Język polski

Opisz świat stworzony przez Boga. 4.54 gwiazdek na podstawie 24 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Język polski

Opisz świat stworzony przez Boga.

2
 Zadanie

3
 Zadanie

4
 Zadanie

a) Fragmenty wiersza mówiące o dokonaniach stwórcy:

  • Tyś niebo zbudował/ I złotymi gwiazdami ślicznieś uhaftował;/ Tyś fundament założył nieobeszłej ziemi/ I przykryłeś jej nagość zioły rozlicznemi.
  • Za Twoim rozkazaniem w brzegach morze stoi/  A zamierzonych granic przeskoczyć się boi./Rzeki wód nieprzebranych wielką hojność mają./ Biały dzień a noc ciemna swoje czasy znają.
  • Tobie k woli rozliczne kwiatki Wiosna rodzi,/ Tobie k woli w kłosianym wieńcu Lato chodzi./Wino Jesień i jabłka rozmaite dawa,/ Potym do gotowego gnuśna Zima wstawa.
  • Z Twej łaski nocna rosa na mdłe zioła padnie,/ A zagorzałe zboża deszcz ożywia snadnie./ Twoich rąk wszelkie źwierzę patrza swej żywności,/ A Ty każdego żywisz z Twej szczodrobliwości.

b) Należy uzupełnić schemat, który rysujecie w zeszycie, podanymi przeze mnie cytatami. Cytaty powtarzają się, ponieważ niektóre cytaty zawierające elementy stworzone przez Boga, wyjaśniają także ich działanie.

Co stworzył Bóg?

  • niebo zbudował;
  • I złotymi gwiazdami ślicznieś uhaftował;
  • fundament założył nieobeszłej ziemi;
  • przykryłeś jej nagość zioły rozlicznemi;
  • w brzegach morze stoi;
  • Rzeki wód nieprzebranych wielką hojność mają;
  • Biały dzień a noc ciemna swoje czasy znają;
  • rozliczne kwiatki Wiosna rodzi;
  • w kłosianym wieńcu Lato chodzi;
  • Wino Jesień i jabłka rozmaite dawa;
  • nocna rosa na mdłe zioła padnie;
  • A zagorzałe zboża deszcz ożywia snadnie;
  • wszelkie źwierzę patrza swej żywności;

Jak działa to, co stworzył Bóg?

  • w brzegach morze stoi;
  • Rzeki wód nieprzebranych wielką hojność mają;
  • Biały dzień a noc ciemna swoje czasy znają;
  • rozliczne kwiatki Wiosna rodzi;
  • w kłosianym wieńcu Lato chodzi;
  • Wino Jesień i jabłka rozmaite dawa;
  • nocna rosa na mdłe zioła padnie;
  • A zagorzałe zboża deszcz ożywia snadnie;
  • wszelkie źwierzę patrza swej żywności;

c) Wyrazy, którymi można określić świat opisany w tekście:

  • wielki;
  • monumentalny;
  • ogromny;
  • doskonały;
  • piękny;
  • harmonijny;
  • pełen ładu i porządku;
  • hojny.
DYSKUSJA
user profile image
nikoszol

0

2017-09-26
w drugim powinny byc cytaty
user profile image
Iwona

4283

2017-09-27
@nikoszol Cześć, w podpunkcie b, zgodnie z poleceniem, znajdują się cytaty. Są one wyróżnione przy pomocy kursywy. Pozdrawiam!
Informacje
Między Nami 1
Autorzy: A. Łuczak, E. Prylińska, R. Maszka
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Iwona

4281

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Wzajemne położenie prostych

Dwie proste mogą się przecinać w punkcie, mogą być do siebie prostopadłe lub równoległe.

  1. Proste przecinające się w punkcie P – proste mające jeden punkt wspólny.

    prosteprzecinajace
     
  2. Proste prostopadłe – to proste przecinające się pod kątem prostym.

    Jeśli proste a i b są prostopadłe (inaczej mówiąc prosta a jest prostopadła do prostej b), zapisujemy to symbolicznie w następujący sposób: $$a⊥b$$. Dwie proste prostopadłe tworzą cztery kąty proste

    prostekatprosty
     
  3. Proste równoległe – to proste nie mające punktów wspólnych lub pokrywające się.

    Jeżeli proste a i b są równoległe (inaczej mówiąc prosta a jest równoległa do prostej b), to zapisujemy to symbolicznie w następujący sposób: $$a∥b$$.
     

    proste-rownlegle
Dodawanie pisemne

Krok po kroku jak wykonywać dodawanie pisemne:

  1. Składniki zapisujemy jeden pod drugim tak, by cyfry jedności tworzyły jedną kolumnę, cyfry dziesiątek – drugą, cyfry setek – trzecią, itd. (czyli cyfry liczb wyrównujemy do prawej strony), a następnie oddzielamy je poziomą kreską.

    dodawanie1
     
  2. Dodawanie prowadzimy od strony prawej do lewej. Najpierw dodajemy jedności, czyli ostatnie cyfry w dodawanych liczbach – w naszym przykładzie będzie to 9 i 3. Jeżeli uzyskana suma jest większa od 9, to w kolumnie jedności pod kreską piszemy cyfrę jedności tej sumy, a pozostałą cyfrę sumy przenosimy do kolumny dziesiątek.
    W naszym przykładzie mamy $$9 + 3 = 12$$, czyli w kolumnie jedności piszemy 2, a 1 przenosimy do kolumny dziesiątek.

    dodawanie2
     
  3. Następnie dodajemy dziesiątki naszych liczb wraz z cyfrą przeniesioną i postępujemy jak poprzednio, czyli jeśli uzyskana suma jest większa od 9, to w kolumnie dziesiątek piszemy cyfrę jedności tej sumy, a pozostałą cyfrę sumy przenosimy do kolumny setek.
    W naszym przykładzie otrzymamy: $$1 + 5 + 6 = 12$$, czyli w kolumnie dziesiątek piszemy 2, a 1 przenosimy do kolumny setek.

    dodawanie3
     
  4. Dodajemy cyfry setek wraz z cyfrą przeniesioną i wynik zapisujemy pod kreską.
    W naszym przykładzie mamy: $$1+2+1=4$$ i wynik ten wpisujemy pod cyframi setek.

    dodawanie4
     
  5. W rezultacie opisanego postępowania otrzymujemy wynik dodawania pisemnego.
    W naszym przykładzie sumą liczb 259 i 163 jest liczba 422.

Zobacz także
Udostępnij zadanie