Historia

Wczoraj i dziś 5 (Podręcznik, Nowa Era)

Omów najważniejsze cechy stylu barokowego. 4.56 gwiazdek na podstawie 9 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Historia

Omów najważniejsze cechy stylu barokowego.

1
 Zadanie

2
 Zadanie
3
 Zadanie
UWAGA! Oglądasz stare wydanie książki. Kliknij tutaj, aby zobaczyć najnowsze.

Cechy stylu barokowego:

  • Barok - nazwa pochodzi od portugalskiego słowa "barocco" oznaczającego perłę o nieregularnych kształtach, w języku francuskim "baroqe" oznaczało w XVI wieku bogactwo ozdób;
  • typy budowli wzorowano na architekturze renesansu, lecz z tzw. „zwiększonym efektem optycznym”;
  • duży rozmach budowli;
  • monumentalizm;
  • dynamika widziana w budynku, rzeźbie, malarstwie;
  • przepych, bogactwo dekoracji oraz form ornamentalnych;
  • stosowanie bogatych złotych polichromii;
  • stosowanie światłocieni w malarstwie;
  • stosowanie licznych dekoracji rzeźbiarskich – charakterystycznych aniołków (zwane "putto"), girland, fantazyjnych obramowań, bogatej sztukanterii;
  • tworzenie licznych portretów trumiennych, charakterystycznych dla polskiego baroku;
  • fasada barokowych kościółów zwieńczona była najczęściej trójkątnym szczytem połączonym z linią pierwszego piętra charakterystycznym, jakby spływającym murem, nad wejściem umieszczano trójkątne zakończenie wsparte na wypukłych półkolumnach;
  • centralną część świątyń wieńczono olbrzymią kopułą;
  • wnętrza barokowych kościołów - pełne ozdób, złoceń, rzeźb, skęconych kolumn oraz malowideł;
DYSKUSJA
user avatar
Nina

9 czerwca 2018
Dzięki za pomoc :)
user avatar
Daria

29 maja 2018
Dziękuję!!!!
Informacje
Autorzy: Grzegorz Wojciechowski
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Paulina

51177

Nauczyciel

Wiedza
Porównywanie ułamków

Porównywanie dwóch ułamków polega na stwierdzeniu, który z nich jest mniejszy, który większy.

  • Porównywanie ułamków o takich samych mianownikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same mianowniki, to ten jest większy, który ma większy licznik

    Przykład:

    $$3/8$$ < $$5/8$$
     
  • Porównywanie ułamków o takich samych licznikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same liczniki, to ten jest większy, który ma mniejszy mianownik.

    Przykład:

    $$4/5$$ > $$4/9$$
Mnożenie i dzielenie

Kolejnymi działaniami, które poznasz są mnożenie i dzielenie.

  1. Mnożenie to działanie przyporządkowujące dwóm liczbom a i b liczbę c = a•b (lub a×b). Mnożone liczby nazywamy czynnikami, a wynik mnożenia iloczynem.

    mnożenie liczb

    Mnożenie jest:

    1. przemienne (czynniki można zamieniać miejscami) , np. 3 • 2 = 2 • 3
    2. łączne (gdy mamy większą liczbę czynników możemy je mnożyć w dowolnej kolejności),
      np. $$(3 • 5) • 2 = 3 • (5 • 2)$$
    3. rozdzielne względem dodawania i odejmowania
      np. 2 • (3 + 4) = 2 • 3 + 2 • 4
      2 • ( 4 - 3) = 2 • 4 - 2 • 3
      Wykorzystując łączność mnożenia można zdecydowanie łatwiej uzyskać iloczyn np.: 4 • 7 • 5 = (4 • 5) • 7 = 20 • 7 = 140
  2. Dzielenie
    Podzielić liczbę a przez b oznacza znaleźć taką liczbę c, że $$a = b • c$$, np. $$12÷3 = 4$$, bo $$12 = 3 • 4$$.
    Wynik dzielenia nazywamy ilorazem, a liczby odpowiednio dzielną i dzielnikiem.

    dzielenie liczb

    Dzielenie podobnie jak odejmowanie nie jest ani przemienne, ani łączne
     

  Ciekawostka

Znak x (razy) został wprowadzony w 1631 przez angielskiego matematyka W. Oughtreda, a symbol ͈„•” w 1698 roku przez niemieckiego filozofa i matematyka G. W. Leibniz'a.

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom