Historia

Wyobraź sobie, że żyjesz w XIX wieku i otrzymujesz 4.13 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Historia

Wyobraź sobie, że żyjesz w XIX wieku i otrzymujesz

6
 Zadanie
7
 Zadanie

Ćwiczenie
 Zadanie

  • Wyobraź sobie, że żyjesz w XIX wieku i otrzymujesz w spadku jedną z łódzkich fabryk. Oglądasz ją i... Napisz, czy zostawisz wszystko tak, jak jest, czy wprowadzisz jakieś zmiany - a jeśli tak, to jakie.

Zmiany, które wprowadzę w mojej fabryce:

- Skrócę dzień pracy do ośmiu godzin;

- Wprowadzę ubezpieczenia wypadkowe i emerytalne;

- Podniosę stawkę godzinową kobietom pracującym w fabryce;

- Wybuduję stołówkę dla robotników oraz ich rodzin;

- Poprawię warunki sanitarne pracy;

- Zatrudnię osoby, które będą dbały o porządek w fabryce;

- Założę przyfabryczne szkoły, szpitale oraz bibliotekę;

- Dla osób zatrudnionych w mojej fabryce będę organizował kolonie oraz wyjazdy urlopowe;

- Zabezpieczę maszyny, tak aby nie dochodziło do wypadków;

- Ograniczę do minimum pracę dzieci i wyzysk moich pracowników;

- Odrestauruję robotnicze mieszkania, wyposażę je w kanalizację i bieżącą wodę;

A. Opisz warunki pracy łódzkich robotników w XIX stuleciu.

XIX - wieczni robotnicy pracowali od 12 do 16 godzin na dobę przez sześć dni w tygodniu. Otrzymywali niewielkie wynagrodzenie od właścicieli zakładów przemysłowych u których pracowali. Na wypadek wypadku nie byli objęci ubezpieczeniem zdrowotnym, nie otrzymywali emerytur. Kobiety i dzieci wykonywały równie ciężką pracę jak mężczyźni, a mimo to otrzymywały znacznie mniejszą płacę. Mieszkania robotników powstawały często na ubogich osiedlach tworzonych w pobliżu fabryk. Zazwyczaj składały się z jednej izby, w której mieszkała cała rodzina. Robotnicze lokum miało cienkie ściany, było wilgotne i brakowało w nim kuchni. Z toalety, czyli drewnianej budki na podwórzu - korzystało kilkadziesiąt osób. Pensje ledwo starczały na życie, ponieważ czynsz pochłaniał blisko jedną czwartą zarobków całej rodziny. Dzieci nie chodziły do szkoły, musiały pracować na swoje utrzymanie. Pracowano w źle oświetlonych, nieogrzewanych i niewietrzonych halach. Maszyny były ciasno stłoczone, nie miały osłon, dlatego często dochodziło do groźnyxh wypadków. Robotnik, któremu naszyna ucięła, lub zmiażdżyła rękę tracił pracę i nie otrzymywał odszkodowania.

B. Wyjaśnij, na czym polegał przełom w medycynie w XIX wieku

Jednym z najważniejszych osiągnięć w dziedzinie XIX - wiecznej medycyny było odkrycie pierwszych szczepionek przez francuskiego uczonego Ludwika Pasteura, przeciwko wściekliźnie, cholerze i wąglikowi. Ogromne znaczenie miało również odkrycie promieni "X" przez niemieckiego uczonego Wilhelma Roentgena. Umożliwiły one prześwietlenie ciała człowieka, dzięki czemu łatwiej było leczyć złamania oraz choroby płuc. W XIX wieku zaczęto także stosować środki znieczulające, króre uśmierzały ból podczas operacji. Dzięki angielskiemu lekarzowi - Josephowi Listerowi do szpitali wprowadzono zasadę antyseptyki, czyli odkażania ran i przyrządów chirurgicznych mających na celu zniszczenie drobnoustrojów sprzyjającym rozwijaniu się wielu chorób. Odkrycie radu i polonu przez Marię Skłodowską - Curie i jej męża Piotra znalazło zastosowanie w leczeniu nowotworów. 

