Historia

Śladami przeszłości 1 (Zeszyt ćwiczeń, Nowa Era)

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj 4.59 gwiazdek na podstawie 17 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Historia

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj

1
 Zadanie

2
 Zadanie

a) Oceń, czy poniższe zdania dotyczące tekstu są prawdziwe. Wybierz "P", jeśli zdanie jest prawdziwe, lub "F" - jeśli jest fałszywe

  • Autorstwo surowych praw spartańskich przypisuje się Likurgowi - [P], [F]
  • Spartiaci w ramach wymaganej skromności nie uczestniczyli w ucztach - [P], [F] 

b) Podaj, jaki cel miało surowe wychowanie młodzieży w Sparcie

- W Sparcie obowiązywał surowy system wychowania młodzieży, ponieważ oczekiwano od niej, że jej przedstawiciele wyrosną na najlepszych żołnierzy w całej Helladzie. W tym celu młodzi chłopcy podzieleni na grupy wiekowe, całymi dniami doskonalili się we władaniu bronią oraz w walce w zwartym szyku. Spartanie musieli uodpornić się na ból oraz trudy wojskowego życia. Wpajano im zasadę, że z wojny mogą powrócić tylko jako zwycięzcy - "z tarczą, lub na tarczy". Spartańscy chłopcy byli wychudzeni, mieli ogolone głowy, nosili skromną odzież, która nie chroniła przed zimnem. Spożywali niewielkie racje żywnościowe, dodatkowe pożywienie musieli zdobyć sami. Musieli być silni, mężni, zdyscyplinowani i całkowicie oddani ojczyźnie. Sukcesy wojskowe sprawiły, że Sparta zyskała ponadczasową sławę, a męstwo jej obywateli stało się legendarne.

c) Wyjaśnij, co oznaczało określenie "mówić lakonicznie".

- "Mówić lakonicznie" - tzn. mówić krótko, zwięźle, na temat. Ten związek frazeologiczny pochodzi od sposobu porozumiewania się Spartan.

DYSKUSJA
user profile image
Danuta

18 października 2017
dzięki!!!
user profile image
Wktoria

10 października 2017
Dzieki za pomoc
Informacje
Śladami przeszłości 1
Autorzy: Tomasz Maćkowski, Katarzyna Panimasz
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paulina

21706

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Dodawanie ułamków zwykłych
  1. Dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach – dodajemy liczniki, a mianownik pozostawiamy bez zmian.

    Przykład:

    • $$4/7+6/7={10}/7=1 3/7$$

      Uwaga

    Gdy w wyniku dodania ułamków otrzymamy ułamek niewłaściwy, warto wyłączyć z niego całości (jak w przykładzie powyższym).

    Często ułamek otrzymany w wyniku można skrócić, czyli podzielić licznik i mianownik przez tę samą liczbę (jak w przykładzie poniżej).

  2. Dodawanie ułamków o różnych mianownikach – najpierw sprowadzamy je do wspólnego mianownika (czyli tak je rozszerzamy lub skracamy, aby otrzymać w mianowniku taką samą liczbę), następnie wykonujemy dodawanie.

    Przykład:

    • $$3/10+ 1/5=3/{10}+ {1•2}/{5•2}=3/{10}+ 2/{10}=5/{10}={5÷5}/{10÷5}=1/2$$
       
  3. Dodawanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają takie same mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, a następnie wykonujemy dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach.

      $$2 1/3+ 1 1/3= {2•3+1}/3+{1•3+1}/3=7/3+4/3={11}/3=3 2/3$$
       
    • II sposób – oddzielnie dodajemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które mają identyczne mianowniki.

      Przykład:

      $$2 1/3+ 1 1/3= 2 + 1/3+ 1 + 1/3= 3 + 2/3= 3 2/3$$
       
  4. Dodawanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają różne mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, następnie sprowadzamy je do wspólnego mianowniku, a potem wykonujemy dodawanie.

      $$2 1/3+ 1 1/2= {2•3+1}/3+{1•2+1}/2=7/3+3/2={7•2}/{3•2}+{3•3}/{2•3}={14}/6 + 9/6={23}/6=3 5/6$$
       
    • II sposób – oddzielnie dodajemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które musimy najpierw sprowadzić do wspólnego mianownika.

      Przykład:

      $$2 1/3+ 1 1/2= 2 + 1/3+ 1 + 1/2= 3 + 1/3+ 1/2= 3 + {1•2}/{3•2}+ {1•3}/{2•3}= 3 + 2/6+ 3/6= 3 + 5/6= 3 5/6$$
 
Mnożenie i dzielenie

Kolejnymi działaniami, które poznasz są mnożenie i dzielenie.

  1. Mnożenie to działanie przyporządkowujące dwóm liczbom a i b liczbę c = a•b (lub a×b). Mnożone liczby nazywamy czynnikami, a wynik mnożenia iloczynem.

    mnożenie liczb

    Mnożenie jest:

    1. przemienne (czynniki można zamieniać miejscami) , np. 3 • 2 = 2 • 3
    2. łączne (gdy mamy większą liczbę czynników możemy je mnożyć w dowolnej kolejności),
      np. $$(3 • 5) • 2 = 3 • (5 • 2)$$
    3. rozdzielne względem dodawania i odejmowania
      np. 2 • (3 + 4) = 2 • 3 + 2 • 4
      2 • ( 4 - 3) = 2 • 4 - 2 • 3
      Wykorzystując łączność mnożenia można zdecydowanie łatwiej uzyskać iloczyn np.: 4 • 7 • 5 = (4 • 5) • 7 = 20 • 7 = 140
  2. Dzielenie
    Podzielić liczbę a przez b oznacza znaleźć taką liczbę c, że $$a = b • c$$, np. $$12÷3 = 4$$, bo $$12 = 3 • 4$$.
    Wynik dzielenia nazywamy ilorazem, a liczby odpowiednio dzielną i dzielnikiem.

    dzielenie liczb

    Dzielenie podobnie jak odejmowanie nie jest ani przemienne, ani łączne
     

  Ciekawostka

Znak x (razy) został wprowadzony w 1631 przez angielskiego matematyka W. Oughtreda, a symbol ͈„•” w 1698 roku przez niemieckiego filozofa i matematyka G. W. Leibniz'a.

Zobacz także
Udostępnij zadanie