Historia

Wczoraj i dziś 5 (Podręcznik, Nowa Era)

Jan Długosz o poselstwie krzyżackim. 4.58 gwiazdek na podstawie 12 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Historia

Jan Długosz o poselstwie krzyżackim.

Tekst źródłowy
 Zadanie

1. Wyjaśnij, jaki był cel misji posłów krzyżackich.

 - Posłowie krzyżaccy przybyli do Władysława Jagiełły, aby przekazać mu podarunek od wielkiego mistrza zakonu Ulrichta von Jungingena. Były to dwa miecze, dzięki którym oddziały polsko - litewskie miały, zdaniem rycerzy zakonnych walczyć odważniej i pewniej. Krzyżacy pragnęli w ten sposób upokorzyć polskiego króla oraz walczące u jego boku oddziały.

2. Odpowiedz, w jaki sposób Jagiełło zareagował na podarunek otrzymany od Krzyżaków

- Król Władysław Jagiełło przyjął podarunek Krzyżaków z uprzejmością. Zaznaczył jednak że, nie potrzebuje broni swych wrogów, pełnych pychy i zuchwalstwa. Przyjmuje je w imię Boga jako znak Jego pomocy i opatrzności. 

DYSKUSJA
user profile image
Gość

6 dni temu
dzieki :)
Informacje
Wczoraj i dziś 5
Autorzy: Grzegorz Wojciechowski
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paulina

10633

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Kolejność wykonywania działań

Przy rozwiązywaniu bardziej skomplikowanego działania, najważniejsze jest zachowanie kolejności wykonywania działań.

Kolejność wykonywania działań:

  1. Wykonywanie działań w nawiasach;

  2. Potęgowanie i pierwiastkowanie;

  3. Mnożenie i dzielenie (jeżeli w działaniu występuje dzielenie lub zarówno mnożenie, jak i dzielenie, to działania wykonujemy w kolejności w jakiej są zapisane od lewej do prawej strony).
    Przykład: $$16÷2•5=8•5=40$$;

  4. Dodawanie i odejmowanie (jeżeli w działaniu występuje odejmowanie lub zarówno dodawanie, jak i odejmowanie, to działania wykonujemy w kolejności w jakiej są zapisane od lewej strony do prawej).
    Przykład: $$24 - 6 +2 = 18 + 2 = 20$$.

Przykład:

$$(45-9•3)-4=(45-27)-4=18-4=14 $$
 
Wyłączenie całości z ułamka niewłaściwego

Jeśli ułamek jest niewłaściwy (czyli jego mianownik jest równy lub mniejszy od licznika) to możemy wyłączyć z niego całość, tzn. dzielimy (być może zresztą) licznik przez mianownik (tzn. sprawdzamy ile razy mianownik „zmieści się” z liczniku) i otrzymujemy w ten sposób liczbę naturalną, będącą całością (tzw. składnik całkowity) oraz resztę, która jest ułamkiem właściwym (tzw. składnik ułamkowy).

Przykład: $$9/4 = 2 1/4$$

Opis powyższego przykładu: Dzielimy 9 przez 4, czyli sprawdzamy ile razy 4 zmieści się w 9. Liczba 4 zmieści się 2 razy w liczbie 9, czyli otrzymujemy 2 i resztę 1 (bo $$2•4= 8$$, czyli do 9 brakuje 1, i ona jest naszą resztą).

Zobacz także
Udostępnij zadanie