Historia

Śladami przeszłości 1 (Zeszyt ćwiczeń, Nowa Era)

Uzupełnij tabelę. Podaj, jak powstanie Imperium 4.52 gwiazdek na podstawie 31 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Historia

Uzupełnij tabelę. Podaj, jak powstanie Imperium

1
 Zadanie

2
 Zadanie

  • Życie codzienne obywateli Imperium Rzymskiego

mieszkańcy prowincji

elit rzymskich

kupców

chłopów

niewolników

Mieszkańcy prowincji nie otrzymali rzymskiego obywatelstwa. Ich prawa zostały ograniczone. W zamian za lojalność względem Rzymian - obejmowali niższe urzędy. Wraz z upływem czasu ulegali romanizacji - przejmowali kulturę rzymską oraz język łaciński. Często bywali niezadowoleni z rządów namiestników, którzy obarczali ich wysokimi podatkami.

Na skutek rzymskich podbojów znacznie poprawiła się sytuacja materialna rodzin namiestników, dowódców wojskowych oraz senatorów. W ich rękach znalazły się bogate łupy wojenne oraz większość ziem w Italii. Bywało, że wbrew prawu przejmowali małe gospodarstwa rolne, które następnie przekształcali w ogromne majątki ziemskie. Do pracy na roli najmowali niewolników.

Kupcy żyli na wysokim poziomie, wiodło im bardzo dobrze. W wyniku rzymskich podbojów do Rzymu trafiały produkty z całego ówczesnego świata, a towary wytworzone na terenie Italii docierały do najdalszych zakątków imperium. Wymiana handlowa przynosiła kupcom znaczne zyski.

Chłopi żyli na wsiach, zajmowali się uprawą roli oraz hodowlą bydła. Doglądali plantacji oliwek oraz winorośli. Drobni i średni chłopi uprawiali swe niewielkie gospodarstwa za pomocą prymitywnych narzędzi. Mieli niewielkie potrzeby i nie byli konsumentami większości artykułów produkowanych w miastach. Dziś na rozległych obszarach zachodniej Europy archeolodzy odkrywają ruiny villae i rekonstruują życie ich mieszkańców.

Niewolnicy znajdowali się najniżej w hierarchii społecznej starożytnego Rzymu. Stawali się nimi m.in. jeńcy wojenni i niewypłacani dłużnicy. Przynależność do tej grupy społecznej była dziedziczna.

Niewolnicy nie posiadali żadnych praw, byli własnością pana, który dysponował wobec nich prawem "życia i śmierci". Niektórzy niewolnicy walczyli w amfiteatrach jako gladiatorzy.

DYSKUSJA
user profile image
Gość

16 lutego 2017
Dziękuję 😀😺
user profile image
Gość

14 lutego 2017
Troszeczkę za dużo nauczycielka na pewno skapuje że to nie ja robiłem ale dziękuję za wykonanie zadania :)
user profile image
Paulina

45845

15 lutego 2017
@Gość Cześć, zawsze możesz zrobić własna notatkę :) opierając się na naszym rozwiązaniu. Pozdrawiamy!
user profile image
Kacper Mila

1

13 lutego 2017
nie możecie tego skrucic ?
user profile image
Paulina

45845

14 lutego 2017
@Kacper Mila Cześć, zawsze możesz zrobić krótsza własną notatkę, wzorując się na naszej odpowiedzi. Wtedy jest pewność że nikt nie będzie miał tak samo jak ty. Pozdrawiamy!
user profile image
Krzysztof Świątek

25 stycznia 2017
dlaczego w 3 tabelkach jest to samo ? O_O
user profile image
Paulina

45845

25 stycznia 2017
@Krzysztof Świątek Cześć, dzięki za zgłoszenie, zadanie zostało zaktualizowane.
user profile image
Gość

24 stycznia 2017
Bardzo dziękuję.Serwis polecam,ale jest bardzo dużo zadań z płatnością :)
user profile image
Gość

9 stycznia 2017
Co prawda na początku się przestraszyłem ilością tekstu ale potem wyciągnąłem z niego najważniejsze informacje ale moglibyście to poprawić według mnie za dużo informacji ;)
user profile image
Paulina

45845

10 stycznia 2017
@Gość Cześć, powyższe zadanie zawiera bardzo szczegółową odpowiedź na pytanie podane w poleceniu, jak ktoś ma bardziej wymagającego nauczyciela. w innym wypadku tak jak sam napisałeś zrobiłeś własną notatkę bazując na naszej odpowiedzi.
user profile image
Gość

19 stycznia 2017
@Odrabiamy.pl tylko jak ma się to zmieścić do ćwiczeń??
user profile image
Paulina

45845

6 lutego 2017
@Gość Cześć, zawsze możesz zrobić krótsza własną notatkę, wzorując się na naszej odpowiedzi. Wtedy jest pewność że nikt nie będzie miał tak samo jak ty. Pozdrawiamy!
user profile image
Gość

7 stycznia 2017
Ta tabelka jest nieczytelna! O co w niej chodzi???
user profile image
Paulina

