Przykładowe rozwiązanie:
a)
- Zamiast uczyć się na temat dzieł sztuki z podręczników, można zorganizować wycieczkę do muzeum. Podobnie można prowadzić lekcje na temat teatru, filmu, fotografii.
- Nie wpisywać do dziennika ocen niedostatecznych - uczeń będzie musiał tyle razy zdawać dany materiał, dopóki nie uzyska oceny dopuszczającej. W ten sposób nikt nie będzie miał ocen niedostatecznych a uczniowie przyswoją materiał.
- Nie robić uczniom wykładów - tak prowadzić lekcje, aby uczeń działał, rozwiązywał problemy, dyskutował.
- Rozpoczynać lekcje najwcześniej o godzinie 10. Wcześniej uczniowie są zaspani i nie uczestniczą aktywnie w lekcji.
- Trudne przedmioty, np. matematyka, język polski umieścić w planie na początku dnia, kiedy uczniowie są jeszcze skupieni i brak u nich zmęczenia.
b)
Planowana zmiana (Co chcemy zmienić?) |
Wprowadzenie rozpoczynania lekcji od godziny 10 rano. |
Działania (Co zrobimy, aby dokonać zmiany?) |
Robimy petycję, pod którą zbieramy podpisy uczniów i nauczycieli. Następnie udajemy się z delegacją do dyrektora szkoły. |
Skutki działań (Jak będzie działać szkoła po zmianie?) |
Szkoła będzie musiała przeorganizować pracę. Późniejsze rozpoczynanie lekcji będzie skutkowało późniejszym ich kończeniem. |
c)
Czy nie wydaje wam się, że dobrym pomysłem byłoby wprowadzenie rozpoczynania lekcji o godzinie 10 rano? Pomyślcie, jakie mogą być tego pozytywne skutki. Nie będziemy musieli wstawać tak wcześnie rano, żeby dojechać na ósmą do szkoły, wysypiamy się, rozpoczynamy dzień w lepszych humorach. Dzięki temu lepiej i chętniej pracujemy na lekcjach i w związku z tym być może otrzymujemy lepsze oceny. Niczym nie ryzykujemy, próbując. Jeśli tylko uda nam się zdobyć większość podpisów uczniów i nauczycieli, będziemy mogli iść z petycją do dyrektora. Przyłączcie się do nas, aby uczynić nasze życie łatwiejszym.
Komentarze