Historia

Mapy przedstawiają zachodnią część basenu 4.55 gwiazdek na podstawie 11 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Historia

Mapy przedstawiają zachodnią część basenu

4
 Zadanie

I wojna punicka:

Toczyła się w latach 264 - 241 p.n.e. Walki Rzymian z Punijczykami toczyły się głównie na Sycylii i u jej wybrzeży, a także na Korsyce. Rzymianie rozbudowali swoją flotę wojenną i szybko dorównali potędze morskiej Kartagińczyków. Punijczycy przegrali wojnę i zostali zmuszeni do zawarcia pokoju na bardzo niekorzystnych warunkach - utracili większą część Sycylii. Zdobyte tereny stały się pierwszą rzymską prowincją, leżącą poza Italią.

II wojna punicka:

Toczyła się w latach 218 - 201 p.n.e. Konflikt trwał 17 lat, a działania wojenne prowadzono przede wszystkim na lądzie. Terenem walk była Italia oraz Półwysep Iberyjski, gdzie znajdowały się posiadłości kartagińskie. Pod koniec wojny wrogie armie toczyły walki także w północnej Afryce. W czasie II wojny punickiej doszło do dwóch wielkich bitewe - pod Kannami w 216 r. p.n.e oraz pod Zamą w 202 r. p.n.e. Państwo punickie poniosło klęskę. Po raz kolejny zmuszono je do przyjęcia surowych warunków pokojowych. Kartagińczycy odstąpili Rzymianom wszystkie posiadłości poza Afryką oraz przekazali im całą flotę wojenną z wyjątkiem 10 okrętów. 

III wojna punicka:

Ostatnia wojna z Punijczykami toczyła się w latach 149 - 146 p.n.e. w pobliżu Kartaginy. Stolica państwa została zdobyta i zburzona przez Rzymian. Jej tereny zaorano, a bruzdy posypano solą, aby nic na tej ziemi nie wyrosło. Z podbitych terenów utworzono kolejną prowincję republiki - Afrykę.

DYSKUSJA
klasa:
Informacje
Autorzy: Tomasz Małkowski
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Paulina

54990

Nauczyciel

Wiedza
Prostopadłościan i sześcian

Prostopadłościan to figura przestrzenna, której kształt przypomina pudełko lub akwarium.

Prostopadłościan

  • Każda ściana prostopadłościanu jest prostokątem.

  • Każdy prostopadłościan ma 6 ścian, 8 wierzchołków i 12 krawędzi.

  • Dwie ściany mające wspólną krawędź nazywamy prostopadłymi.

  • Dwie ściany, które nie mają wspólnej krawędzi, nazywamy równoległymi.

  • Każda ściana jest prostopadła do czterech ścian oraz równoległa do jednej ściany.


Z każdego wierzchołka wychodzą trzy krawędzie – jedną nazywamy długością, drugą – szerokością, trzecią – wysokością prostopadłościanu i oznaczamy je odpowiednio literami a, b, c.

Długości tych krawędzi nazywamy wymiarami prostopadłościanu.

a – długość prostopadłościanu, b – szerokość prostopadłościanu, c - wysokość prostopadłościanu.


Prostopadłościan, którego wszystkie ściany są jednakowymi kwadratami nazywamy sześcianem.

Wszystkie krawędzie sześcianu mają jednakową długość.

kwadrat

a - długość krawędzi sześcianu

Ułamki dziesiętne i ich budowa
Ułamki dziesiętne to takie ułamki, których mianownikami są liczby 10, 100, 1000...

Przykłady:

  • $$1/{10}= 0,1$$
  • $$2/{100}= 0,02$$
  • $${15}/{100}= 0,15$$
  • $$3/{1000}= 0,003$$
  • $${25}/{10}= 2,5$$

Ułamki dziesiętne zapisujemy bez użycia kreski ułamkowej, natomiast stosujemy przecinek (zwany przecinkiem dziesiętnym), który oddziela część całkowitą od części ułamkowej.
 

rys1
 

Pierwsze miejsce po przecinku oznacza części dziesiąte, drugie - części setne, trzecie - części tysiączne, czwarte - części dziesięciotysięczne itd.

Przykład:

cyfry po przecinku
 

Powyższy ułamek możemy rozpisać:

$$0,781= {700}/{1000}+{80}/{1000}+1/{1000}=7/{10}+8/{100}+1/{1000}$$ -> łatwo zauważyć, że 7 to części dziesiąte, 8 części setne, a 1 to części tysięczne.

  Ciekawostka

Zapis dziesiętny liczb został opracowany w XV wieku przez perskiego matematyka Al-Kaszi, w jego dziele Miftah al-hisab (Klucz do arytmetyki). Rozpowszechnienie zawdzięczamy jednak holenderskiemu uczonemu Simonowi Stevinowi, który 1585 r. w swej pracy De Thiende (Dziesięcina) omówił istotę ułamków dziesiętnych. Notacja Stevina odbiegała od obecnie stosowanej i była dość skomplikowana, została więc szybko zmieniona. Liczby z przecinkiem błyskawicznie przyjęły się i liczbę wymierną można było wyrazić już nie tylko w postaci ułamka zwykłego. Oddzielenie przecinkiem całości od części dziesiętnych było pomysłem angielskiego matematyka. J. Nepera.

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom