Źródło 2. Fragment relacji z podróży po Polsce z lat 1791–1792
[Król] widział to dobrze, iż jak długo staropolskie polityczne, moralne i ekonomiczne trwały przesądy, brakło silnej podstawy, na której by ulepszenia oprzeć można, czuł to, że aby skutecznie wpłynąć na zmianę, należało całkowicie system dotychczasowy wychowania przemienić. W tym celu założył Korpus Kadetów w Warszawie, a po zniesieniu zakonu jezuitów [przez papieża] powstały na prowincjach szkoły dla szlachty […]. Gdzie tylko mógł, młodzież król osadzał na urzędach, które wpływ na sprawy krajowe wywierały […]. Dostojeństwa czysto honorowe […] pozostawił starym Polakom, których ominąć nie mógł […]. Planem jego było wszakże powoli dać wygasnąć temu pokoleniu, a miejsca jego zapełnić młodzieżą wychowaną wedle zasad nowych, nie tylko wolną od zastarzałych przesadów i nadużyć, lecz również nowym nadużyciom oraz nieporządkom przeciwną i reformom i zmianom popęd dać mogącą.
Polska stanisławowska w oczach cudzoziemców, t. 2, oprac. W. Zawadzki, Warszawa 1963, s. 652–653.
Wyjaśnij, dlaczego decyzja papieża wspomniana w tekście miała znaczenie dla możliwości realizacji planów oświatowych króla.
Rozwiązanie:
Jezuici prowadzili znaczną większość szkół w Rzeczpospolitej, w związku z tym rozwiązanie zakonu jezuitów przez papieża stworzyło problem z edukacją w kraju.