DYSKUSJA
Informacje
Historia i społeczeństwo 6. Wehikuł czasu
Autorzy: Tomasz Małkowski
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Najmniejsza wspólna wielokrotność (nww)

Najmniejsza wspólna wielokrotność (NWW) dwóch liczb naturalnych to najmniejsza liczba naturalna będąca wielokrotnością zarówno jednej liczby, jak i drugiej.

Przykłady:

  • Najmniejszą wspólną wielokrotnością liczb 3 i 5 jest: 15.
    1. Wypiszmy wielokrotności liczby 3: 3, 6, 9, 12, 15, 18, 21, 24, 27, 30, ...;
    2. Wypiszmy wielokrotności liczby 5: 5, 10, 15, 20, 25, 30, 35, ...;
    3. Wśród wielokrotności liczby 3 i liczby 5 szukamy najmniejszej liczby, która jest zarówno wielokrotnością 3 i 5. Jest to 15.
  • Najmniejszą wspólną wielokrotnością liczb 4 i 6 jest: 12.
    1. Wypiszmy wielokrotności liczby 4: 4, 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32, 36, 40, ...;
    2. Wypiszmy wielokrotności liczby 6: 6, 12, 18, 24, 30, 36, 42, 48, ...;
    3. Wśród wielokrotności wyżej wypisanych szukamy najmniejszej liczby, która jest zarówno wielokrotnością 4 i 6, widzimy że jest to 12.
Porównywanie ułamków dziesiętnych

Aby ustalić, który z dwóch ułamków dziesiętnych jest większy, wystarczy porównać kolejno rzędy, zaczynając od najwyższego. Oznacza to, że porównujemy kolejno cyfry z których zbudowany jest ułamek dziesiętny, czyli zaczynamy od cyfr części całkowitej, a później przechodzimy to porównywania cyfr części dziesiętnych.

W praktyce porównywanie ułamków dziesiętnych odbywa się następująco:
  • Najpierw porównujemy części całkowite, jeżeli nie są równe, to mniejszy jest ułamek o mniejszej części całkowitej;

  • Jeżeli obie części całkowite są równe, to porównujemy ich części dziesiętne. Jeżeli części dziesiętne nie są równe, to mniejszy jest ułamek o mniejszej części dziesiętnej;

  • Gdy części dziesiętne są równe, to porównujemy ich części setne, tysięczne itd., aż do uzyskania odpowiedzi.

  Zapamiętaj

Gdy na końcu ułamka dziesiętnego dopisujemy lub pomijamy zero, to jego wartość się nie zmienia.

Przykłady:
$$0,34=0,340=0,3400=0,34000=...$$
$$0,5600=0,560=0,56$$

W związku z powyższą uwagą, jeżeli w czasie porównywania ułamków w którymś zabraknie cyfr po przecinku, to należy dopisać odpowiednią liczbę zer.
 

Przykład: Porównajmy ułamki 5,25 i 5,23.
Przed porównywaniem ułamków wygodnie jest zapisać porównywane liczby jedna pod drugą, ale tak by zgadzały się rzędy, czyli przecinek pod przecinkiem.

porownanie1
Widzimy, że w porównywanych ułamkach części jedności są takie same, części dziesiętne także są równe, natomiast w rzędzie części setnych 5>3, zatem ułamek 5,25 jest większy od 5,23. Zatem 5,25>5,23.

Przykład: Porównajmy ułamki 0,8 i 0,81.
Zapisujemy ułamki jeden pod drugim, tak aby zgadzały się rzędy, czyli przecinek pod przecinkiem. Ponadto dopisujemy 0 w ułamku 0,8.

porownanie2

Widzimy, że w porównywanych ułamkach części jedności są takie same, części dziesiętne także są równe, natomiast w rzędzie części setnych 0<1, zatem ułamek 0,81 jest większy od 0,8. Zatem 0,81>0,8.

Zobacz także
Udostępnij zadanie