Historia

W 1945 r. w ukazującym się w Moskwie komunistycznym 4.67 gwiazdek na podstawie 9 opinii
  1. Liceum
  2. 1 Klasa
  3. Historia

W 1945 r. w ukazującym się w Moskwie komunistycznym

1
 Zadanie

2
 Zadanie

A. Napisz, co symbolizują wskazane symbole

  • Trupia czaszka (Totenkopf) - symbol używany przez nazistów w okresie II wojny światowej, symbol SS i Waffen-SS. 
  • Znak niemieckich esesmanów (SS).

 

 

B. Wyjaśnij znaczenie określenia "panopticum hitlerowskie".

- Wyraz "panopticum" oznacza - zbór osobowości a także eksponat przedstawiający znaną osobę. 

- "Panopticum hitlerowskie" należy rozumieć jako postać prezentująca przekonania nazistów, bądź też uosobienie Adolfa Hitlera

C. Napisz, w jakich okolicznościach ukazała się karykatura

Karykatura ukazała się kilka miesięcy po zakończeniu II wojny światowej, 30 września 1945 r. W tym czasie trwała zacięta walka komunistów z Polskim Podziemiem Niepodległościowym. 

D. Opisz przesłanie karykatury

Karykatura przedstawia gen. Tadeusza "Bora" Komorowskiego, który po kapitulacji Powstania Warszawskiego znalazł się w niewoli niemieckiej, a po uwolnieniu z obozu w 1945 r. pozostał na emigracji, gdzie czynnie udzialał się w pracy na rzecz wyzwonia Polski spod kontroli ZSRR. Tadeusz "Bór" Komorowski w latach 1945 - 1947 pełnił funkcję Naczelnego Wodza Polskich Sił Zbrojnych, wspierał żołnierzy "WiN-u" w walce z oddziałami KBW, UB, MO i NKWD. Celem Bermana było zburzenie legendy i autorytetu Armii Krajowej oraz Narodowych Sił Zbrojnych w oczach polskiego społeczeństwa. Sowieci zarzucali Rządowi RP w Londynie tendencje i współpracę z Niemcami.

 

DYSKUSJA
Informacje
Po prostu historia. Zeszyt ćwiczeń zakres podstawowy
Autorzy: Marcin Markowicz
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Mnożenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000...

Aby pomnożyć ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000 itd. należy przesunąć przecinek w prawo o tyle miejsc ile jest zer w liczbie przez którą mnożymy (czyli w 10, 100, 1000 itd.).

Przykłady:

  • $$0,253•10= 2,53$$ ← przesuwamy przecinek o jedno miejsce w prawo
  • $$3,007•100= 300,7$$ ← przesuwamy przecinek o dwa miejsca w prawo
  • $$0,024•1000= 24$$ ← przesuwamy przecinek o trzy miejsca w prawo
Porównywanie ułamków dziesiętnych

Aby ustalić, który z dwóch ułamków dziesiętnych jest większy, wystarczy porównać kolejno rzędy, zaczynając od najwyższego. Oznacza to, że porównujemy kolejno cyfry z których zbudowany jest ułamek dziesiętny, czyli zaczynamy od cyfr części całkowitej, a później przechodzimy to porównywania cyfr części dziesiętnych.

W praktyce porównywanie ułamków dziesiętnych odbywa się następująco:
  • Najpierw porównujemy części całkowite, jeżeli nie są równe, to mniejszy jest ułamek o mniejszej części całkowitej;

  • Jeżeli obie części całkowite są równe, to porównujemy ich części dziesiętne. Jeżeli części dziesiętne nie są równe, to mniejszy jest ułamek o mniejszej części dziesiętnej;

  • Gdy części dziesiętne są równe, to porównujemy ich części setne, tysięczne itd., aż do uzyskania odpowiedzi.

  Zapamiętaj

Gdy na końcu ułamka dziesiętnego dopisujemy lub pomijamy zero, to jego wartość się nie zmienia.

Przykłady:
$$0,34=0,340=0,3400=0,34000=...$$
$$0,5600=0,560=0,56$$

W związku z powyższą uwagą, jeżeli w czasie porównywania ułamków w którymś zabraknie cyfr po przecinku, to należy dopisać odpowiednią liczbę zer.
 

Przykład: Porównajmy ułamki 5,25 i 5,23.
Przed porównywaniem ułamków wygodnie jest zapisać porównywane liczby jedna pod drugą, ale tak by zgadzały się rzędy, czyli przecinek pod przecinkiem.

porownanie1
Widzimy, że w porównywanych ułamkach części jedności są takie same, części dziesiętne także są równe, natomiast w rzędzie części setnych 5>3, zatem ułamek 5,25 jest większy od 5,23. Zatem 5,25>5,23.

Przykład: Porównajmy ułamki 0,8 i 0,81.
Zapisujemy ułamki jeden pod drugim, tak aby zgadzały się rzędy, czyli przecinek pod przecinkiem. Ponadto dopisujemy 0 w ułamku 0,8.

porownanie2

Widzimy, że w porównywanych ułamkach części jedności są takie same, części dziesiętne także są równe, natomiast w rzędzie części setnych 0<1, zatem ułamek 0,81 jest większy od 0,8. Zatem 0,81>0,8.

Zobacz także
Udostępnij zadanie