Historia

Źródło: Herodot, Dzieje [fragment] 4.56 gwiazdek na podstawie 9 opinii
  1. Liceum
  2. 1 Klasa
  3. Historia

Źródło: Herodot, Dzieje [fragment]

5
 Zadanie

6
 Zadanie

5.1. Które starożytne państwo opisał autor tekstu? Sformułuj dwa argumenty uzasadniające Twoje zdanie

Nazwa państwa: państwo Achemenidów (Persowie).

Argumenty

  • W tekście jest mowa o Cyrusie II Wielkim (wywodził się z perskiego rodu Achemenidów) i jego następcy - Kambyzesie. 
  • Cyrus II był twórcą perskiego imperium. Monarcha ten zajął Babilonię, Syrię, Palestynę oraz Fenicję. Dotarł do wybrzeży Morza Śródziemnego. Na podbitych ziemiach stworzył stabilny system administracyjny, zapewniający stabilność mocarstwa. Od mieszkańców podbitych krajów wymagał płacenia daniny.

5.2. Podaj termin, jakim określa się dzielnice, w których mowa w źródle.

- Termin określający perskie dzielnice to - satrapie

DYSKUSJA
komentarz do odpowiedzi Źródło: Herodot, Dzieje [fragment] - Zadanie 5: Zrozumieć przeszłość. Maturalne karty pracy część 1. Zakres rozszerzony - strona 6
Renia

21 października 2018
Dzięki :):)
komentarz do rozwiązania Źródło: Herodot, Dzieje [fragment] - Zadanie 5: Zrozumieć przeszłość. Maturalne karty pracy część 1. Zakres rozszerzony - strona 6
Łukasz

26 września 2018
Dzięki za pomoc :):)
klasa:
Informacje
Autorzy: Agnieszka i Tytus Izdebscy, Artur Kowalski
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
ISBN: 9788326727146
Autor rozwiązania
user profile

Paulina

65083

Nauczyciel

Wiedza
Mnożenie pisemne
  1. Czynniki zapisujemy jeden pod drugim wyrównując do prawej.

    mnozenie1
     
  2. Mnożymy cyfrę jedności drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymany wynik zapisujemy pod kreską, wyrównując do cyfry jedności. Gdy przy mnożeniu jednej z cyfr drugiego czynnika przez jedności, dziesiątki i setki drugiego czynnika wystąpi wynik większy od 9, to cyfrę jedności tego wyniku zapisujemy pod kreską, natomiast cyfrę dziesiątek przenosimy do dziesiątek lub setek i dodajemy go do wyniku następnego mnożenia.

    W naszym przykładzie:
    4•3=12 , czyli 2 wpisujemy pod cyframi jedności, a 1 przenosimy do dziesiątek, następnie: 4•1=4, ale uwzględniamy przeniesioną 1, czyli mamy 4+1=5 i 5 wpisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie mamy 4•1=4 i 4 wpisujemy pod cyframi setek.

    mnozenie2
     
  3. Mnożymy kolejną cyfrę drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymamy wynik zapisujemy pod poprzednim, wyrównując do cyfry dziesiątek.

    W naszym przykładzie:
    1•3=3 i 3 zapisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi setek, oraz 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi tysięcy.

    mnozenie3
     
  4. Po wykonaniu mnożeń, otrzymane dwa wyniki dodajemy do siebie według zasad dodawania pisemnego.

    mnozenie4
     
  5. W rezultacie wykonanych kroków otrzymujemy wynik mnożenia pisemnego. Iloczyn liczby 113 oraz 14 wynosi 1572.

Mnożenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000...

Aby pomnożyć ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000 itd. należy przesunąć przecinek w prawo o tyle miejsc ile jest zer w liczbie przez którą mnożymy (czyli w 10, 100, 1000 itd.).

Przykłady:

  • $$0,253•10= 2,53$$ ← przesuwamy przecinek o jedno miejsce w prawo
  • $$3,007•100= 300,7$$ ← przesuwamy przecinek o dwa miejsca w prawo
  • $$0,024•1000= 24$$ ← przesuwamy przecinek o trzy miejsca w prawo
Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom