Historia

Historia 7 (Podręcznik, WSiP )

Ma czym polegały zmiany w obyczajowości 4.57 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 7 Klasa
  3. Historia

Ma czym polegały zmiany w obyczajowości

1
 Zadanie

2
 Zadanie

3
 Zadanie

Na czym polegały zmiany w obyczajowości w drugiej połowie XIX w.?

  • W II połowie XIX w. zaczęła się powoli zmieniać pozycja kobiet w ówczesnym społeczeństwie. Przedstawicielki płci pięknej uzyskały dostęp do edukacji, możliwość studiowania na uczelniach wyższych, w niektórych państwach przyznano im prawa wyborcze (do końca XIX w. prawo głosu w wyborach kobiety uzyskały w stanie Wyoming w USA i w Nowej Zelandii, a na początku XX w. także w Australii, Finlandii i Norwegii).
  • W omawianym okresie narodziło się również nowe zjawisko, określane jako kultura masowa. Składały się na nią stosunkowo tanie sposoby spędzania wolnego czasu, dostępne nawet dla uboższych mieszkańców miast. Kultura masowa dostosowana była do przeciętnych gustów, mogła być dostępna dla licznych odbiorców, bez względu na pochodzenie. Oglądanie filmów (początkowo niemych) stało się szybko jedną z najpopularniejszych rozrywek wszystkich warstw społecznych. 
  • W II połowie XIX w. zmniejszył się wpływ Kościołów na życie społeczne i polityczne, nastąpiła częściowa laicyzacja, zwłaszcza społeczności miejskich. Rozpad tradycyjnych wspólnot i większa ruchliwość ludzi powodowały osłabienie możliwości oddziaływania duchownych na społeczeństwo. Także politycy coraz częściej byli przekonani, że dla rządzenia krajem i osiągania celów politycznych wsparcie religijne nie jest konieczne. 
  • Zaczęto doceniać zalety aktywności fizycznej (działalność Pierre'a de Coubertina). Powstawały towarzystwa gimnastyczne, kluby sportowe i organizacje turystyczne. W 1896 r. w Atenach zorganizowano pierwsze nowożytne igrzyska olimpijskie. 
  • Nowe wynalazki (żarówka elektryczna, telefon, telegram, fonograf, samochód, tramwaj) nie tylko ułatwiały pracę, ale i wpływały na urozmaicenie życia codziennego. Mieszkańcy ówczesnej Europy, Stanów Zjednoczony i Japonii najszybciej zaczęli korzystać z oper, teatrów, kin, kawiarni oraz sal wystawowych. Stopniowo zaczęła dominować kultura i obyczajowość mieszczańskaPojawiły się nowe sposoby spędzania wolnego czasu m.in. wycieczki rowerowe, pikniki, wyścigi konne, wizyty w kawiarniach.

Emancypantki, plakat, II połowa XIX w.

 

DYSKUSJA
user profile image
Arczi

28 lutego 2018
Dzieki za pomoc
user profile image
Zbigniew

7 stycznia 2018
Dzieki za pomoc
user profile image
Malwina

28 grudnia 2017
dzieki :)
Informacje
Autorzy: Igor Kąkolewski, Krzysztof Kowalewski, Anita Plumińska-Mieloch
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paulina

45837

Nauczyciel

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Wzajemne położenie prostych

Dwie proste mogą się przecinać w punkcie, mogą być do siebie prostopadłe lub równoległe.

  1. Proste przecinające się w punkcie P – proste mające jeden punkt wspólny.

    prosteprzecinajace
     
  2. Proste prostopadłe – to proste przecinające się pod kątem prostym.

    Jeśli proste a i b są prostopadłe (inaczej mówiąc prosta a jest prostopadła do prostej b), zapisujemy to symbolicznie w następujący sposób: $$a⊥b$$. Dwie proste prostopadłe tworzą cztery kąty proste

    prostekatprosty
     
  3. Proste równoległe – to proste nie mające punktów wspólnych lub pokrywające się.

    Jeżeli proste a i b są równoległe (inaczej mówiąc prosta a jest równoległa do prostej b), to zapisujemy to symbolicznie w następujący sposób: $$a∥b$$.
     

    proste-rownlegle
Prostopadłościan i sześcian

Prostopadłościan to figura przestrzenna, której kształt przypomina pudełko lub akwarium.

Prostopadłościan

  • Każda ściana prostopadłościanu jest prostokątem.

  • Każdy prostopadłościan ma 6 ścian, 8 wierzchołków i 12 krawędzi.

  • Dwie ściany mające wspólną krawędź nazywamy prostopadłymi.

  • Dwie ściany, które nie mają wspólnej krawędzi, nazywamy równoległymi.

  • Każda ściana jest prostopadła do czterech ścian oraz równoległa do jednej ściany.


Z każdego wierzchołka wychodzą trzy krawędzie – jedną nazywamy długością, drugą – szerokością, trzecią – wysokością prostopadłościanu i oznaczamy je odpowiednio literami a, b, c.

Długości tych krawędzi nazywamy wymiarami prostopadłościanu.

a – długość prostopadłościanu, b – szerokość prostopadłościanu, c - wysokość prostopadłościanu.


Prostopadłościan, którego wszystkie ściany są jednakowymi kwadratami nazywamy sześcianem.

Wszystkie krawędzie sześcianu mają jednakową długość.

kwadrat

a - długość krawędzi sześcianu

Zobacz także
Udostępnij zadanie