Pomyśl o swojej miejscowości (...) - Zadanie 5: Oxford Repetytorium Ósmoklasisty - strona 16
Język angielski
Wybierz książkę
Pomyśl o swojej miejscowości (...) 4.0 gwiazdek na podstawie 5 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 8 Klasa
  3. Język angielski
Zadanie indywidualne

To zadanie musi być rozwiązane indywidualnie przez każdego ucznia.

Może wymagać:

  • odniesienia się do indywidualnych doświadczeń
  • praca w grupie
  • praca na lekcji
Tego typu zadań aktualnie nie rozwiązujemy.

DYSKUSJA
klasa:
4 szkoły podstawowej
Informacje
Autorzy: Atena Juszko, Jenny Quintana, Weronika Sałandyk
Wydawnictwo: Oxford
Rok wydania:
ISBN: 9780194404853
Autor rozwiązania
user profile

Dominik

13578

Nauczyciel

Wiedza
Dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000...

Aby podzielić ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000 itd. należy przesunąć przecinek w lewo o tyle miejsc ile jest zer w liczbie przez którą dzielimy (czyli w 10, 100, 1000 itd.)

Przykłady:

  • $0,34÷10= 0,034$ ← przesuwamy przecinek o jedno miejsce w lewo
  • $311,25÷100= 3,1125$ ← przesuwamy przecinek o dwa miejsca w lewo
  • $53÷1000= 0,053$ ← przesuwamy przecinek o trzy miejsca w lewo
Zamiana ułamka zwykłego na dziesiętny

Jeżeli ułamek zwykły posiada w mianowniku 10, 100, 1000, … to zamieniamy go na ułamek dziesiętny w następujący sposób: między cyframi liczby znajdującej się w liczniku danego ułamka zwykłego stawiamy przecinek tak, aby po przecinku było tyle cyfr, ile zer w mianowniku. Gdyby zabrakło cyfr przy stawianiu przecinka, to należy dopisać brakującą ilość zer.

Przykłady:

  • $3/{10}= 0,3$ ← przepisujemy liczbę 3 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • ${64}/{100}= 0,64$ ← przepisujemy liczbę 64 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • ${482}/{1000} = 0,482$ ← przepisujemy liczbę 482 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były trzy cyfry (bo w mianowniku mamy trzy zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • ${45}/{10}= 4,5$ ← przepisujemy liczbę 45 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer,

  • ${2374}/{100}= 23,74$ ← przepisujemy liczbę 2374 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer.

  Uwaga

Istnieją ułamki zwykłe, które możemy rozszerzyć lub skrócić tak, aby otrzymać w mianowniku 10, 100, 1000,... Jednak nie wszystkie ułamki można zamienić na równe im ułamki dziesiętne, to znaczy tak rozszerzyć lub skrócić, aby otrzymać ułamek o mianowniku 10, 100, 1000 itd.

Przykłady ułamków, które dają się rozszerzyć lub skrócić, tak aby otrzymać ułamek dziesiętny:
$1/2= {1•5}/{2•5}=5/{10}= 0,5$
$3/{20}= {3•5}/{20•5}= {15}/{100}= 0,15$
${80}/{400}= {80÷4}/{400÷4}={20}/{100}= 2/{10}= 0,2$

Nie można natomiast zamienić na ułamek dziesiętny ułamka $1/3$. Ułamka tego nie można skrócić ani rozszerzyć tak, aby w mianowniku pojawiła się liczba 10, 100, 1000 itd.

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY2834ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA6080WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE758KOMENTARZY
komentarze
... i7807razy podziękowaliście
Autorom