Język polski

Przedstawcie Zawiszę Czarnego - rycerza służącego 4.77 gwiazdek na podstawie 13 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Język polski

Przedstawcie Zawiszę Czarnego - rycerza służącego

2
 Zadanie

3
 Zadanie

To rozwiązanie również znajduje się na naszej stronie!

uzyskaj dostęp do tego oraz tysięcy innych zadań, które dla Was rozwiązaliśmy

DYSKUSJA
user profile image
Gość

0

2017-02-06
dzięki za zadanie dostałem za to 6
user profile image
Agnieszka Kwiecinska

0

2017-02-19
dlaczego nie ma zadania 4 i 5 ?
user profile image
Odrabiamy.pl

0

2017-02-21
@Agnieszka Kwiecinska Witam, zadania 4 jest zadaniem indywidualnym, zadanie 5 jest ustne.
user profile image
Grzegorz Melon Chmiel

0

2017-02-21
gdzie jest 4 zadanie !!~!
user profile image
Odrabiamy.pl

0

2017-02-21
@Grzegorz Melon Chmiel Cześć, zadanie 4 jest indywidualne. Pozdrawiamy!
user profile image
Lolek 56

0

2017-03-14
mozecie dodac zadanie 4
user profile image
Odrabiamy.pl

0

2017-03-15
@Lolek 56 Witam, zadania 4 jest zadaniem indywidualnym.Pozdrawiamy!
user profile image
Gość

0

2017-03-14
Bardzo dziękuje
user profile image
Otylia Nowicka

0

2017-03-15
Dodajcie zadanie 4
user profile image
Odrabiamy.pl

0

2017-03-15
@Otylia Nowicka Witam, zadania 4 jest zadaniem indywidualnym.Pozdrawiamy!
Informacje
Między nami 6
Autorzy: Agnieszka Łuczak, Anna Murdzek
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Iwona

1900

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Dodawanie ułamków dziesiętnych

Dodawanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do dodawania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki dodajemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecinka;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 1,57+7,6=?$$
    dodawanie-ulamkow-1 

    $$1,57+7,6=8,17 $$

System rzymski

System rzymski jest systemem zapisywania liczb, który w przeciwieństwie do zapisu pozycyjnego, pozwala zapisać liczby przy pomocy znaków o zawsze ustalonej wartości.

Wyróżniamy cyfry podstawowe:

  • I = 1
  • X = 10
  • C = 100
  • M = 1000

oraz cyfry pomocnicze:

  • V = 5
  • L = 50
  • D = 500

Korzystając z systemu rzymskiego liczbę naturalną przedstawiamy jako ciąg powyższych cyfr uporządkowanych od wartości największej do najmniejszej, a wartość liczby jest równa sumie wartości poszczególnych cyfr.

Przykłady:

  • XV → 10+5=15
  • XXXII → 10+10+10+1+1=32
  • CXXVII → 100+10+10+5+1+1=127
  • MDLVII → 1000+500+50+5+1+1=1557

W celu uproszczenia wielu zapisów dopuszcza się umieszczenie cyfry podstawowej o mniejszej wartości przed cyfrą o większej wartości. W takim jednak przypadku wartość mniejszej cyfry uważamy za ujemną.

Przykłady:

  • IX → -1+10=10-1=9
  • CD → -100+500=500-100=400
  • XLII → -10+50+1+1=50-10+2=42
  • CML → -100+1000+50=1000-100+50=950

Ważne jest, że w systemie rzymskim możemy zapisać maksymalnie 3 takie same cyfry podstawowe (czyli I, X, C, M) obok siebie. Cyfry pomocnicze (czyli V, L, D) nie mogą występować obok siebie.

Przykład:

  • XXXII → 10+10+10+1+1=32

  Ciekawostka

System rzymski pochodzi od wysoko rozwiniętej cywilizacji Etrusków (ok. 500 r. p.n.e.). Początkowo zapisywano liczby za pomocą pionowych kresek I,II,III,IIII,IIIII,... .

Rzymianie przejęli cyfry od Etrusków i poddali je pewnym modyfikacjom oraz udoskonaleniom, co dało początki dzisiaj znanemu systemowi rzymskiemu.

Cyfr rzymskich używano na terenie imperium aż do jego upadku w V w. n.e. W średniowieczu stały się standardowym systemem liczbowym całej łacińskiej Europy, jednak pod koniec tej epoki coraz częściej używano już cyfr arabskich, prostszych i wygodniejszych do obliczeń oraz zapisywania dużych liczb. System rzymski stopniowo wychodził z codziennego użycia, chociaż do dziś jest powszechnie znany w Europie i stosowany do wielu celów.

Zobacz także
Udostępnij zadanie