Historia

Omów najważniejsze cechy stylu barokowego. 4.5 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Historia

Omów najważniejsze cechy stylu barokowego.

1
 Zadanie

2
 Zadanie
3
 Zadanie

Cechy stylu barokowego:

  • Barok - nazwa pochodzi od portugalskiego słowa "barocco" oznaczającego perłę o nieregularnych kształtach, w języku francuskim "baroqe" oznaczało w XVI wieku bogactwo ozdób;
  • typy budowli wzorowano na architekturze renesansu, lecz z tzw. „zwiększonym efektem optycznym”;
  • duży rozmach budowli;
  • monumentalizm;
  • dynamika widziana w budynku, rzeźbie, malarstwie;
  • przepych, bogactwo dekoracji oraz form ornamentalnych;
  • stosowanie bogatych złotych polichromii;
  • stosowanie światłocieni w malarstwie;
  • stosowanie licznych dekoracji rzeźbiarskich – charakterystycznych aniołków (zwane "putto"), girland, fantazyjnych obramowań, bogatej sztukanterii;
  • tworzenie licznych portretów trumiennych, charakterystycznych dla polskiego baroku;
  • fasada barokowych kościółów zwieńczona była najczęściej trójkątnym szczytem połączonym z linią pierwszego piętra charakterystycznym, jakby spływającym murem, nad wejściem umieszczano trójkątne zakończenie wsparte na wypukłych półkolumnach;
  • centralną część świątyń wieńczono olbrzymią kopułą;
  • wnętrza barokowych kościołów - pełne ozdób, złoceń, rzeźb, skęconych kolumn oraz malowideł;
DYSKUSJA
Informacje
Wczoraj i dziś 5
Autorzy: Grzegorz Wojciechowski
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paulina

10164

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Porównywanie ułamków

Porównywanie dwóch ułamków polega na stwierdzeniu, który z nich jest mniejszy, który większy.

  • Porównywanie ułamków o takich samych mianownikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same mianowniki, to ten jest większy, który ma większy licznik

    Przykład:

    $$3/8$$ < $$5/8$$
     
  • Porównywanie ułamków o takich samych licznikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same liczniki, to ten jest większy, który ma mniejszy mianownik.

    Przykład:

    $$4/5$$ > $$4/9$$
Pozycyjny system dziesiątkowy

System liczenia, którego używamy jest pozycyjny i dziesiątkowy. Wyjaśnijmy co to oznacza:

  • pozycyjny, ponieważ liczbę przedstawia się jako ciąg cyfr, a wartość poszczególnych cyfr zależy od miejsca (pozycji), jakie zajmuje ta cyfra,
  • dziesiątkowy, ponieważ liczby zapisujemy za pomocą dziesięciu znaków, zwanych cyframi: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.

Przykład (wyjaśniający pojęcie pozycyjnego systemu dziesiątkowego):

img01
 

Każda z cyfr użyta w powyższej liczbie tworzy określoną wartość, która jest uzależniona od miejsca (pozycji), jaką zajmuje ta cyfra w zapisie utworzonej liczby.

Jeśli użyjemy dokładnie tych samych cyfr, z których zbudowana jest powyższa liczba, ale użyjemy ich w innej kolejności to otrzymamy całkiem inną liczbę (np. 935287, 728395).

Przestawienie kolejności cyfr zmienia wartość liczby, dlatego nasz system liczenia jest pozycyjny (ponieważ miejsce cyfry w zapisie liczby nadaje wartość tej liczbie), natomiast używanie dziesięciu cyfr do zapisu liczby powoduje, że nazywamy go dziesiątkowym systemem.
 

Liczbę z powyższego przykładu możemy zapisać też w następujący sposób:
$$3•1+9•10+5•100+7•1000+8•10000+2•100000= 287 593$$
 

Przykład (czytanie zapisanych liczb w pozycyjnym systemie dziesiątkowym):
  • 22 500 - czytamy: dwadzieścia dwa i pół tysiąca lub dwadzieścia dwa tysiące pięćset,
  • 1 675 241 - czytamy: milion sześćset siedemdziesiąt pięć tysięcy dwieście czterdzieści jeden.

  Ciekawostka

Pozycyjny system dziesiątkowy pochodzi prawdopodobnie z Indii (znany jest napis z 683 roku zawierający zapis liczby w systemie pozycyjnym z użyciem zera). Za pośrednictwem Arabów system ten oraz zero dotarły do Europy (stąd nazwa cyfry arabskie) i obecnie jest powszechnie używanym systemem liczbowym.

Zobacz także
Udostępnij zadanie