Historia

Klucz do historii 4 2015 (Zeszyt ćwiczeń, WSiP)

Regionów w Polsce jest wiele, ale na pewno 4.67 gwiazdek na podstawie 9 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 4 Klasa
  3. Historia

Regionów w Polsce jest wiele, ale na pewno

4
 Zadanie

A. Jak nazywa się ten region?

  • Ten region to Małopolska.

B. Jakie miasto jest jego stolicą?

  • Stolicą Małopolskie jest Kraków.

C. Czy występuje na jego terenie gwara? Może znasz jakieś regionalne słowa? Jakie potrawy i zwyczaje są dla niego charakterystyczne?

- Na terenie Małopolski występuje gwara krakowska, gwara podhalańska, gwara sądecka oraz gwara żywiecka. 

- Przykładowe regionalne słowa to: "weźże", "idźże", "zróbże", "idę na pole" - czyli wychodzę na dwór, "obważanki" - czyli precle, "borówki" - czyli jagody.

- Małopolskie potrawy to: maczanka po krakowsku, śledź po żydowsku, jagnięcina podhalańska, żurek po krakowsku.

- Małopolskie zwyczaje: konkurs na Najpiękniejszą Szopkę Krakowską, konkurs Palm Wielkanocnych w Lipnicy Murowanej, kolędowanie, puste nakrycie na wigilijnym stole dla przypadkowego wędrowca.

D. Opisz stroje regionalne charakterystyczne dla tego obszaru.

- Barwny, bogato zddobiony ubiór krakowski jako jedyny spośród polskich strojów ludowych uznawany jest za narodowy. Nosił go nawet sam Tadeusz Kościuszko, naczelnik powstania z 1794 roku.

Charakterystyczne elementy stroju męskiego to

  • czerwona rogatywka, otoczona czarnym barankiem, przystrojona pękiem pawich piór oraz kolorowymi wstążkami;
  • biała, lniana koszula ozdobiona pod szyją czerwoną tasiemką;
  • kaftan bez rękawów - obszyty dekoracyjnymi chwościkami i guzikami;
  • pas - nabijany mosiężnymi gwoździkami;
  • portki - jasne płócienne spodnie w czerwone prążki;
  • wysokie buty z cholewami;

Charakterystyczne elementy stroju damskiego:

  • wianek ze sztucznych kwiatów przybrany kolorowymi wstążkami;
  • koszula z delikatnego płótna, zdobiona haftem;
  • gorset wyszywany kolorowym haftem, przystrojony błyszczącymi, różnobarwnymi cekinami, koralikami, chwościkami, tasiemkami i wstążeczkami;
  • szeroka, wzorzysta spódnica;
  • zapaska;
  • trzewiki;

E. Czy w regionie mieszkają przedstawiciele mniejszości narodowych? Jeśli tak, to jakich?

- Małopolskę zamieszkują: Ukraińcy, Słowacy, Żydzi (Kraków).

DYSKUSJA
user profile image
Gość

09-02-2017
Dziękuję
Informacje
Klucz do historii 4 2015
Autorzy: Małgorzata Lis
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paulina

20791

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Obwód

Obwód wielokąta to suma długości boków danego wielokąta.

  1. Obwód prostokąta – dodajemy długości dwóch dłuższych boków i dwóch krótszych.

    Zatem prostokąt o wymiarach a i b ma obwód równy:
    Obwód prostokąta: $$Ob = 2•a+ 2•b$$.

    Przykład: Policzmy obwód prostokąta, którego boki mają długości 6 cm i 8 cm.

    ob_kwadrat

    $$Ob=2•8cm+2•6cm=16cm+12cm=28cm$$
     

  2. Obwód kwadratu – dodajemy długości czterech identycznych boków, zatem wystarczy pomnożyć długość boku przez cztery.

    Zatem kwadrat o boku długości a ma obwód równy:
    Obwód kwadratu: $$Ob = 4•a$$.

    Przykład: Policzmy obwód kwadratu o boku długości 12 cm.

    ob_prostokat

    $$Ob=4•12cm=48cm$$

 
Dzielenie pisemne
  1. Zapisujemy dzielną, nad nią kreskę, a obok, po znaku dzielenia, dzielnik. W naszym przykładzie podzielimy liczbę 1834 przez 14, inaczej mówiąc zbadamy ile razy liczba 14 „mieści się” w liczbie 1834.

    dzielenie1
     
  2. Dzielimy pierwszą cyfrę dzielnej przez dzielnik. Jeśli liczba ta jest mniejsza od dzielnika, to bierzemy pierwsze dwie lub więcej cyfr dzielnej i dzielimy przez dzielnik. Inaczej mówiąc, w dzielnej wyznaczamy taką liczbę, którą można podzielić przez dzielnik. Wynik dzielenia zapisujemy nad kreską, a resztę z dzielenia zapisujemy pod spodem (pod dzielną).

    W naszym przykładzie w dzielnej bierzemy liczbę 18 i dzielimy ją przez 14, czyli sprawdzamy ile razy 14 zmieści się w 18. Liczba 14 zmieści się w 18 jeden raz, jedynkę piszemy nad kreską (nad ostatnią cyfrą liczby 18, czyli nad 8). Następnie wykonujemy mnożenie 1•14=14 i wynik 14 wpisujemy pod liczbą 18, oddzielamy kreską i wykonujemy odejmowanie 18-14=4 i wynik 4 zapisujemy pod kreską.
    Opisane postępowanie możemy zapisać następująco: 18÷14=1 reszty 4.

    dzielenie2
     
  3. Do wyniku odejmowania opisanego w punkcie 2, czyli do otrzymanej reszty z dzielenia dopisujemy kolejną cyfrę dzielnej i wykonujemy dzielenie przez dzielnik. Tak jak poprzednio wynik zapisujemy nad kreską, a pod spodem resztę z tego dzielenia.
    W naszym przykładzie wygląda to następująco: do 4 dopisujemy cyfrę 3 (czyli kolejną cyfrę, która znajduje się za liczbą 18) i otrzymujemy liczbę 43, którą dzielimy przez dzielnik 14. Inaczej mówiąc sprawdzamy ile razy 14 zmieści się w 43. Liczba 14 zmieści się w 43 trzy razy, czyli 3 piszemy nad kreską (za 1), a następnie wykonujemy mnożenie 3•14=42i wynik 42 zapisujemy pod liczbą 43, oddzielamy kreską i wykonujemy odejmowanie 43-42=1 i wynik 1 zapisujemy pod kreską.
    Opisane postępowanie możemy zapisać: 43÷14=3 reszty 1.

    dzielenie2
     
  4. Analogicznie jak poprzednio do otrzymanej reszty dopisujemy kolejną cyfrę dzielnej i wykonujemy dzielenie przez dzielnik.
    W naszym przykładzie:
    do 1 dopisujemy ostatnią cyfrę dzielnej, czyli 4. Otrzymujemy liczbę 14, którą dzielimy przez dzielnik 14, w wyniku otrzymujemy 1 i wpisujemy ją nad kreską (po3). Następnie wykonujemy mnożenie 1•14=14 w wynik 14 zapisujemy pod 14, oddzielamy kreską i wykonujemy odejmowanie 14-14=0.
    Opisane postępowanie możemy zapisać 14÷14=1, czyli otrzymaliśmy dzielenie bez reszty, co kończy nasze dzielenie.

    dzielenie3
     
  5. Wynik dzielenia liczby 1834 przez 14 znajduje się nad kreską, czyli otrzymujemy ostatecznie iloraz 1834÷14=131.

Zobacz także
Udostępnij zadanie