Zgoda na przetwarzanie danych osobowych

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. znane jako RODO.

Dlatego aby dalej móc dostarczać Ci materiały odpowiednie do Twojego etapu edukacji, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści do Twojego zachowania. Dzięki temu możemy zapamiętywać jakie materiały są Ci potrzebne. Dbamy o Twoją prywatność, więc nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę na ich zbieranie możesz wycofać na podstronie polityka prywatności.

Klikając "Przejdź do Odrabiamy", zgadzasz się na wskazane powyżej działania. W przeciwnym wypadku, nie jesteśmy w stanie zrealizować usługi kompleksowo i prosimy o opuszczenie strony.

Polityka prywatności

Drogi Użytkowniku w każdej chwili masz prawo cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Cofnięcie zgody nie będzie wpływać na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie wyrażonej przez Ciebie zgody przed jej wycofaniem. Po cofnięciu zgody wszystkie twoje dane zostaną usunięte z serwisu. Udzielenie zgody możesz modyfikować w zakładce 'Informacja o danych osobowych'

Historia

Bliżej historii 3 2013 (Podręcznik, WSiP)

W jaki sposób wynalazki zmieniły kulturę 4.57 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 3 Klasa
  3. Historia

W jaki sposób wynalazki zmieniły kulturę

1
 Zadanie

2
 Zadanie
  • W jaki sposób wynalazki zmieniły kulturę na przełomie XIX i XX wieku ?

W II połowie XIX wieku zmieniały się rytm życia i obyczaje, a także gusty artystyczne. Społeczeństwa, które odczuwały skutki rewolucji przemysłowiej, wierzyły w postęp i trwały dobrobyt. Nowe wynalazki spowodowały wielkie zmiany w życiu kulturalnym.

  • W I połowie XIX wieku wynaleziono fotografię, która szybko upowszechniła się jako metoda utrwalania wizerunków postaci oraz krajobrazów. Wbrew początkowym obawom, fotografia nie doprowadziła do upadku malarstwa. Z czasem stała się odrębną dziedziną twórczości, zaczęto ją wykorzystywać jako przedmiot masowej rozrywki. 
  • Wynalazek fonografu umożliwił natomiast przesyłanie najnowszych informacji z całego świata do redakcji gazet. Nastąpił gwałtowny rozwój prasy, narodziło się nowoczesne dziennikarstwo. Powszechna dostępność do informacji stwarzała możliwość oddziaływania poprzez prasę na ludzi, zwłaszcza, że wiele tytułów prasowych zaczęło osiągać wówczas ogromne nakłady. Popularne stało się w tym okresie chodzenie do kawiarni, picie kawy, spędzanie czasu na rozmowach dotyczących sytuacji politycznej w kraju i na świecie.
  • Wynalezienie kinematografu przez braci Lumière doprowadziło do narodzin kina. Pierwszy publiczny pokaz filmowy, bracia Auguste i Louis Lumière zorganizowali w 1895 roku w Paryżu. Wyświetlono wówczas trwający niecałą minutę film pt. "Wyjście robotników z fabryki". Kinematografia bardzo szybko zaczęła rozwijać się na całym świecie, szczególną popularność zdobyła w Stanach Zjednoczonych. Kina powstawały we wszystkich większych miastach, uczęszczanie na projekcie stało się modną rozrywką. Rozwój kina doprowadził do powstania kultury masowej, dostępnej już nie tylko dla elit, lecz także dla coraz szerszych środowisk mieszczańskich. To właśnie kino w największym stopniu przyczyniło się do upowszechnienia kultury. Pierwsze filmy były krótkie i nie miały większej wartości artystycznej. Z czasem, twórcy filmowi zaczęli poruszać w swoich dziełach poważniejsze tematy, ekranizowali powieści i sztuki teatralne. Aktorzy, grający początkowo anonimowo, szybko zyskiwali sławę. Kultura masowa swoje apogeum przeżywała w XX wieku. Jej wyróżnikiem stała się widowiskowość, przewaga obrazu i dźwięku nad słowem. Wielką popularność zaczęła zdobywać w tamtym okresie również muzyka rozrywkowa oraz widowiska sportowe.
DYSKUSJA
user avatar
Śliczna

7 czerwca 2018
Dziękuję!
user avatar
Gość

13 grudnia 2017
troche nie tego szukałem ale dobra paca
Informacje
Autorzy: Igor Kąkolewski,Anita Plumińska-Mieloch,Krzysztof Kowalewski
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Paulina

49006

Nauczyciel

Wiedza
Mnożenie i dzielenie

Kolejnymi działaniami, które poznasz są mnożenie i dzielenie.

