Historia

Zrozumieć przeszłość. Starożytność i średniowiecze (Podręcznik, Nowa Era )

Porównaj wierzenia mieszkańców Egiptu i Mezopotamii 4.63 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Liceum
  2. 2 Klasa
  3. Historia

Porównaj wierzenia mieszkańców Egiptu i Mezopotamii

1
 Zadanie
1.1
 Zadanie
2
 Zadanie

3
 Zadanie

Wierzenia mieszkańców Egiptu i Mezopotamii dotyczące życia pozagrobowego - porównanie.

  • Starożytni Egipcjanie wierzyli, że doczesność to jedynie etap ludzkiej egzystencji, po której następuje przejście do świata zmarłych. Śmierć rozumiano jako oddzielenie duszy od ciała, dlatego wkładano wielki wysiłek w zachowanie ciał zmarłych Egipcjan. Ubogich mieszkańców miast i wsi grzebano w piaskach pustyni, zapobiegającym ich rozkładowi. Szczątki faraonów, kapłanów oraz wysokich urzędników - poddawano procesowi mumifikacji
  • Egipcjanie zaopatrywali zmarłych we wszystkie przedmioty codziennego użytku. Wnętrza grobowców przepełnione były rydwanami, złotem i drogocennymi klejnotami. 
  • Egipcjanie wierzyli w "sąd ostateczny" przed którym miał się stawić każdy człowiek. Najpierw zmarły stawał przed 40 bogami, w tym przed Ozyrysem i zdawał sprawę z całego swojego życia. Po "przesłuchaniu" zmarłego, bóg Anubis prowadził go na właściwy sąd. Na środku sali, przed tronem Ozyrysa, znajdowała się waga. Na jednej z szal leżało serce zmarłego, na drugim pióro - symbol bogini prawdy i sprawiedliwości Maat. Jeśli serce zmarłego okazało się lżejsze od pióra - Ozyrys przyjmował go do swojego królestwa. Jeśli było cięższe - skalone licznymi grzechami - nieszczęśnika czekało rozszarpanie na kawałki przez boga Ammita.
  • Mieszkańcy Mezopotamii również wierzyli w życie pozagrobowe. Czcili boga świata podziemnego - Nergala. Przestrzeń, którą władzał nazywali - "krainą bez powrotu". Wyobrażali ją sobie jako miejsce pełne beznadziei, wiecznego smutku i cichego cierpienia. Uważali, że podziemne dusze żywią się pyłem.

Proces mumifikacji

DYSKUSJA
Informacje
Autorzy: Ryszard Kulesza, Krzysztof Kowalewski
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paulina

44667

Nauczyciel

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Kwadraty i sześciany liczb

Iloczyn jednakowych czynników możemy zapisać krócej - w postaci potęgi.

  1. Iloczyn dwóch takich samych liczb (czynników) nazywamy kwadratem tej liczby (czynnika) lub mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiona do potęgi drugiej.
    Przykład:
    $$5•5=5^2 $$, czytamy: „kwadrat liczby pięć” lub „pięć do potęgi drugiej”

  2. Iloczyn trzech takich samych czynników nazywamy sześcianem tej liczby (czynnika) lub mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiona do potęgi trzeciej.
    Przykład:
    $$7•7•7=7^3$$, czytamy: „sześcian liczby siedem” lub „siedem do potęgi trzeciej”

  3. Gdy występuje iloczyn więcej niż trzech takich samych czynników mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiony do potęgi takiej ile jest czynników.
    Przykład:
    $$3•3•3•3•3=3^5 $$, czytamy: „trzy do potęgi piątej”

    $$2•2•2•2•2•2•2=2^7 $$, czytamy: „dwa do potęgi siódmej”
     

potegi-nazewnictwo
Pozycyjny system dziesiątkowy

System liczenia, którego używamy jest pozycyjny i dziesiątkowy. Wyjaśnijmy co to oznacza:

  • pozycyjny, ponieważ liczbę przedstawia się jako ciąg cyfr, a wartość poszczególnych cyfr zależy od miejsca (pozycji), jakie zajmuje ta cyfra,
  • dziesiątkowy, ponieważ liczby zapisujemy za pomocą dziesięciu znaków, zwanych cyframi: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.

Przykład (wyjaśniający pojęcie pozycyjnego systemu dziesiątkowego):

img01
 

Każda z cyfr użyta w powyższej liczbie tworzy określoną wartość, która jest uzależniona od miejsca (pozycji), jaką zajmuje ta cyfra w zapisie utworzonej liczby.

Jeśli użyjemy dokładnie tych samych cyfr, z których zbudowana jest powyższa liczba, ale użyjemy ich w innej kolejności to otrzymamy całkiem inną liczbę (np. 935287, 728395).

Przestawienie kolejności cyfr zmienia wartość liczby, dlatego nasz system liczenia jest pozycyjny (ponieważ miejsce cyfry w zapisie liczby nadaje wartość tej liczbie), natomiast używanie dziesięciu cyfr do zapisu liczby powoduje, że nazywamy go dziesiątkowym systemem.
 

Liczbę z powyższego przykładu możemy zapisać też w następujący sposób:
$$3•1+9•10+5•100+7•1000+8•10000+2•100000= 287 593$$
 

Przykład (czytanie zapisanych liczb w pozycyjnym systemie dziesiątkowym):
  • 22 500 - czytamy: dwadzieścia dwa i pół tysiąca lub dwadzieścia dwa tysiące pięćset,
  • 1 675 241 - czytamy: milion sześćset siedemdziesiąt pięć tysięcy dwieście czterdzieści jeden.

  Ciekawostka

Pozycyjny system dziesiątkowy pochodzi prawdopodobnie z Indii (znany jest napis z 683 roku zawierający zapis liczby w systemie pozycyjnym z użyciem zera). Za pośrednictwem Arabów system ten oraz zero dotarły do Europy (stąd nazwa cyfry arabskie) i obecnie jest powszechnie używanym systemem liczbowym.

Zobacz także
Udostępnij zadanie