45845

9 stycznia 2017
@Gość Cześć, tabelka jest uzupełniona zgodnie z treścią zadania, czego konkretnie nie rozumiesz?
Informacje
Autorzy: Tomasz Maćkowski, Katarzyna Panimasz
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paulina

45840

Nauczyciel

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Odejmowanie pisemne
  1. Zapisujemy odjemną, a pod nią odjemnik, wyrównując ich cyfry do prawej strony.

    odejmowanie1
     
  2. Odejmowanie prowadzimy od strony prawej do lewej. Najpierw odejmujemy jedności, w naszym przykładzie mamy 3 - 9. Jeśli jedności odjemnej są mniejsze od jedności odjemnika (a tak jest w naszym przykładzie), wtedy z dziesiątek przenosimy jedną (lub więcej) „dziesiątkę” do jedności i wykonujemy zwykłe odejmowanie.
    W naszym przykładzie wygląda to następująco: od 3 nie możemy odjąć 9, więc przenosimy (pożyczamy) jedną dziesiątkę z siedmiu dziesiątek i otrzymujemy 13 – 9 = 4, czyli pod cyframi jedności zapisujemy 4, a nad cyframi dziesiątek zapisujemy ilość dziesiątek które nam zostały czyli 6 (bo od siedmiu dziesiątek pożyczyliśmy jedną, czyli zostało nam sześć dziesiątek).

    odejmowanie2
     
  3. Odejmujemy dziesiątki, a następnie zapisujemy wynik pod cyframi dziesiątek. Gdy dziesiątki odjemnej są mniejsze od dziesiątek odjemnika, z setek przenosimy jedną (lub więcej) „setkę” do dziesiątek i wykonujemy zwykłe odejmowanie.
    W naszym przykładzie mamy: 6 – 6 = 0, czyli pod cyframi dziesiątek zapisujemy 0.

    odejmowanie2
     
  4. Odejmujemy setki, a następnie wynik zapisujemy pod cyframi setek. Gdy setki odjemnej są mniejsze od setek odjemnika, z tysięcy przenosimy jeden (lub więcej) „tysiąc” do setek i wykonujemy zwykłe odejmowanie.
    W naszym przykładzie mamy: 2 – 1 = 1, czyli pod cyframi setek zapisujemy 1.

    odejmowanie3
     
  5. W rezultacie opisanego postępowania otrzymujemy wynik odejmowania pisemnego. W naszym przykładzie różnicą liczb 273 i 169 jest liczba 104.


Dla utrwalenia przeanalizujmy jeszcze jeden przykład odejmowania pisemnego.

Wykonamy pisemnie odejmowanie: 4071 - 956.

  1. Zapisujemy odjemną, a pod nią odjemnik.

    odejmowanie11
     
  2. Odejmujemy jedności: od 1 nie możemy odjąć 6, więc pożyczamy jedną dziesiątkę z siedmiu i otrzymujemy 11 – 6 = 5, czyli pod cyframi jedności zapisujemy 5, natomiast nad cyframi dziesiątek wpisujemy 6 (bo od siedmiu dziesiątek pożyczyliśmy jedną, czyli zostaje sześć dziesiątek).

    odejmowanie12
     
  3. Odejmujemy dziesiątki: 6 – 5 = 1, czyli pod cyframi dziesiątek wpisujemy 1.

    odejmowanie13
     
  4. Odejmujemy setki: od 0 nie możemy odjąć 9, więc pożyczamy jeden tysiąc i rozmieniamy go na 10 setek (bo jeden tysiąc to dziesięć setek) i otrzymujemy 10 – 9 = 1, czyli pod cyframi setek wpisujemy 1, a nad cyframi tysięcy wpisujemy 3, bo tyle tysięcy zostało.

    odejmowanie14
     
  5. Odejmujemy tysiące: w naszym przykładzie mamy 3 – 0 = 3 i wynik zapisujemy pod cyframi tysięcy.

    odejmowanie15
     
  6. Wynik naszego odejmowania: 4071 – 956 = 3115.

Wzajemne położenie prostych

Dwie proste mogą się przecinać w punkcie, mogą być do siebie prostopadłe lub równoległe.

  1. Proste przecinające się w punkcie P – proste mające jeden punkt wspólny.

    prosteprzecinajace
     
  2. Proste prostopadłe – to proste przecinające się pod kątem prostym.

    Jeśli proste a i b są prostopadłe (inaczej mówiąc prosta a jest prostopadła do prostej b), zapisujemy to symbolicznie w następujący sposób: $$a⊥b$$. Dwie proste prostopadłe tworzą cztery kąty proste

    prostekatprosty
     
  3. Proste równoległe – to proste nie mające punktów wspólnych lub pokrywające się.

    Jeżeli proste a i b są równoległe (inaczej mówiąc prosta a jest równoległa do prostej b), to zapisujemy to symbolicznie w następujący sposób: $$a∥b$$.
     

    proste-rownlegle
Zobacz także
Udostępnij zadanie