Historia

Mieliśmy jeszcze na przeszkodzie wyspę [Als] 4.5 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Historia

Mieliśmy jeszcze na przeszkodzie wyspę [Als]

Tekst źródłowy
 Zadanie

  • Omów przebieg przeprawy przez wyspę Als. Jakimi siłami dokonał jej Czarniecki?

- W czasie potopu szwedzkiego, Stefan Czarniecki dokonał czynu, który przeszedł do legendy. Udał się do Danii, gdzie odniósł szereg zwycięstw ze Szwedami. Podczas podróży przeprawił się konnymi oddziałami przez półkilometrową cieśninę na wyspę morską Als. 

- Dzień wcześniej wyprawił się na rozpoznanie terenu z trzystoma końmi. Po powrocie wydał rozkaz gotowości dla swych oddziałów. Żołnierze odcięli lód siekierami i zaczęli przechodzić na drugą stronę cieśniny. W wodzie znajdował się skrawek lądu, gdzie konie mogły zacumować i  odpocząć. Jako pierwszy przeszedł Czarniecki, uprzednio przeżegnawszy się. Za nim przeszły polskie oddziały. Każdy z żołnierzy włożył pistolet za koszulę, a ładownicę zawiązał u szyi. Przepłynąwszy połowę cieśniny - dowódca nakazał odpoczynek, po czym rozkazał iść dalej. Pogoda sprzyjała Polakom. Dzień był ciepły, cichy, bez ujemnej temperatury. Dla lepszego zamaskowania się, żołnierze Czarnieckiego zanużyli chorągwie w wodzie. Nieprzygotowani i zdezorientowani Szwedzi zostali całkowicie rozbici. Wzięci do niewoli mówili: "rozumieliśmy na was, żeście diabły, nie ludzie".

  • Dlaczego Szwedzi dali się zaskoczyć? Co zrobili po wylądowaniu Polaków?

- Szwedzi dali się zaskoczyć, ponieważ nie spodziewali się, że Polacy zdołają przeprawić się przez cieśninę. To przekonanie uśpiło ich czujność. Zanużone w wodzie chorągwie były niewidoczne, a proch zawieszony u szyi - suchy. Szwedzi, ujrzawszy Polaków zaczęli uciekać. Niebawem przybyły kolejne oddziały z pomocą, jednak szybko zostały doszczętnie rozbite przez Polaków. Pozostałych przy życiu - wzięto do niewoli. Cyt. "Żadna tedy chorągiew nie była jeszcze u lądu, kiedy Szwedzi przypadli i strzelać poczęli; chorągiew też każda, która wyszła z wody, zaraz na nieprzyjaciela skoczyła. Dzwedzi widząc, że choć dopiero z wody, a przecie strzelba nie zamokła, ale strzela i zabija, w nogi; owych też, co przybywali na pomoc, przerznęli nasi końmi, a dopiero w nich jako w dym".

DYSKUSJA
Informacje
Historia II
Autorzy: Tomasz Małkowski, Jacek Rześniowiecki
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paulina

10176

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Prostokąt

Prostokąt to czworokąt, którego wszystkie kąty wewnętrzne są kątami prostymi.

Sąsiednimi bokami nazywamy te boki, które mają wspólny wierzchołek. W prostokącie każde dwa sąsiednie boki są prostopadłe.

Przeciwległymi bokami nazywamy te boki, które nie mają punktów wspólnych. W prostokącie przeciwległe boki są równoległe oraz mają równą długość.

Odcinki, które łączą dwa przeciwległe wierzchołki (czyli wierzchołki nie należące do jednego boku) nazywamy przekątnymi. Przekątne prostokąta mają równe długości oraz przecinają się w punkcie, który jest środkiem każdej przekątnej, to znaczy punkt ten dzieli przekątne na połowy.

Wymiarami prostokąta nazywamy długości dwóch sąsiednich boków. Jeden bok nazywamy długością, a drugi szerokością prostokąta.
 

prostokat
Odejmowanie ułamków zwykłych
  1. Odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach – odejmujemy liczniki, a mianownik pozostawiamy bez zmian.

    Przykład:

    • $$5/6-2/6= 3/6= {3÷3}/{6÷3}=1/2$$

      Uwaga

    Gdy w wyniku odejmowania ułamków otrzymamy ułamek niewłaściwy, warto wyłączyć z niego całości.
    Często ułamek otrzymany w wyniku można skrócić, czyli podzielić licznik i mianownik przez tę samą liczbę.

  2. Odejmowanie ułamków o różnych mianownikach – najpierw sprowadzamy je do wspólnego mianownika (czyli tak je rozszerzamy lub skracamy, aby otrzymać w mianowniku taką samą liczbę), następnie wykonujemy odejmowanie.

    Przykład:

    • $$3/{10}- 1/5=3/{10}- {1•2}/{5•2}=3/{10}- 2/{10}=1/{10}$$
       
  3. Odejmowanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają takie same mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, a następnie wykonujemy odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/3= {2•3+1}/3-{1•3+1}/3=7/3-4/3=3/3=1$$
    • II sposób – oddzielnie odejmujemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które mają identyczne mianowniki.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/3= 2 + 1/3- 1 - 1/3= 2 – 1 + 1/3- 1/3= 1 + 0 = 1$$
       
  4. Odejmowanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają różne mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, następnie sprowadzamy je do wspólnego mianowniku, a potem wykonujemy odejmowanie.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/2= {2•3+1}/3-{1•2+1}/2=7/3-3/2={7•2}/{3•2}-{3•3}/{2•3}={14}/6-9/6=5/6$$
    • II sposób – oddzielnie odejmujemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które musimy najpierw sprowadzić do wspólnego mianownika.

      Przykład:

      $$2 1/2- 1 1/3= 2 + 1/2- 1 - 1/3= 2 - 1 + 1/2-1/3= 1 +{1•3}/{2•3}-{1•2}/{3•2}= 1 + 3/6- 2/6= 1 + 1/6= 1 1/6$$
 
Zobacz także
Udostępnij zadanie