🎓 Ma czym polegały zmiany w obyczajowości - Zadanie 2: Historia 7 - strona 121
Historia
Historia 7 (Podręcznik, WSiP)

Ma czym polegały zmiany w obyczajowości

1
 Zadanie

2
 Zadanie

3
 Zadanie

Na czym polegały zmiany w obyczajowości w drugiej połowie XIX w.?

  • W II połowie XIX w. zaczęła się powoli zmieniać pozycja kobiet w ówczesnym społeczeństwie. Przedstawicielki płci pięknej uzyskały dostęp do edukacji, możliwość studiowania na uczelniach wyższych, w niektórych państwach przyznano im prawa wyborcze (do końca XIX w. prawo głosu w wyborach kobiety uzyskały w stanie Wyoming w USA i w Nowej Zelandii, a na początku XX w. także w Australii, Finlandii i Norwegii).
  • W omawianym okresie narodziło się również nowe zjawisko, określane jako kultura masowa. Składały się na nią stosunkowo tanie sposoby spędzania wolnego czasu, dostępne nawet dla uboższych mieszkańców miast. Kultura masowa dostosowana była do przeciętnych gustów, mogła być dostępna dla licznych odbiorców, bez względu na pochodzenie. Oglądanie filmów (początkowo niemych) stało się szybko jedną z najpopularniejszych rozrywek wszystkich warstw społecznych. 
  • W II połowie XIX w. zmniejszył się wpływ Kościołów na życie społeczne i polityczne, nastąpiła częściowa laicyzacja, zwłaszcza społeczności miejskich. Rozpad tradycyjnych wspólnot i większa ruchliwość ludzi powodowały osłabienie możliwości oddziaływania duchownych na społeczeństwo. Także politycy coraz częściej byli przekonani, że dla rządzenia krajem i osiągania celów politycznych wsparcie religijne nie jest konieczne. 
  • Zaczęto doceniać zalety aktywności fizycznej (działalność Pierre'a de Coubertina). Powstawały towarzystwa gimnastyczne, kluby sportowe i organizacje turystyczne. W 1896 r. w Atenach zorganizowano pierwsze nowożytne igrzyska olimpijskie. 
  • Nowe wynalazki (żarówka elektryczna, telefon, telegram, fonograf, samochód, tramwaj) nie tylko ułatwiały pracę, ale i wpływały na urozmaicenie życia codziennego. Mieszkańcy ówczesnej Europy, Stanów Zjednoczony i Japonii najszybciej zaczęli korzystać z oper, teatrów, kin, kawiarni oraz sal wystawowych. Stopniowo zaczęła dominować kultura i obyczajowość mieszczańskaPojawiły się nowe sposoby spędzania wolnego czasu m.in. wycieczki rowerowe, pikniki, wyścigi konne, wizyty w kawiarniach.

Emancypantki, plakat, II połowa XIX w.

 

DYSKUSJA
opinia do zadania undefined
Arczi

28 lutego 2018
Dzieki za pomoc
opinia do odpowiedzi undefined
Zbigniew

7 stycznia 2018
Dzieki za pomoc
komentarz do odpowiedzi undefined
Malwina

28 grudnia 2017
dzieki :)
klasa:
7 szkoły podstawowej
Informacje
Autorzy: Igor Kąkolewski, Krzysztof Kowalewski, Anita Plumińska-Mieloch
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
ISBN: 9788302166891
Autor rozwiązania
user profile

Paulina

92474

Nauczyciel

Wiedza
Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY3664ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA6432WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE432KOMENTARZY
komentarze
... i5968razy podziękowaliście
Autorom