Historia

Śladami przeszłości 3 (Zeszyt ćwiczeń, Nowa Era)

Uzupełnij tekst. 4.55 gwiazdek na podstawie 9 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 3 Klasa
  3. Historia

Uzupełnij tekst:

Bezpośrednią przyczyną wybuchu I wojny światowej był zamach na arcyksięcia Franciszka Ferdynanda Habsburga przeprowadzony 28 czerwca 1914 r. w Sarajewie (stolicy Bośni i Hercegowiny). W tej sytuacji władze w Wiedniu wystosowały do Serbii ultimatum, a 28 lipca 1914 r. wypowiedziały jej wojnę. W ciągu następnych kilku dni za sprawą wcześniej zawartych zobowiązań sojuszniczych w konflikt zaangażowały się kolejne państwa. Łącznie do wojny przystąpiły 33 kraje wraz z koloniami. Lokalny konflikt wkrótce przekształcił się w zmagania o zasięgu światowym, dlatego nazwano je wielką wojną. Jako pierwsi zaatakowali Niemcy, którzy uderzyli na Francję realizując plan przygotowany przez Alfreda von Schliffena. Francuzi powstrzymali jednak armię niemiecką w bitwie nad rzeką Marną. Dlatego pod koniec 1914 r. walki przybrały charakter wojny pozycyjnej. Obie strony konfliktu zaczęły wykorzystywać nowe rodzaje broni. W bitwie pod Ypres po raz pierwszy po raz pierwszy użyto gazów bojowych, a w trakcie starć nad Sommą - czołgów. Oprócz frontu zachodniego walki toczyły się także na wschodzie Europy. Po początkowych sukcesach Rosjan Niemcy odnieśli dwa zwycięstwa - w bitwie pod Tannenbergiem oraz pod Gorlicami

DYSKUSJA
user profile image
Aleksandra

21 listopada 2017
dzięki :)
user profile image
Renia

24 października 2017
Dzieki za pomoc!
Informacje
Śladami przeszłości 3
Autorzy: Iwona Janicka
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paulina

21333

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Mnożenie pisemne
  1. Czynniki zapisujemy jeden pod drugim wyrównując do prawej.

    mnozenie1
     
  2. Mnożymy cyfrę jedności drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymany wynik zapisujemy pod kreską, wyrównując do cyfry jedności. Gdy przy mnożeniu jednej z cyfr drugiego czynnika przez jedności, dziesiątki i setki drugiego czynnika wystąpi wynik większy od 9, to cyfrę jedności tego wyniku zapisujemy pod kreską, natomiast cyfrę dziesiątek przenosimy do dziesiątek lub setek i dodajemy go do wyniku następnego mnożenia.

    W naszym przykładzie:
    4•3=12 , czyli 2 wpisujemy pod cyframi jedności, a 1 przenosimy do dziesiątek, następnie: 4•1=4, ale uwzględniamy przeniesioną 1, czyli mamy 4+1=5 i 5 wpisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie mamy 4•1=4 i 4 wpisujemy pod cyframi setek.

    mnozenie2
     
  3. Mnożymy kolejną cyfrę drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymamy wynik zapisujemy pod poprzednim, wyrównując do cyfry dziesiątek.

    W naszym przykładzie:
    1•3=3 i 3 zapisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi setek, oraz 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi tysięcy.

    mnozenie3
     
  4. Po wykonaniu mnożeń, otrzymane dwa wyniki dodajemy do siebie według zasad dodawania pisemnego.

    mnozenie4
     
  5. W rezultacie wykonanych kroków otrzymujemy wynik mnożenia pisemnego. Iloczyn liczby 113 oraz 14 wynosi 1572.

Kwadraty i sześciany liczb

Iloczyn jednakowych czynników możemy zapisać krócej - w postaci potęgi.

  1. Iloczyn dwóch takich samych liczb (czynników) nazywamy kwadratem tej liczby (czynnika) lub mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiona do potęgi drugiej.
    Przykład:
    $$5•5=5^2 $$, czytamy: „kwadrat liczby pięć” lub „pięć do potęgi drugiej”

  2. Iloczyn trzech takich samych czynników nazywamy sześcianem tej liczby (czynnika) lub mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiona do potęgi trzeciej.
    Przykład:
    $$7•7•7=7^3$$, czytamy: „sześcian liczby siedem” lub „siedem do potęgi trzeciej”

  3. Gdy występuje iloczyn więcej niż trzech takich samych czynników mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiony do potęgi takiej ile jest czynników.
    Przykład:
    $$3•3•3•3•3=3^5 $$, czytamy: „trzy do potęgi piątej”

    $$2•2•2•2•2•2•2=2^7 $$, czytamy: „dwa do potęgi siódmej”
     

potegi-nazewnictwo
Zobacz także
Udostępnij zadanie