Jakiego typu broń zyskiwała znaczenie - Zadanie ?: Zrozumieć przeszłość. Dzieje nowożytne - strona 183
Historia
Wybierz książkę
Jakiego typu broń zyskiwała znaczenie 4.5 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Liceum
  2. 1 Klasa
  3. Historia

Jakiego typu broń zyskiwała znaczenie

?
 Zadanie

W czasie wojny trzydziestoletniej (1618-1648) rosło znaczenie broni palnej. 

Szwedzki król - Gustaw Adolf - siłę swej armii oparł na piechocie zorganizowanej w jednostki (organiczne i taktyczne) o mieszanym składzie. Dzieliły się one na brygady. Każda brygada składała się z 3 regimentów, regiment z 2 batalionów, natomiast batalion z 2 kompanii. Kompania liczyła 150 ludzi. Ten sposób organizacji przewyższał zagraniczne armie. 

Zasadniczym elementem w reformie szwedzkiej taktyki wojennej było znaczne wzmocnienie siły ognia, zarówno piechoty, jak i artylerii. Szczególnie doniosłe było wprowadzenie szybkostrzelnych lekkich działek (250-kilogramowych), którymi wzmocniono regimenty piechoty. Dzięki temu, siła ognia tej broni znacznie wzrosła. 

Artyleria złożona z lżejszych dział polowych i ciężkich oblężniczych - wzmagała siłę ogniową szwedzkiej armii. Wojska Gustawa Adolfa były więc siłami zbrojnymi całkowicie zmodernizowanymi, ruchliwymi, dysponującymi znaczną siłą, dobrze i sprawnie zaopatrywanymi w broń, amunicję i wszelkie niezbędne środki bojowe. 

podglad pliku

DYSKUSJA
klasa:
4 szkoły podstawowej
Informacje
Autorzy: Paweł Klint, Piotr Galik
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
ISBN: 9788326726767
Autor rozwiązania
user profile

Paulina

74408

Nauczyciel

Wiedza
Dodawanie ułamków dziesiętnych

Dodawanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do dodawania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki dodajemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecinka;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $ 1,57+7,6=?$
    dodawanie-ulamkow-1 

    $1,57+7,6=8,17 $

Kwadraty i sześciany liczb

Iloczyn jednakowych czynników możemy zapisać krócej - w postaci potęgi.

  1. Iloczyn dwóch takich samych liczb (czynników) nazywamy kwadratem tej liczby (czynnika) lub mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiona do potęgi drugiej.
    Przykład:
    $5•5=5^2 $, czytamy: „kwadrat liczby pięć” lub „pięć do potęgi drugiej”

  2. Iloczyn trzech takich samych czynników nazywamy sześcianem tej liczby (czynnika) lub mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiona do potęgi trzeciej.
    Przykład:
    $7•7•7=7^3$, czytamy: „sześcian liczby siedem” lub „siedem do potęgi trzeciej”

  3. Gdy występuje iloczyn więcej niż trzech takich samych czynników mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiony do potęgi takiej ile jest czynników.
    Przykład:
    $3•3•3•3•3=3^5 $, czytamy: „trzy do potęgi piątej”

    $2•2•2•2•2•2•2=2^7 $, czytamy: „dwa do potęgi siódmej”
     

potegi-nazewnictwo
Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY3124ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA7180WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE757KOMENTARZY
komentarze
... i8814razy podziękowaliście
Autorom