Historia

W jaki sposób wynalazki zmieniły kulturę 4.57 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 3 Klasa
  3. Historia

W jaki sposób wynalazki zmieniły kulturę

1
 Zadanie

2
 Zadanie
UWAGA! Oglądasz stare wydanie książki. Kliknij tutaj, aby zobaczyć najnowsze.
  • W jaki sposób wynalazki zmieniły kulturę na przełomie XIX i XX wieku ?

W II połowie XIX wieku zmieniały się rytm życia i obyczaje, a także gusty artystyczne. Społeczeństwa, które odczuwały skutki rewolucji przemysłowiej, wierzyły w postęp i trwały dobrobyt. Nowe wynalazki spowodowały wielkie zmiany w życiu kulturalnym.

  • W I połowie XIX wieku wynaleziono fotografię, która szybko upowszechniła się jako metoda utrwalania wizerunków postaci oraz krajobrazów. Wbrew początkowym obawom, fotografia nie doprowadziła do upadku malarstwa. Z czasem stała się odrębną dziedziną twórczości, zaczęto ją wykorzystywać jako przedmiot masowej rozrywki. 
  • Wynalazek fonografu umożliwił natomiast przesyłanie najnowszych informacji z całego świata do redakcji gazet. Nastąpił gwałtowny rozwój prasy, narodziło się nowoczesne dziennikarstwo. Powszechna dostępność do informacji stwarzała możliwość oddziaływania poprzez prasę na ludzi, zwłaszcza, że wiele tytułów prasowych zaczęło osiągać wówczas ogromne nakłady. Popularne stało się w tym okresie chodzenie do kawiarni, picie kawy, spędzanie czasu na rozmowach dotyczących sytuacji politycznej w kraju i na świecie.
  • Wynalezienie kinematografu przez braci Lumière doprowadziło do narodzin kina. Pierwszy publiczny pokaz filmowy, bracia Auguste i Louis Lumière zorganizowali w 1895 roku w Paryżu. Wyświetlono wówczas trwający niecałą minutę film pt. "Wyjście robotników z fabryki". Kinematografia bardzo szybko zaczęła rozwijać się na całym świecie, szczególną popularność zdobyła w Stanach Zjednoczonych. Kina powstawały we wszystkich większych miastach, uczęszczanie na projekcie stało się modną rozrywką. Rozwój kina doprowadził do powstania kultury masowej, dostępnej już nie tylko dla elit, lecz także dla coraz szerszych środowisk mieszczańskich. To właśnie kino w największym stopniu przyczyniło się do upowszechnienia kultury. Pierwsze filmy były krótkie i nie miały większej wartości artystycznej. Z czasem, twórcy filmowi zaczęli poruszać w swoich dziełach poważniejsze tematy, ekranizowali powieści i sztuki teatralne. Aktorzy, grający początkowo anonimowo, szybko zyskiwali sławę. Kultura masowa swoje apogeum przeżywała w XX wieku. Jej wyróżnikiem stała się widowiskowość, przewaga obrazu i dźwięku nad słowem. Wielką popularność zaczęła zdobywać w tamtym okresie również muzyka rozrywkowa oraz widowiska sportowe.
DYSKUSJA
user avatar
Piotrek

8 października 2018
dzięki!
user avatar
Śliczna

7 czerwca 2018
Dziękuję!
user avatar
Gość

13 grudnia 2017
troche nie tego szukałem ale dobra paca
klasa:
Informacje
Autorzy: Igor Kąkolewski,Anita Plumińska-Mieloch,Krzysztof Kowalewski
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Paulina

59507

Nauczyciel

Wiedza
Cechy podzielności liczb

Cechy podzielności liczb ułatwiają znalezienie dzielników, zwłaszcza dużych liczb.

Dzielnik liczby to taka liczba, przez którą dana liczba jest podzielna. Dzielnikiem każdej liczby naturalnej n (n>1) jest 1 oraz ona sama.


Cechy podzielności:

  1. Podzielność liczby przez 2

    Liczba jest podzielna przez 2, gdy jej ostatnią cyfrą jest 0, 2, 4, 6 lub 8.

    Przykład:

    • 1 896 319 128 → liczba jest podzielna przez 2, ponieważ jej ostatnią cyfrą jest 8.
       
  2. Podzielność liczby przez 3

    Liczba jest podzielna przez 3, gdy suma jej cyfr jest liczbą podzielną przez 3.

