Historia

Historia 4 (Zeszyt ćwiczeń, GWO)

Wyobraź sobie, że jesteś archeologiem. 4.57 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 4 Klasa
  3. Historia

Wyobraź sobie, że jesteś archeologiem.

2
 Zadanie

1. Co znalazłaś/znalazłeś pod ziemią?

 - Pod ziemią znalazłem ruiny średniowiecznego zamku wraz z częściowym wyposażeniem. 

2. Z jakich przedmiotów wykonano te przedmioty i budowlę?

- Zamek wzniesiono z kamienia i zaprawy, natomiast przedmioty codziennego użytku i broń - z żelaza, drewna, gliny, mosiądzu (drzwi). 

3. Co można powiedzieć o jej mieszkańcach (np. co umieli, skąd czerpali wodę)?

- Mieszkańcy średniowiecznego zamku potrafili czerpać wodę ze studni, jedzenie przechowywali w glinianych naczyniach, przedmioty codziennego użytku trzymali w drewnianych skrzyniach. Rycerze walczyli za pomocą miecza, ich ciało ochraniała zbroja i hełm. Ówcześni rzemieślnicy potrafili wytwarzać przepiękne rzeczy.  

 

DYSKUSJA
user profile image
Gość

15-10-2017
dzięki :):)
Informacje
Historia 4
Autorzy: Tomasz Małkowski
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paulina

15568

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Obwód

Obwód wielokąta to suma długości boków danego wielokąta.

  1. Obwód prostokąta – dodajemy długości dwóch dłuższych boków i dwóch krótszych.

    Zatem prostokąt o wymiarach a i b ma obwód równy:
    Obwód prostokąta: $$Ob = 2•a+ 2•b$$.

    Przykład: Policzmy obwód prostokąta, którego boki mają długości 6 cm i 8 cm.

    ob_kwadrat

    $$Ob=2•8cm+2•6cm=16cm+12cm=28cm$$
     

  2. Obwód kwadratu – dodajemy długości czterech identycznych boków, zatem wystarczy pomnożyć długość boku przez cztery.

    Zatem kwadrat o boku długości a ma obwód równy:
    Obwód kwadratu: $$Ob = 4•a$$.

    Przykład: Policzmy obwód kwadratu o boku długości 12 cm.

    ob_prostokat

    $$Ob=4•12cm=48cm$$

 
Kwadraty i sześciany liczb

Iloczyn jednakowych czynników możemy zapisać krócej - w postaci potęgi.

  1. Iloczyn dwóch takich samych liczb (czynników) nazywamy kwadratem tej liczby (czynnika) lub mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiona do potęgi drugiej.
    Przykład:
    $$5•5=5^2 $$, czytamy: „kwadrat liczby pięć” lub „pięć do potęgi drugiej”

  2. Iloczyn trzech takich samych czynników nazywamy sześcianem tej liczby (czynnika) lub mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiona do potęgi trzeciej.
    Przykład:
    $$7•7•7=7^3$$, czytamy: „sześcian liczby siedem” lub „siedem do potęgi trzeciej”

  3. Gdy występuje iloczyn więcej niż trzech takich samych czynników mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiony do potęgi takiej ile jest czynników.
    Przykład:
    $$3•3•3•3•3=3^5 $$, czytamy: „trzy do potęgi piątej”

    $$2•2•2•2•2•2•2=2^7 $$, czytamy: „dwa do potęgi siódmej”
     

potegi-nazewnictwo
Zobacz także
Udostępnij zadanie