Zgoda na przetwarzanie danych osobowych

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. znane jako RODO.

Dlatego aby dalej móc dostarczać Ci materiały odpowiednie do Twojego etapu edukacji, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści do Twojego zachowania. Dzięki temu możemy zapamiętywać jakie materiały są Ci potrzebne. Dbamy o Twoją prywatność, więc nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę na ich zbieranie możesz wycofać na podstronie polityka prywatności.

Klikając "Przejdź do Odrabiamy", zgadzasz się na wskazane powyżej działania. W przeciwnym wypadku, nie jesteśmy w stanie zrealizować usługi kompleksowo i prosimy o opuszczenie strony.

Polityka prywatności

Drogi Użytkowniku w każdej chwili masz prawo cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Cofnięcie zgody nie będzie wpływać na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie wyrażonej przez Ciebie zgody przed jej wycofaniem. Po cofnięciu zgody wszystkie twoje dane zostaną usunięte z serwisu. Udzielenie zgody możesz modyfikować w zakładce 'Informacja o danych osobowych'

Historia

Historia I (Zeszyt ćwiczeń, GWO)

Poniżej wypisano sześć pojęć, które 4.56 gwiazdek na podstawie 9 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Historia

Poniżej wypisano sześć pojęć, które

1
 Zadanie

2
 Zadanie
  • armia zawodowa - została powołana na skutek reformy przez konsula Gajusza Mariusza w II poł. II w.p.n.e. Państwo dostarczało każdemu zołnierzowi broni i ekwipunku, armia zapewniała żołd i wyżywienie. Po zakończonej służbie legioniści otrzymywali stałą pensję oraz działkę ziemi na własność. Żołnierze stali się całkowicie zależni od swego dowódcy, który gwarantował im pieniądze i ziemię. 
  • legion - podstawowa a zarazem największa jednostka taktyczna armii rzymskiej, złożona z lekko - i ciężkozbrojnej piechoty oraz jazdy. Legion rzymski w okresie republiki liczył około 4,5 tysiąca żołnierzy.
  • namiestnik - urzędnik rzymski, sprawujący najwyższą władzę w danej prowincji. Stanowisko to zajmowały najczęściej osoby pełniące wcześniej funkcje konsulów lub pretorów. O przydzielaniu namiestnikowi prowincji decydowało losowanie.
  • proletariusz - w starożytnym Rzymie nazwa określajaca najuboższych obywateli, nieposiadających ziemi. Ich nazwa pochodzi od słowa "proles" oznaczającego "potomstwo", ponieważ jedynym ich majątkiem były dzieci. 
  • prowincja - jednostka administracyjna cesarstwa rzymskiego, tworzona na podbitych terytoriach poza granicami Italii. Liczba oraz rozmiary poszczególnych prowincji zmieniały się na przestrzeni dziejów Imperium Romanum, w zależności od warunków zewnętrzych oraz polityki wewnętrznej państwa. Pierwszą rzymską prowincją była Sycylia, podbita w 241 roku p.n.e. w czasie I wojny punickiej.
  • romanizacja - terminem tym określa się rozmieszczenie kultury rzymskiej i języka łacińskiego na podbitych przez Rzymian terytoriach. Proces romanizacji wywarł dominujacy wpływ na kształt Cywilizacji Zachodu. Ludność prowincji przyjmowała język łaciński, rzymskie obyczaje, sposób ubierania się a także spędzania wolnego czasu. W nowo powstających miastach świątynie i budowle publiczne wznoszono według rzymskich wzorców. Budowano fora, amfiteatry, termy, a także monumentalne budowle - np. bazyliki, przeznaczone do celów handlowych oraz sądowych. Mieszkańcy odpoczywali w termach, brali udział w rozrywkach organizowanych w amfiteatrach, teatrach i cyrkach. Do współczesnych miast o rzymskim rodowodzie należą m.in. Paryż (łac. Lutetia Parisiorum), Lyon (łac. Lugdunum), Wiedeń (łac. Vindobona), Kordoba (łac. Corduba) a także Londyn (łac. Londinium).
DYSKUSJA
Informacje
Autorzy: Tomasz Małkowski
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Paulina

48984

Nauczyciel

Wiedza
Kolejność wykonywania działań

Przy rozwiązywaniu bardziej skomplikowanego działania, najważniejsze jest zachowanie kolejności wykonywania działań.

Kolejność wykonywania działań:

  1. Wykonywanie działań w nawiasach;

  2. Potęgowanie i pierwiastkowanie;

  3. Mnożenie i dzielenie (jeżeli w działaniu występuje dzielenie lub zarówno mnożenie, jak i dzielenie, to działania wykonujemy w kolejności w jakiej są zapisane od lewej do prawej strony).
    Przykład: $$16÷2•5=8•5=40$$;

  4. Dodawanie i odejmowanie (jeżeli w działaniu występuje odejmowanie lub zarówno dodawanie, jak i odejmowanie, to działania wykonujemy w kolejności w jakiej są zapisane od lewej strony do prawej).
    Przykład: $$24 - 6 +2 = 18 + 2 = 20$$.

Przykład:

$$(45-9•3)-4=(45-27)-4=18-4=14 $$
 
Najmniejsza wspólna wielokrotność (NWW)

Najmniejsza wspólna wielokrotność (NWW) dwóch liczb naturalnych to najmniejsza liczba naturalna będąca wielokrotnością zarówno jednej liczby, jak i drugiej.

Przykłady:

  • Najmniejszą wspólną wielokrotnością liczb 3 i 5 jest 15.
    1. Wypiszmy wielokrotności liczby 3 (różne od 0): 3, 6, 9, 12, 15, 18, 21, 24, 27, 30, ...
    2. Wypiszmy wielokrotności liczby 5 (różne od 0): 5, 10, 15, 20, 25, 30, 35, ...
    3. Wśród wielokrotności liczby 3 i liczby 5 szukamy najmniejszej liczby, która jest zarówno wielokrotnością 3 i 5. Jest to 15.

  • Najmniejszą wspólną wielokrotnością liczb 4 i 6 jest 12.
    1. Wypiszmy wielokrotności liczby 4 (różne od 0): 4, 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32, 36, 40, ...
    2. Wypiszmy wielokrotności liczby 6 (różne od 0): 6, 12, 18, 24, 30, 36, 42, 48, ...
    3. Wśród wielokrotności wyżej wypisanych szukamy najmniejszej liczby, która jest zarówno wielokrotnością 4 i 6. Jest to 12.


Najmniejszą wspólną wielokrotność dwóch liczb można znaleźć także wykorzystując rozkład na czynniki pierwsze. 

Aby znaleźć NWW dwóch liczb należy: 

  1. Rozłożyć liczby na czynniki pierwsze. 

  2. Zaznaczyć wspólne dzielniki obu liczb. 

  3. Obliczyć iloczyn czynników pierwszej liczby oraz niezaznaczonych czynników drugiej liczby. 

Przykład:

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom