Historia

Historia 2 (Podręcznik, Operon)

Jakie były konsekwencje wielkich odkryć 4.63 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Historia

Konsekwencje wielkich odkryć geograficznych dla Europejczyków:

  • Portugalczycy uzyskali monopol na zyskowny handel korzeniami z Dalekim Wschodem;
  • Hiszpanie stworzyli wielkie imperium obejmujące Amerykę Środkową i Południową;
  • Hiszpania stała się na dwa stulecia największym mocarstwem europejskim;
  • Dzięki odkryciu nowych szlaków morskich poznano nowe obszary i rozpoczęto ich eksploatację;
  • Wyprawa Ferdynanda Magellana potwierdziła informacje o kulistości Ziemi;
  • Na Stary Kontynent sprowadzano z Nowego Świata dużą ilość szlachetnych kruszców: złota i srebra. Nastąpił rozwój handlu i wzrost zamożności Europejczyków;
  • W Europie stopniowo upowszechniły się: kawa, herbata, kakao, tytoń, kukurydza oraz ziemniaki;
  • Podstawą gospodarki kolonialnej aż do XIX w. stało się niewolnictwo;
  • Europejczycy poszerzyli swą wiedzę o otaczającym ich świecie;
DYSKUSJA
user profile image
Wktoria

5 dni temu
dzieki :):)
Informacje
Autorzy: Janusz Ustrzycki
Wydawnictwo: Operon
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paulina

45835

Nauczyciel

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Pole prostokąta

Liczbę kwadratów jednostkowych potrzebnych do wypełnienia danego prostokąta nazywamy polem prostokąta.


Prostokąt o bokach długości a i b ma pole równe: $$P = a•b$$.

pole prostokąta

W szczególności: pole kwadratu o boku długości a możemy policzyć ze wzoru: $$P=a•a=a^2$$.

  Zapamiętaj

Przed policzeniem pola prostokąta pamiętaj, aby sprawdzić, czy boki prostokąta są wyrażone w takich samych jednostkach.

Przykład:

  • Oblicz pole prostokąta o bokach długości 2 cm i 4 cm.

    $$ P=2 cm•4 cm=8 cm^2 $$
    Pole tego prostokąta jest równe 8 $$cm^2$$.

Odejmowanie ułamków dziesiętnych

Odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do odejmowania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki odejmujemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecina;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 3,41-1,54=? $$
    odejmowanie-ulamkow

    $$ 3,41-1,54=1,87 $$  

Zobacz także
Udostępnij zadanie