszej części całkowitej,

  2. Jeżeli obie części całkowite są równe, to porównujemy ich części dziesiętne. Jeżeli części dziesiętne nie są równe, to mniejszy jest ułamek o mniejszej części dziesiętnej,

  3. Gdy części dziesiętne są równe, to porównujemy ich części setne, tysięczne itd., aż do uzyskania odpowiedzi.

  Uwaga

Gdy na końcu ułamka dziesiętnego dopisujemy lub pomijamy zero, to jego wartość się nie zmienia.

Aby ustalić, który z dwóch ułamków dziesiętnych jest większy, wystarczy porównać kolejno rzędy, zaczynając od najwyższego. Oznacza to, że porównujemy kolejno cyfry z których zbudowany jest ułamek dziesiętny, czyli zaczynamy od cyfr części całkowitej, a później przechodzimy to porównywania cyfr części dziesiętnych.

W praktyce porównywanie ułamków dziesiętnych odbywa się następująco:
  • Najpierw porównujemy części całkowite, jeżeli nie są równe, to mniejszy jest ułamek o mniejszej części całkowitej,

  • Jeżeli obie części całkowite są równe, to porównujemy ich części dziesiętne. Jeżeli części dziesiętne nie są równe, to mniejszy jest ułamek o mniejszej części dziesiętnej,

  • Gdy części dziesiętne są równe, to porównujemy ich części setne, tysięczne itd., aż do uzyskania odpowiedzi.

  Zapamiętaj

Gdy na końcu ułamka dziesiętnego dopisujemy lub pomijamy zero, to jego wartość się nie zmienia.

Przykłady:
$0,34=0,340=0,3400=0,34000=...$
$0,5600=0,560=0,56$

W związku z powyższą uwagą, jeżeli w czasie porównywania ułamków w którymś zabraknie cyfr po przecinku, to należy dopisać odpowiednią liczbę zer.

Przykład:
Porównajmy ułamki 5,25 i 5,23.

Przed porównywaniem ułamków wygodnie jest zapisać porównywane liczby jedna pod drugą, ale tak by zgadzały się rzędy, czyli przecinek pod przecinkiem.

porownanie1

Widzimy, że w porównywanych ułamkach części jedności są takie same, części dziesiętne także są równe, natomiast w rzędzie części setnych 5>3, zatem ułamek 5,25 jest większy od 5,23. Zatem 5,25>5,23.

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMYZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NAWIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIEKOMENTARZY
komentarze
... irazy podziękowaliście
Autorom