    Przykład:

    • 7 981 272 → liczba jest podzielna przez 3, ponieważ suma jej cyfr (7+9+8+1+2+7+2=36) jest liczbą podzielną przez 3.
       
  3. Podzielność liczby przez 4

    Liczba jest podzielna przez 4, gdy jej dwie ostatnie cyfry tworzą liczbę podzielną przez 4.

    Przykład:

    • 2 147 816 → liczba jest podzielna przez 4, ponieważ jej dwie ostatnie cyfry tworzą liczbę 16, a liczba 16 jest podzielna przez 4.
       
  4. Podzielność liczby przez 5

    Liczba jest podzielna przez 5, gdy jej ostatnią cyfrą jest 0 lub 5.

    Przykład:

    • 18 298 415 → liczba jest podzielna przez 5, ponieważ jej ostatnią cyfrą jest 5.
       
  5. Podzielność liczby przez 6

    Liczba jest podzielna przez 6, gdy jednocześnie dzieli się przez 2 i 3.

    Przykład:

    • 1248 → liczba jest podzielna przez 6, ponieważ dzieli się przez 2 (jej ostatnią cyfrą jest 8), a także dzieli się przez 3 (suma jej cyfr 1+2+4+8=15 jest liczbą podzielną przez 3).
       
  6. Podzielność liczby przez 9

    Liczba jest podzielna przez 9, gdy suma jej cyfr jest liczbą podzielną przez 9.

    Przykład:

    • 1 890 351 -> liczba jest podzielna przez 9, ponieważ suma jej cyfr (1+8+9+0+3+5+1=27) jest jest liczbą podzielną przez 9.
       
  7. Podzielność liczby przez 10

    Liczba jest podzielna przez 10, gdy jej ostatnią cyfra jest 0.

    Przykład:

    • 192 290 → liczba jest podzielna przez 10, ponieważ jej ostatnią cyfrą jest 0.
       
  8. Podzielność liczby przez 25

    Liczba jest podzielna przez 25, gdy dwie ostatnie cyfry tworzą liczbę podzielną przez 25.

    Przykład:

    • 4675 → liczba jest podzielna przez 25, ponieważ jej dwie ostatnie cyfry tworzą liczbę 75, a 75 jest podzielne przez 25.
       
  9. Podzielność liczby przez 100

    Liczba jest podzielna przez 100, gdy jej dwie ostatnie cyfry to zera.

    Przykład:

    • 12 848 100 → liczba jest podzielna przez 100, ponieważ jej dwie ostatnie cyfry to zera.
Zamiana ułamka zwykłego na dziesiętny

Jeżeli ułamek zwykły posiada w mianowniku 10, 100, 1000, … to zamieniamy go na ułamek dziesiętny w następujący sposób: między cyframi liczby znajdującej się w liczniku danego ułamka zwykłego stawiamy przecinek tak, aby po przecinku było tyle cyfr, ile zer w mianowniku. Gdyby zabrakło cyfr przy stawianiu przecinka, to należy dopisać brakującą ilość zer.

Przykłady:

  • $$3/{10}= 0,3$$ ← przepisujemy liczbę 3 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${64}/{100}= 0,64$$ ← przepisujemy liczbę 64 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${482}/{1000} = 0,482$$ ← przepisujemy liczbę 482 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były trzy cyfry (bo w mianowniku mamy trzy zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${45}/{10}= 4,5$$ ← przepisujemy liczbę 45 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer,

  • $${2374}/{100}= 23,74$$ ← przepisujemy liczbę 2374 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer.

  Uwaga

Istnieją ułamki zwykłe, które możemy rozszerzyć lub skrócić tak, aby otrzymać w mianowniku 10, 100, 1000,... Jednak nie wszystkie ułamki można zamienić na równe im ułamki dziesiętne, to znaczy tak rozszerzyć lub skrócić, aby otrzymać ułamek o mianowniku 10, 100, 1000 itd.

Przykłady ułamków, które dają się rozszerzyć lub skrócić, tak aby otrzymać ułamek dziesiętny:
$$1/2= {1•5}/{2•5}=5/{10}= 0,5$$
$$3/{20}= {3•5}/{20•5}= {15}/{100}= 0,15$$
$${80}/{400}= {80÷4}/{400÷4}={20}/{100}= 2/{10}= 0,2$$

Nie można natomiast zamienić na ułamek dziesiętny ułamka $$1/3$$. Ułamka tego nie można skrócić ani rozszerzyć tak, aby w mianowniku pojawiła się liczba 10, 100, 1000 itd.

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom