Historia

Opisz poszczególne etapy ewolucji prowadzące 4.63 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Liceum
  2. 1 Klasa
  3. Historia

Opisz poszczególne etapy ewolucji prowadzące

1
 Zadanie

2
 Zadanie

Etapy ewolucji prowadzące do pojawienia się człowieka rozumnego

Sahelanthropus tchadensis

Ardipithecus

Australopitek

Homo habilis - homonid zręczny

Homo erectus - homonid wyprostowany

Homo neanderthalensis - Neandertalczyk

Homo sapiens - człowiek rozumny myślący

żyły ok 7 - 6 mln lat temu

żyły ok. 5,8 do 4,4 mln lat temu

żyły ok 4,2 0- 1,3 mln lat temu

żyły ok. 2,5 do 1,5 mln lat temu

żyły ok. 2 mln do 500 tys. lat temu

żyły ok 150 - 30 tys. lat temu

pojawił się ok. 200 tys. lat temu

Poruszały się na dwóch nogach, ich mózgoczaszki osiągnęły objętość ok. 360 cm3.

To afrykańskie wczesne homonidy. Poruszały się na dwóch nogach. Ich kończyny były pomocne w czasie wspinania się na wysokie drzewa. Ich mózgi osiągnęły objętość ok. 350 cm3.

Żyły we wschodniej i południowej Afryce. Posiadały dwie nogi, wspinały się na drzewa. Miały twarze i zęby. Objętość ich czaszki - 500 cm3. Australopiteki wytwarzały pierwsze narzędzia. To od nich wywodzi się rodzaj - Homo.

Przedstawicieli homo habilis uważa się za najwcześniejszy gatunek naszego rodzaju. Miały niewielkie mózgi - ok. 600 cm3. Do zdobywania pożywienia używały prymitywnych kamiennych narzędzi.

Przedstawiciele homo erectus - jako pierwsze opuściły Afrykę i zasiedliły Azję i Europę. Proporcje ciała - podobne do współczesnych ludzi. Objętość czaszki - 1000 cm3. Potrafiły polować i rozniecać ogień.

Potrafili rozniecać ogień i polować na duże zwierzęta - m.in. mamuty. Neandertalczycy jako pierwsze homonidy - grzebali swoich zmarłych. Objętość ich czaszki wynosiła 1500 cm3. Zamieszkiwali Europę oraz południowo-zachodnią Azję. Posiadali zdolność artykułowania mowy.

Ich mózgoczaszki osiągnęły objętość ok. 1400 cm3. Potrafili wytwarzać skomplikowane narzędzia z różnych surowców i posługiwać się mową. Homo sapiens są obecnie reprezentantami jedynego żyjącego gatunku człekokształtnych.

DYSKUSJA
klasa:
Informacje
Autorzy: Ryszard Kulesza, Krzysztof Kowalewski
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
ISBN: 9788326725470
Autor rozwiązania
user profile

Paulina

65707

Nauczyciel

Wiedza
Koło i okrąg

Okrąg o środku S i promieniu długości r (r – to długość, więc jest liczbą dodatnią, co zapisujemy r>0) jest to krzywa, której wszystkie punkty leżą w tej samej odległości od danego punktu S zwanego środkiem okręgu.

Inaczej mówiąc: okręgiem o środku S i promieniu r nazywamy zbiór wszystkich punków płaszczyzny, których odległość od środka S jest równa długości promienia r.

okreg1
 

Koło o środku S i promieniu długości r to część płaszczyzny ograniczona okręgiem wraz z tym okręgiem.

Innymi słowy koło o środku S i promieniu długości r to figura złożona z tych punktów płaszczyzny, których odległość od środka S jest mniejsza lub równa od długości promienia r.

okreg2
 

Różnica między okręgiem a kołem – przykład praktyczny

Gdy obrysujemy np. monetę powstanie nam okrąg. Po zakolorowaniu tego okręgu powstanie nam koło, czyli zbiór punktów leżących zarówno na okręgu, jak i w środku.

okrag_kolo

Środek okręgu (lub koła) to punkt znajdujący się w takiej samej odległości od każdego punktu okręgu.
Promień okręgu (lub koła) to każdy odcinek, który łączy środek okręgu z punktem należącym do okręgu.

Cięciwa okręgu (lub koła) - odcinek łączący dwa punkty okręgu
Średnica okręgu (lub koła) - cięciwa przechodząca przez środek okręgu. Jest ona najdłuższą cięciwą okręgu (lub koła).

Cięciwa dzieli okrąg na dwa łuki.
Średnica dzieli okrąg na dwa półokręgi, a koło na dwa półkola.

kolo_opis
Skala i plan

Przy wykonywaniu rysunków niektórych przedmiotów lub sporządzaniu map, planów musimy zmniejszyć rzeczywiste wymiary przedmiotów, aby rysunki zmieściły się na kartce. Są też rzeczy niewidoczne dla oka, które obserwujemy za pomocą mikroskopu, wówczas rysunki przedstawiamy w powiększeniu.
W tym celu stosujemy pewną skalę. Skala określa, ile razy dany obiekt został pomniejszony lub powiększony. Rozróżniamy zatem skale zmniejszające i zwiększające.

Skala 1:2 („jeden do dwóch”) oznacza, że przedstawiony obiekt jest dwa razy mniejszy od rzeczywistego, czyli jego wymiary są dwa razy mniejsze od rzeczywistych.

Skala 2:1 („dwa do jednego”) oznacza, że przedstawiony obiekt jest dwa razy większy od rzeczywistego, czyli jego wymiary są dwa razy większe od rzeczywistych.

Skala 1:1 oznacza, że przedstawiony obiekt jest taki sam jak rzeczywisty.

Przykład:

skala
 

Prostokąt środkowy jest wykonany w skali 1:1. Mówimy, że jest naturalnej wielkości. Prostokąt po lewej stronie został narysowany w skali 1:2, czyli jego wszystkie wymiary zostały zmniejszone dwa razy. Prostokąt po prawej stronie został narysowany w skali 2:1, czyli jego wszystkie wymiary zostały zwiększone dwa razy.

 

Przykłady na odczytywanie skali:

  • skala 1:50 oznacza zmniejszenie 50 razy
  • skala 20:1 oznacza zwiększenie 20 razy
  • skala 1:8 oznacza zmniejszenie 8 razy
  • skala 5:1 oznacza zwiększenie 5 razy
 

Plan to obraz niewielkiego obszaru, terenu, przedstawiony na płaszczyźnie w skali. Plany wykonuje się np. do przedstawienia pokoju, mieszkania, domu, rozkładu ulic w osiedlu lub mieście.

Mapa to podobnie jak plan obraz obszaru, tylko większego, przedstawiony na płaszczyźnie w skali (mapa musi uwzględniać deformację kuli ziemskiej). Mapy to rysunki terenu, kraju, kontynentu.

Skala mapy
Na mapach używa się skali pomniejszonej np. 1:1000000. Oznacza to, że 1 cm na mapie oznacza 1000000 cm w rzeczywistości (w terenie).

Przykłady na odczytywanie skali mapy
  • skala 1:500000 oznacza, że 1 cm na mapie to 500000 cm w rzeczywistości
  • skala 1:2000 oznacza, że 1 cm na mapie to 2000 cm w rzeczywistości
Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom