Historia

Klucz do historii 5 (Podręcznik, WSiP)

Kim był Stanisław August Poniatowski i jakich rzeczy 4.57 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Historia

Kim był Stanisław August Poniatowski i jakich rzeczy

1
 Zadanie

2
 Zadanie

3
 Zadanie
4
 Zadanie

Kim był Stanisław August Poniatowski i jakich rzeczy dokonał dla rozwoju polskiej kultury?

W 1764 roku w czasie wolnej elekcji polska szlachta wybrała na króla Rzeczpospolitej Stanisłwa Augusta Poniatowskiego. Objął on tron dzięki poparciu carycy Katarzyny II. Władczyni Rosji liczyła na to, że nowy monarcha będzie posłusznym wykonawcą jej woli. Tymczasem, nowy król zaczął wprowadzać w kraju liczne reformy. W 1765 roku utworzył w Warszawie Szkołę Rycerską przeznaczoną dla młodzieży szlacheckiej. Szkoła ta nie tylko prowadziła nauczanie na wysokim poziomie, ale także wychowywała uczniów w duchu miłości do ojczyzny. Stanisław August Poniatowski był rzecznikiem wzmocnienia państwa oraz władzy królewskiej. W 1773 roku z jego inicjatywy powołano Komisję Edukacji Narodowej, zakładano nowe szkoły z nowoczesnym programem nauczania obejmującym przedmioty ścisłe i języki nowożytne. Król nie szczędził wydatków na kulturę sponsorując działalność malarzy, pisarzy i architektów. Artystów i literatów gościł u siebie na słynnych obiadach czwartkowych. Z jego inicjatywy otwarto w Warszawie teatr, założono oświeceniowe czasopismo "Monitor", przebudowano Zamek Królewski w Warszawie, zbudowano Łazienki - pałac na wodzie. Stanisław August Poniatowski podczas obrad Sejmu Czteroletniego, zwanego Wielkim, był zaangażowany w opracowanie projektów reform i współtworzył "Konstytucję 3 maja", która okazała się jednym z największych osiągnięć XVIII - wiecznej Rzeczpospolitej.

DYSKUSJA
Informacje
Klucz do historii 5
Autorzy: Kalwat Wojciech, Lis Małgorzata
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paulina

21849

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Wzajemne położenie prostych

Dwie proste mogą się przecinać w punkcie, mogą być do siebie prostopadłe lub równoległe.

  1. Proste przecinające się w punkcie P – proste mające jeden punkt wspólny.

    prosteprzecinajace
     
  2. Proste prostopadłe – to proste przecinające się pod kątem prostym.

    Jeśli proste a i b są prostopadłe (inaczej mówiąc prosta a jest prostopadła do prostej b), zapisujemy to symbolicznie w następujący sposób: $$a⊥b$$. Dwie proste prostopadłe tworzą cztery kąty proste

    prostekatprosty
     
  3. Proste równoległe – to proste nie mające punktów wspólnych lub pokrywające się.

    Jeżeli proste a i b są równoległe (inaczej mówiąc prosta a jest równoległa do prostej b), to zapisujemy to symbolicznie w następujący sposób: $$a∥b$$.
     

    proste-rownlegle
Wyłączenie całości z ułamka niewłaściwego

Jeśli ułamek jest niewłaściwy (czyli jego mianownik jest równy lub mniejszy od licznika) to możemy wyłączyć z niego całość, tzn. dzielimy (być może zresztą) licznik przez mianownik (tzn. sprawdzamy ile razy mianownik „zmieści się” z liczniku) i otrzymujemy w ten sposób liczbę naturalną, będącą całością (tzw. składnik całkowity) oraz resztę, która jest ułamkiem właściwym (tzw. składnik ułamkowy).

Przykład: $$9/4 = 2 1/4$$

Opis powyższego przykładu: Dzielimy 9 przez 4, czyli sprawdzamy ile razy 4 zmieści się w 9. Liczba 4 zmieści się 2 razy w liczbie 9, czyli otrzymujemy 2 i resztę 1 (bo $$2•4= 8$$, czyli do 9 brakuje 1, i ona jest naszą resztą).

Zobacz także
Udostępnij zadanie