Historia

Historia I (Zeszyt ćwiczeń, GWO)

Poniżej wypisano sześć pojęć, które 4.56 gwiazdek na podstawie 9 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Historia

Poniżej wypisano sześć pojęć, które

1
 Zadanie

2
 Zadanie
  • armia zawodowa - została powołana na skutek reformy przez konsula Gajusza Mariusza w II poł. II w.p.n.e. Państwo dostarczało każdemu zołnierzowi broni i ekwipunku, armia zapewniała żołd i wyżywienie. Po zakończonej służbie legioniści otrzymywali stałą pensję oraz działkę ziemi na własność. Żołnierze stali się całkowicie zależni od swego dowódcy, który gwarantował im pieniądze i ziemię. 
  • legion - podstawowa a zarazem największa jednostka taktyczna armii rzymskiej, złożona z lekko - i ciężkozbrojnej piechoty oraz jazdy. Legion rzymski w okresie republiki liczył około 4,5 tysiąca żołnierzy.
  • namiestnik - urzędnik rzymski, sprawujący najwyższą władzę w danej prowincji. Stanowisko to zajmowały najczęściej osoby pełniące wcześniej funkcje konsulów lub pretorów. O przydzielaniu namiestnikowi prowincji decydowało losowanie.
  • proletariusz - w starożytnym Rzymie nazwa określajaca najuboższych obywateli, nieposiadających ziemi. Ich nazwa pochodzi od słowa "proles" oznaczającego "potomstwo", ponieważ jedynym ich majątkiem były dzieci. 
  • prowincja - jednostka administracyjna cesarstwa rzymskiego, tworzona na podbitych terytoriach poza granicami Italii. Liczba oraz rozmiary poszczególnych prowincji zmieniały się na przestrzeni dziejów Imperium Romanum, w zależności od warunków zewnętrzych oraz polityki wewnętrznej państwa. Pierwszą rzymską prowincją była Sycylia, podbita w 241 roku p.n.e. w czasie I wojny punickiej.
  • romanizacja - terminem tym określa się rozmieszczenie kultury rzymskiej i języka łacińskiego na podbitych przez Rzymian terytoriach. Proces romanizacji wywarł dominujacy wpływ na kształt Cywilizacji Zachodu. Ludność prowincji przyjmowała język łaciński, rzymskie obyczaje, sposób ubierania się a także spędzania wolnego czasu. W nowo powstających miastach świątynie i budowle publiczne wznoszono według rzymskich wzorców. Budowano fora, amfiteatry, termy, a także monumentalne budowle - np. bazyliki, przeznaczone do celów handlowych oraz sądowych. Mieszkańcy odpoczywali w termach, brali udział w rozrywkach organizowanych w amfiteatrach, teatrach i cyrkach. Do współczesnych miast o rzymskim rodowodzie należą m.in. Paryż (łac. Lutetia Parisiorum), Lyon (łac. Lugdunum), Wiedeń (łac. Vindobona), Kordoba (łac. Corduba) a także Londyn (łac. Londinium).
DYSKUSJA
Informacje
Historia I
Autorzy: Tomasz Małkowski
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paulina

21878

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Dzielenie z resztą

Na początek zapoznajmy się z twierdzeniem o dzieleniu z resztą, które brzmi następująco:
"Dla pary liczb całkowitych a i b (gdzie b ≠ 0) istnieją liczby całkowite q i r, dla których spełnione jest równanie a = qb + r, gdzie 0 ≤ r < │b│. Liczby q i r nazywa się odpowiednio ilorazem i resztą z dzielenia a przez b."

Innymi słowy, dzielenie z resztą to takie dzielenie, w którym iloraz nie jest liczbą całkowitą.

Przykład obliczania reszty z dzielenia:

  1. Podzielmy liczbę 23 przez 3.
  2. Wynikiem dzielenia nie jest liczba całkowita (nie dzieli się równo). Maksymalna liczba trójek, które zmieszczą się w 23 to 7.
  3. $$7 • 3 = 21$$
  4. Różnica między liczbami 23 i 21 wynosi 2, zatem resztą z tego dzielenia jest liczba 2.
  5. Poprawny zapis działania: $$21÷3=7$$ $$r.2$$

Przykłady:

  • $$5÷2=2$$ r. 1
  • $$27÷9=3$$ r. 0
  • $$(-8)÷(-3)=3 r. 1$$
  • $$(-15)÷4=-3$$ .r -3 lub $$(-15)÷4=-4$$ r. 1

  Zapamiętaj

Reszta jest zawsze mniejsza od dzielnika.

Największy wspólny dzielnik (nwd)

Największy wspólny dzielnik (NWD) dwóch liczb naturalnych jest to największa liczba naturalna, która jest dzielnikiem każdej z tych liczb.

Przykłady:

  • Największy wspólny dzielnik liczb 6 i 9 to liczba 3.

    1. Wypiszmy dzielniki liczby 6: 1, 2, 3, 6;
    2. Wypiszmy dzielniki liczby 9: 1, 3, 9;
    3. Wśród dzielników wyżej wypisanych szukamy największej liczby, która jest zarówno dzielnikiem 6 i 9. Jest to 3.
  • Największy wspólny dzielnik liczb 12 i 20 to liczba 4.

    1. Wypiszmy dzielniki liczby 12: 1, 2, 3, 4, 6, 12;
    2. Wypiszmy dzielniki liczby 20: 1, 2, 4, 5, 10, 20;
    3. Wśród dzielników wyżej wypisanych szukamy największej liczby, która jest zarówno dzielnikiem 12 i 20. Jest to 4.
Zobacz także
Udostępnij zadanie