  1. Mnożenie to działanie przyporządkowujące dwóm liczbom a i b liczbę c = a•b (lub a×b). Mnożone liczby nazywamy czynnikami, a wynik mnożenia iloczynem.

    mnożenie liczb

    Mnożenie jest:

    1. przemienne (czynniki można zamieniać miejscami) , np. 3 • 2 = 2 • 3
    2. łączne (gdy mamy większą liczbę czynników możemy je mnożyć w dowolnej kolejności),
      np. $$(3 • 5) • 2 = 3 • (5 • 2)$$
    3. rozdzielne względem dodawania i odejmowania
      np. 2 • (3 + 4) = 2 • 3 + 2 • 4
      2 • ( 4 - 3) = 2 • 4 - 2 • 3
      Wykorzystując łączność mnożenia można zdecydowanie łatwiej uzyskać iloczyn np.: 4 • 7 • 5 = (4 • 5) • 7 = 20 • 7 = 140
  2. Dzielenie
    Podzielić liczbę a przez b oznacza znaleźć taką liczbę c, że $$a = b • c$$, np. $$12÷3 = 4$$, bo $$12 = 3 • 4$$.
    Wynik dzielenia nazywamy ilorazem, a liczby odpowiednio dzielną i dzielnikiem.

    dzielenie liczb

    Dzielenie podobnie jak odejmowanie nie jest ani przemienne, ani łączne
     

  Ciekawostka

Znak x (razy) został wprowadzony w 1631 przez angielskiego matematyka W. Oughtreda, a symbol ͈„•” w 1698 roku przez niemieckiego filozofa i matematyka G. W. Leibniz'a.

Zamiana ułamka zwykłego na dziesiętny

Jeżeli ułamek zwykły posiada w mianowniku 10, 100, 1000, … to zamieniamy go na ułamek dziesiętny w następujący sposób: między cyframi liczby znajdującej się w liczniku danego ułamka zwykłego stawiamy przecinek tak, aby po przecinku było tyle cyfr, ile zer w mianowniku. Gdyby zabrakło cyfr przy stawianiu przecinka, to należy dopisać brakującą ilość zer.

Przykłady:

  • $$3/{10}= 0,3$$ ← przepisujemy liczbę 3 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${64}/{100}= 0,64$$ ← przepisujemy liczbę 64 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${482}/{1000} = 0,482$$ ← przepisujemy liczbę 482 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były trzy cyfry (bo w mianowniku mamy trzy zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${45}/{10}= 4,5$$ ← przepisujemy liczbę 45 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer,

  • $${2374}/{100}= 23,74$$ ← przepisujemy liczbę 2374 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer.

  Uwaga

Istnieją ułamki zwykłe, które możemy rozszerzyć lub skrócić tak, aby otrzymać w mianowniku 10, 100, 1000,... Jednak nie wszystkie ułamki można zamienić na równe im ułamki dziesiętne, to znaczy tak rozszerzyć lub skrócić, aby otrzymać ułamek o mianowniku 10, 100, 1000 itd.

Przykłady ułamków, które dają się rozszerzyć lub skrócić, tak aby otrzymać ułamek dziesiętny:
$$1/2= {1•5}/{2•5}=5/{10}= 0,5$$
$$3/{20}= {3•5}/{20•5}= {15}/{100}= 0,15$$
$${80}/{400}= {80÷4}/{400÷4}={20}/{100}= 2/{10}= 0,2$$

Nie można natomiast zamienić na ułamek dziesiętny ułamka $$1/3$$. Ułamka tego nie można skrócić ani rozszerzyć tak, aby w mianowniku pojawiła się liczba 10, 100, 1000 itd.

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom