Klasa
1 szkoły ponadpodstawowej
Przedmiot
Język hiszpański
Wybierz ksi─ů┼╝k─Ö
Descubre 1, Zeszyt ćwiczeń

13

Rozwi─ůzanie

Czasownik estar s┼éu┼╝y do okre┼Ťlenia po┼éo┼╝enia.

 

U┼╝ycie formy nieosobowej czasownika haber, czyli HAY (jest / s─ů /znajduje/─ů si─Ö).

Czasownik hay informuje nas o istnieniu rzeczy, os├│b lub miejsc, zaznacza, ┼╝e znajduj─ů si─Ö one w okre┼Ťlonej przestrzeni, ale nie okre┼Ťla dok┼éadnie ich po┼éo┼╝enia (do tego s┼éu┼╝y czasownik ESTAR). Zdania z HAY nie zawieraj─ů podmiotu, s─ů bezosobowe.

Nigdy nie u┼╝ywa si─Ö hay z zaimkami okre┼Ťlonymi el/la/los/las, ani zaimkami dzier┼╝awczymi (mi/mis, tu/tus, su/sus, nuestro/-a/-os/-as, vuestro/-a/-os/-as), za to jest on stosowany z liczebnikami oraz z zaimkami nieokre┼Ťlonymi (un/una/unos/unas).

 

Czasowniki estar i haber gdy mówimy o położeniu:

(gdzie) Miejsce + haber + (kto, co) osoba, rzecz np. En la clase hay una se├▒ora. (W sali jest jaka┼Ť pani -> nie wa┼╝ne kto, wa┼╝ne, ┼╝e kto┼Ť tam jest.)

(Kto, co) osoba, rzecz + estar + (gdzie) miejsce np. La señora está en la clase. (Ta pani jest w klasie. -> Znana nam osoba jest w klasie.)

(miejsce + haber + rzeczownik nieokre┼Ťlony) np. En la cocina hay un zumo. (W kuchni jest jaki┼Ť/jeden sok.)

(rzeczownik okre┼Ťlony/osoba + estar + miejsce) np. El zumo est├í en la cocina. (Konkretny sok znajduje si─Ö w kuchni.)


 

Rozwi─ůzanie:

  1. hay (W klasie jest dwudziestu uczni├│w.)
  2. estamos (Juan i ja jeste┼Ťmy w liceum.)

Czy to rozwi─ůzanie by┼éo pomocne?

12

Avatar autora

Arleta

Nauczycielka języka hiszpańskiego

15 463

Ju┼╝ od najm┼éodszych lat mi┼éo┼Ťniczka j─Özyka hiszpa┼äskiego. Interesuj─Ö si─Ö ta┼äcem, w wolnym czasie podr├│┼╝uj─Ö.

Komentarze