Język polski

Porównaj rodzinny dom bohatera z domem 4.52 gwiazdek na podstawie 23 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Język polski

Porównaj rodzinny dom bohatera z domem

1
 Zadanie

a)

dom rodziców Ethana

dom dziadka Ethana

  • kamienna posadzka, barek z wysokimi krzesłami;

  • dom z tarasem, prawdopodobnie murowany;

  • higieniczna czystość (w domu sprząta gosposia);

  • zadbany, geometryczny ogród, przystrzyżony trawnik;

  • drewniany dom;

  • prosto umeblowane pokoje, ściany z mnóstwem wiszących na nich zdjęć;

  • dom rzadko sprzątany, pajęczyny w kątach;

  • zaniedbany ogród z nieprzycinanym nigdy żywopłotem;

 

b)

 

mieszkańcy domu

ojciec, matka

dziadek

O czym mówią? Co robią?

Jacy są?

O czym mówi? Co robi?

Jaki jest?

  • mówią Ethanowi, że jest gruby;

  • każą mu się ważyć;

  • krzyczą na niego;

  • pracują, także  w domu;

  • wstydzą się syna;

  • nie zabierają ze sobą syna w podróż do Ohio, oddają go pod opiekę dziadkowi, którego nie zna;

  • ambitni;

  • perfekcyjni;

  • pracowici;

  • uparci;

  • bogaci;

  • surowi;

  • stanowczy;

  • nie zabrania chłopcu jeść;

  • nie każe ważyć się Ethanowi;

  • fotografuje pająka i drzewo,

  • martwi się o Ethana, gdy ten długo nie wraca ze sklepu, przytula go, kiedy chłopiec wraca;

  • dziwi się, że mama kazała mu się ważyć, chociaż tego nie lubił;

  • mówi, że warto być szczuplejszym, bo ma się wtedy lepszą kondycję;

  • ciepły;

  • wyrozumiały;

  • spokojny;

  • troskliwy;

  • staroświecki;

  • pogodny;

  • miły;

 

c)

 

sytuacja

w kuchni u rodziców

w kuchni u dziadka

zdarzenia

emocje Ethana

zdarzenia

emocje Ethana

  1. Otwarcie lodówki.

  2. Pojawienie się matki.

  3. Rozmowa.

  4. Powrót do łóżka.

strach, przerażenie, wstyd, żal, smutek, wyrzuty sumienia

  1. Otwarcie lodówki.

  2. Pojawienie się dziadka.

  3. Rozmowa.

  4. Powrót do łóżka.

strach, zdziwienie, spokój, poczucie bezpieczeństwa

 

d)

 

w domu rodziców Ethana

w domu dziadka Ethana

  • jadł po nocach;

  • podsłuchiwał;

  • płakał;

  • był ważony wbrew własnej woli;

  • robił zdjęcia drzewu;

  • jeździł na rowerze;

  • jadł to, na co miał ochotę;

  • podlewał kwiaty na polecenie dziadka w domu rodzinnym Ethana;

  • śmiał się;

  • sam udawał się do sklepu;

 

Ethan zachowywał się inaczej w domu dziadka, ponieważ nikt go tak naprawdę nie kontrolował, nie terroryzował go, nie narzucał swojej woli. Ethan czuł się w domu dziadka bezpiecznie. Stracił na wadze, mimo że jadł normalnie, nie odchudzając się. To wszystko wynikało z luźnego podejścia dziadka do życia, który uważał, że każdy powinien robić to, na co ma się ochotę. Dziadek nie krzyczał a tłumaczył. Zmartwił się, gdy wnuk nie odbieral telefonu i wrócił późno ze sklepu. Dziadek chciał pokazać Ethanowi, jak należy się opiekować zwierzętami, być za kogoś odpowiedzialnym, zmieniać się każdego dnia, ale nie dla kogoś, tylko dla samego siebie.

 

 

 

DYSKUSJA
user profile image
ologrygry

2

2017-10-10
Dziękuje za te zadania z całego serca...
user profile image
Gość

0

2017-10-15
thx
user profile image
Gość

0

2017-10-15
Dzięki super zadanie <3
Informacje
Między nami 6
Autorzy: Agnieszka Łuczak, Anna Murdzek
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Iwona

7244

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Pole powierzchni prostopadłościanu

Pole powierzchni prostopadłościanu to suma pól wszystkich jego ścian.

$$P_p$$ -> pole powierzchni

Pole powierzchni prostopadłościanu
 

Każdy prostopadłościan ma 3 pary takich samych ścian.

Pole powierzchni oblicza się z poniższego wzoru, gdzie $$P_1$$, $$P_2$$ i $$P_3$$ to pola ścian prostopadłościanu.

$$P_p=2•P_1+2•P_2+2•P_3$$

Wzór na pole powierzchni prostopadłościanu możemy zapisać w następującej postaci:
$$P_p = 2•a•b + 2•b•c + 2•a•c$$ (a,b,c - wymiary prostopadłościanu)
 

  Zapamiętaj

Sześcian ma sześć jednakowych ścian, więc pole jego powierzchni oblicza się ze wzoru: $$P_p=6•P$$, gdzie P oznacza pole jednej ściany tego sześcianu. Natomiast wzór na pole powierzchni sześcianu możemy zapisać w następującej postaci: $$P_p = 6•a•a = 6•a^2$$ (a - bok sześcianu).

Odejmowanie ułamków zwykłych
  1. Odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach – odejmujemy liczniki, a mianownik pozostawiamy bez zmian.

    Przykład:

    • $$5/6-2/6= 3/6= {3÷3}/{6÷3}=1/2$$

      Uwaga

    Gdy w wyniku odejmowania ułamków otrzymamy ułamek niewłaściwy, warto wyłączyć z niego całości.
    Często ułamek otrzymany w wyniku można skrócić, czyli podzielić licznik i mianownik przez tę samą liczbę.

  2. Odejmowanie ułamków o różnych mianownikach – najpierw sprowadzamy je do wspólnego mianownika (czyli tak je rozszerzamy lub skracamy, aby otrzymać w mianowniku taką samą liczbę), następnie wykonujemy odejmowanie.

    Przykład:

    • $$3/{10}- 1/5=3/{10}- {1•2}/{5•2}=3/{10}- 2/{10}=1/{10}$$
       
  3. Odejmowanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają takie same mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, a następnie wykonujemy odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/3= {2•3+1}/3-{1•3+1}/3=7/3-4/3=3/3=1$$
    • II sposób – oddzielnie odejmujemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które mają identyczne mianowniki.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/3= 2 + 1/3- 1 - 1/3= 2 – 1 + 1/3- 1/3= 1 + 0 = 1$$
       
  4. Odejmowanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają różne mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, następnie sprowadzamy je do wspólnego mianowniku, a potem wykonujemy odejmowanie.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/2= {2•3+1}/3-{1•2+1}/2=7/3-3/2={7•2}/{3•2}-{3•3}/{2•3}={14}/6-9/6=5/6$$
    • II sposób – oddzielnie odejmujemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które musimy najpierw sprowadzić do wspólnego mianownika.

      Przykład:

      $$2 1/2- 1 1/3= 2 + 1/2- 1 - 1/3= 2 - 1 + 1/2-1/3= 1 +{1•3}/{2•3}-{1•2}/{3•2}= 1 + 3/6- 2/6= 1 + 1/6= 1 1/6$$
 
Zobacz także
Udostępnij zadanie