Historia

Śladami przeszłości 3 (Podręcznik, Nowa Era)

Przedstaw główne etapy zjednoczenia 4.56 gwiazdek na podstawie 9 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 3 Klasa
  3. Historia

Przedstaw główne etapy zjednoczenia

1
 Zadanie

2
 Zadanie

3
 Zadanie

Etapy zjednoczenia Włoch:

  • Klęska Wiosny Ludów na Półwyspie Apenińskim nie zmniejszyła nadziei Włochów na zjednoczenie. 
  • W drugiej połowie XIX wieku nadzieje Włochów na zjednoczenie swego państwa wiązały się z Piemontem, zwanym także Królestwem Sardynii rządzonym przez Wiktora Emanuela II, jedynego władcę z rodzimej dynastii włoskiej (dynastii sabaudzkiej). Króla wspierał premier Kamil Cavour gorliwy rzecznik zjednoczenia Włoch oraz twórca potęgi ekonomicznej Królestwa Sardynii. Jego zamiarem było utworzenie królestwa północnowłoskiego pod egidą Piemontu. W tym celu zawarł on porozumienie z Napoleonem III, który także dążył do zmian konfiguracji w polityce europejskiej i ostatecznego osłabienia Austrii.
  • Sojusz zawarty w 1859 roku doprowadził do wybuchu wojny austriacko-piemonckiej. Włosi wzmocnieni przez armię francuską odnieśli zwycięstwa pod Magentą i Solferino. Cesarz Austrii Franciszek Józef I został zmuszony do podpisania traktatu w Villafranca. Francja uzyskała Lombardię, którą następnie przekazała Sardynii, a sama zatrzymała Niceę i Sabaudię. 
  • Powstania w Parmie, Modenie, Toskanii i części Państwa Kościelnego doprowadziły w 1860 roku do plebiscytów i przyłączenia tych obszarów do Sardynii.
  • W tym samym roku z inicjatywy rewolucjonisty Giuseppe Garibaldiego, doszło do powstania w południowych Włoszech. Dowodzona przez niego "wyprawa tysiąca czerwonych koszul" zajęła najpierw Palermo na Sycylii, a następnie Neapol. Ludność wypowiedziała się w plebiscycie za przyłączeniem Królestwa Obojga Sycylii do Królestwa Sardynii. 
  • W tym czasie wojska piemonckie zajęły część Państwa Kościelnego, lecz bez Rzymu.
  • Ogólnowłoski parlament zwołany w 1861 roku w Turynie proklamował utworzenie Królestwa Włoch z Wiktorem Emanuelem II jako królem.
DYSKUSJA
user profile image
Iris

18 marca 2018
dzięki :):)
Informacje
Autorzy: Stanisław Roszak, Anna Łaszkiewicz
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paulina

45508

Nauczyciel

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Wyrażenie dwumianowane

Wyrażenia dwumianowe to wyrażenia, w których występują dwie jednostki tego samego typu.

Przykłady: 5 zł 30 gr, 2 m 54 cm, 4 kg 20 dag.

Wyrażenia dwumianowe możemy zapisać w postaci ułamka dziesiętnego.

Przykład: 3 m 57 cm = 3,57 cm , bo 57 cm to 0,57 m.

Jednostki:

  • 1 cm = 10 mm; 1 mm = 0,1 cm
  • 1 dm = 10 cm; 1 cm = 0,1 dm
  • 1 m = 100 cm; 1 cm = 0,01 m
  • 1 m = 10 dm; 1 dm = 0,1 m
  • 1 km = 1000 m; 1 m = 0,001 km
  • 1 zł = 100 gr; 1 gr = 0,01 zł
  • 1 kg = 100 dag; 1 dag = 0,01 kg
  • 1 dag = 10 g; 1 g = 0,1 dag
  • 1 kg = 1000 g; 1 g = 0,001 kg
  • 1 t = 1000 kg; 1 kg = 0,001 t

Przykłady zamiany jednostek:

  • 10 zł 80 gr = 1000 gr + 80 gr = 1080 gr
  • 16 gr = 16•0,01zł = 0,16 zł
  • 1 zł 52 gr = 1,52 zł
  • 329 gr = 329•0,01zł = 3,29 zł
  • 15 kg 60 dag = 1500dag + 60dag = 1560 dag
  • 23 dag = 23•0,01kg = 0,23 kg
  • 5 kg 62 dag = 5,62 kg
  • 8 km 132 m = 8000 m+132 m = 8132 m
  • 23 cm 3 mm = 230 mm + 3 mm = 233 mm
  • 39 cm = 39•0,01m = 0,39 m
Zamiana ułamka zwykłego na dziesiętny

Jeżeli ułamek zwykły posiada w mianowniku 10, 100, 1000, … to zamieniamy go na ułamek dziesiętny w następujący sposób: między cyframi liczby znajdującej się w liczniku danego ułamka zwykłego stawiamy przecinek tak, aby po przecinku było tyle cyfr, ile zer w mianowniku. Gdyby zabrakło cyfr przy stawianiu przecinka, to należy dopisać brakującą ilość zer.

Przykłady:

  • $$3/{10}= 0,3$$ ← przepisujemy liczbę 3 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${64}/{100}= 0,64$$ ← przepisujemy liczbę 64 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${482}/{1000} = 0,482$$ ← przepisujemy liczbę 482 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były trzy cyfry (bo w mianowniku mamy trzy zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${45}/{10}= 4,5$$ ← przepisujemy liczbę 45 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer,

  • $${2374}/{100}= 23,74$$ ← przepisujemy liczbę 2374 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer.

  Uwaga

Istnieją ułamki zwykłe, które możemy rozszerzyć lub skrócić tak, aby otrzymać w mianowniku 10, 100, 1000,... Jednak nie wszystkie ułamki można zamienić na równe im ułamki dziesiętne, to znaczy tak rozszerzyć lub skrócić, aby otrzymać ułamek o mianowniku 10, 100, 1000 itd.

Przykłady ułamków, które dają się rozszerzyć lub skrócić, tak aby otrzymać ułamek dziesiętny:
$$1/2= {1•5}/{2•5}=5/{10}= 0,5$$
$$3/{20}= {3•5}/{20•5}= {15}/{100}= 0,15$$
$${80}/{400}= {80÷4}/{400÷4}={20}/{100}= 2/{10}= 0,2$$

Nie można natomiast zamienić na ułamek dziesiętny ułamka $$1/3$$. Ułamka tego nie można skrócić ani rozszerzyć tak, aby w mianowniku pojawiła się liczba 10, 100, 1000 itd.

Zobacz także
Udostępnij zadanie