Historia

Śladami przeszłości 3 (Zeszyt ćwiczeń, Nowa Era)

Przyjrzyj się ilustracji i wykonaj polecenia. 4.52 gwiazdek na podstawie 27 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 3 Klasa
  3. Historia

Przyjrzyj się ilustracji i wykonaj polecenia.

3
 Zadanie
4
 Zadanie

5
 Zadanie

1. Nadaj rysunkowi tytuł. Następnie podaj, symbolami jakich krajów są przedstawione postacie.

"Królestwo Polskie" zniewolone, zakłute w kajdany przez dwóch cesarzy.

  • Po prawej stronie znajduje się cesarz II Rzeszy Niemieckiej - Wilhelm II Hohenzollern.
  • Po lewej stronie cesarz Austro-Węgier - Franciszek Józef I Habsburg.
  • Kobieta pomiędzy mężczyznami symbolizuje uciemiężone Królestwo Polskie.

2. Napisz, jaka była - według Ciebie - opinia autora ilustracji na temat aktu dwóch cesarzy. Uzasadnij swoją wypowiedź.

  • Autor ilustracji potępiał Akt 5 listopada wydany w 1916 roku przez dwóch cesarzy, ponieważ uważał, że jeszcze mocniej zniewoli on Królestwo Polskie. Oficjalne proklamowanie Krolestwa Polskiego polegałoby jedynie na zmianie zwierzchika- wcześniej podlegało ono władzy cara Rosji, teraz posiadaliby ją cesarze Niemiec i Austro-Węgier. Autor nieufnie odnosił się do obietnic zaborców, którzy zapowiadali utworzenie dziedzicznej monarchii konstytucyjnej oraz polskiego wojska pod dowództwem austriacko - niemieckim. W manifeście nie znalazło się słowo "niepodległe", dlatego też należy sądzić, że obiecywana samodzielność nie była równoznaczna z suwerennością. Królestwo Polskie ma na rękach kajdany, przewiązane usta oraz niemiecki paszport na szyi - symbolizujące dalszą niewolę i jarzmo pod panowaniem dwóch zaborców.
DYSKUSJA
user profile image
Monika

2 lutego 2018
Dziękuję!
user profile image
sonia

2 listopada 2017
Dzieki za pomoc :)
user profile image
Dominik

25 października 2017
dzieki :)
user profile image
Jerzy

15 października 2017
dzieki!!!
user profile image
Cezary

22 września 2017
dzięki!
Informacje
Autorzy: Iwona Janicka
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paulina

44839

Nauczyciel

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Największy wspólny dzielnik (nwd)

Największy wspólny dzielnik (NWD) dwóch liczb naturalnych jest to największa liczba naturalna, która jest dzielnikiem każdej z tych liczb.

Przykłady:

  • Największy wspólny dzielnik liczb 6 i 9 to liczba 3.

    1. Wypiszmy dzielniki liczby 6: 1, 2, 3, 6.
    2. Wypiszmy dzielniki liczby 9: 1, 3, 9.
    3. Wśród dzielników wyżej wypisanych szukamy największej liczby, która jest zarówno dzielnikiem 6 i 9. Jest to 3.

  • Największy wspólny dzielnik liczb 12 i 20 to liczba 4.

    1. Wypiszmy dzielniki liczby 12: 1, 2, 3, 4, 6, 12.
    2. Wypiszmy dzielniki liczby 20: 1, 2, 4, 5, 10, 20.
    3. Wśród dzielników wyżej wypisanych szukamy największej liczby, która jest zarówno dzielnikiem 12 i 20. Jest to 4.


Największy wspólny dzielnik 
dwóch liczb można znaleźć także wykorzystując rozkład na czynniki pierwsze. 

Aby znaleźć NWD dwóch liczb należy: 

  1. Rozłożyć liczby na czynniki pierwsze. 

  2. Zaznaczyć wspólne dzielniki obu liczb. 

  3. Obliczyć iloczyn wspólnych czynników (zaznaczonych czynników).  

Przykład:

Dzielenie pisemne
  1. Zapisujemy dzielną, nad nią kreskę, a obok, po znaku dzielenia, dzielnik. W naszym przykładzie podzielimy liczbę 1834 przez 14, inaczej mówiąc zbadamy ile razy liczba 14 „mieści się” w liczbie 1834.

    dzielenie1
     
  2. Dzielimy pierwszą cyfrę dzielnej przez dzielnik. Jeśli liczba ta jest mniejsza od dzielnika, to bierzemy pierwsze dwie lub więcej cyfr dzielnej i dzielimy przez dzielnik. Inaczej mówiąc, w dzielnej wyznaczamy taką liczbę, którą można podzielić przez dzielnik. Wynik dzielenia zapisujemy nad kreską, a resztę z dzielenia zapisujemy pod spodem (pod dzielną).

    W naszym przykładzie w dzielnej bierzemy liczbę 18 i dzielimy ją przez 14, czyli sprawdzamy ile razy 14 zmieści się w 18. Liczba 14 zmieści się w 18 jeden raz, jedynkę piszemy nad kreską (nad ostatnią cyfrą liczby 18, czyli nad 8). Następnie wykonujemy mnożenie 1•14=14 i wynik 14 wpisujemy pod liczbą 18, oddzielamy kreską i wykonujemy odejmowanie 18-14=4 i wynik 4 zapisujemy pod kreską.
    Opisane postępowanie możemy zapisać następująco: 18÷14=1 reszty 4.

    dzielenie2
     
  3. Do wyniku odejmowania opisanego w punkcie 2, czyli do otrzymanej reszty z dzielenia dopisujemy kolejną cyfrę dzielnej i wykonujemy dzielenie przez dzielnik. Tak jak poprzednio wynik zapisujemy nad kreską, a pod spodem resztę z tego dzielenia.
    W naszym przykładzie wygląda to następująco: do 4 dopisujemy cyfrę 3 (czyli kolejną cyfrę, która znajduje się za liczbą 18) i otrzymujemy liczbę 43, którą dzielimy przez dzielnik 14. Inaczej mówiąc sprawdzamy ile razy 14 zmieści się w 43. Liczba 14 zmieści się w 43 trzy razy, czyli 3 piszemy nad kreską (za 1), a następnie wykonujemy mnożenie 3•14=42i wynik 42 zapisujemy pod liczbą 43, oddzielamy kreską i wykonujemy odejmowanie 43-42=1 i wynik 1 zapisujemy pod kreską.
    Opisane postępowanie możemy zapisać: 43÷14=3 reszty 1.

    dzielenie2
     
  4. Analogicznie jak poprzednio do otrzymanej reszty dopisujemy kolejną cyfrę dzielnej i wykonujemy dzielenie przez dzielnik.
    W naszym przykładzie:
    do 1 dopisujemy ostatnią cyfrę dzielnej, czyli 4. Otrzymujemy liczbę 14, którą dzielimy przez dzielnik 14, w wyniku otrzymujemy 1 i wpisujemy ją nad kreską (po3). Następnie wykonujemy mnożenie 1•14=14 w wynik 14 zapisujemy pod 14, oddzielamy kreską i wykonujemy odejmowanie 14-14=0.
    Opisane postępowanie możemy zapisać 14÷14=1, czyli otrzymaliśmy dzielenie bez reszty, co kończy nasze dzielenie.

    dzielenie3
     
  5. Wynik dzielenia liczby 1834 przez 14 znajduje się nad kreską, czyli otrzymujemy ostatecznie iloraz 1834÷14=131.

Zobacz także
Udostępnij zadanie