Historia

Rewolucja przemysłowa przyniosła ogromne zmiany 4.67 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Historia

Rewolucja przemysłowa przyniosła ogromne zmiany

5
 Zadanie

UWAGA! Oglądasz stare wydanie książki. Kliknij tutaj, aby zobaczyć najnowsze.

REWOLUCJA PRZEMYSŁOWA

Zmiany w gospodarce

PLUSY:

  • Nastąpił postęp w produkcji przemysłowej, maszyna parowa opatentowana przez szkockiego konstruktora Jamesa Watta usprawniła i przyspieszyła produkcję, która odtąd odbywała się w olbrzymich fabrykach;
  • Nastąpił gwałtowny rozwój miast;
  • Na ziemiach polskich powstały liczne zakłady przemysłowe;

MINUSY:

  • Rozwój przemysłu doprowadził do wyodrębnienia się nowych grup społecznych: robotników i fabrykantów. Powszechne wyzyskiwanie pracowników przez fabrykantów prowadziło do konfliktów społecznych;
  • Robotnika nie traktowano jak pełnoprawnej istoty ludziej - był on jedynie ogniwem w produkcyjnym łańcuchu;
  • Fabryki, kopalnie oraz huty powodowały zanieczyszczenie środowiska;
  • Podczas obsługi maszyn fabrycznych często dochodziło do wypadków, ponieważ fabrykanci nie dbali o zapewnienie odpowiednich warunków pracy;

Szybszy transport

PLUSY:

  • Rozwój kolei oraz wynalezienie nowych środków transportu, sprawił, że podróżowanie stało się szybsze, wygodniejsze i łatwiejsze;
  • Nastąpił rozwój gospodarki;
  • Zmniejszyły się koszty podróży - w drogę ruszali także ludzie ubodzy, których wsześniej nie było stać na dalekie wyprawy;
  • Nastąpił rozwój turystyki;

MINUSY:

  • Wydobywający się z lokomotywy dym utrudniał pasażerom podziwianie pięknych widoków;
  • Lokomotywy powodowały zanieczyszczenie środowiska;
  • Katastrofy i awarie - w 1912 roku zatonął Titanic - statek uznawany za niezatapialny;
  • Rozbudowa kolei w Stanach Zjednoczonych przyczyniła się do zagłady Indian;

Zmiany życia codziennego

PLUSY:

  • Wynalezienie telefonu i telegrafu wpłynęło na przyspieszenie obiegu informacji;
  • W fabrykach, domach i na ulicach wiekich miast pojawiło się oświetlenie elektryczne, które zmieniło zupełnie warunki pracy (można było pracować w nocy), zapewniło wygodę i bezpieczeństwo;
  • W miastach założono wodociągi i kanalizację, która poprawiła warunki sanitarne;
  • Wolny czas zaczęto spędzać w parkach, modne stały się w tym czasie kawiarnie i letnie teatrzyki;
  • Pojawiły się nowe rozrywki m.in. kino;

MINUSY:

  • Pogłębiały się różnice społeczne. Bogaci mieszkańcy miast żyli w pięknych pałacach i kamienicach, natomiast robotnicy w maleńkich izbach pozbawionych kanalizacji, lokowanych poza miejskim centrum;

Podróże i odkrycia

PLUSY:

  • Odkrycie nowych lądów, rzek oraz jezior;
  • Prowadzenie badań naukowych w Afryce, Antarktydzie oraz Syberii;
  • Nawracanie miejscowej ludności na chrześcijaństwo;
  • Zakładanie kolonii na podbitych obszarach;
  • Tworzenie rynków zbytu dla europejskich towarów;
  • Rozwój medycyny - odkrycie nowych pierwiastków - radu i polonu przez Marię Skłodowską - Curie, wynalezienie szczepionki przeciwko wściekliźnie przez Ludwika Pasteura, odkrycie promieniowania przenikającego ciało człowieka - Wilhelm Roentgen.

MINUSY:

  • Zagłada i wyzysk miejscowej ludności;
  • Rozwój imperializmu;
  • Konflikty zbrojne; 
  • Śmierć podróżników w czasie niebezpiecznych wypraw;

Zmiany w medycynie

PLUSY:

  • Wynaleziono wówczas wiele nowych leków i szczepionek na nieuleczalne dotychczas choroby: wściekliznę, cholerę, wąglik, ospę czy dżumę.
  • Odkrycie przez Wilhelma Roentgena promieniowania X - szybko zastosowano w aparatach rentgenowskich. Od tej pory możliwe stało się prześwietlenie ciała człowieka, co ułatwiło przeprowadzenie dokładniejszych badań lekarskich.
  • Dzięki Polce - Marii Skłodowskiej - Curie zaczął się rozwijać nowy dział medycycny - radiologia.
  • W tym czasie upowszechniono również wiele przyrządów medycznych tj. elektrokardiograf, stetoskop, opatrunek gipsowy oraz tablica do badania wzroku.

MINUSY:

  • Rozwój radiologii groził w przyszłości chorobami popromiennymi. Maria Skłodowska Curie zmarła na anemię złośliwą (miała także chorobę popromienną wywołaną przez promieniowanie jonizujące).
DYSKUSJA
user profile image
pawelrzeka

20-12-2016
Nie ma zmian w medycynie . plusów i minusów
user profile image
Paulina

10173

22-12-2016
@pawelrzeka Cześć ,zadanie zostało zaktualizowane:)
Informacje
Klucz do historii 6
Autorzy: Wojciech Kalwat, Małgorzata Lis
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paulina

10173

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Kąty

Kąt to część płaszczyzny ograniczona dwiema półprostymi o wspólnym początku, wraz z tymi półprostymi.

Półproste nazywamy ramionami kąta, a ich początek – wierzchołkiem kąta.

kat-glowne
 


Rodzaje kątów:

  1. Kąt prosty – kąt, którego ramiona są do siebie prostopadłe – jego miara stopniowa to 90°.

    kąt prosty
  2. Kąt półpełny – kąt, którego ramiona tworzą prostą – jego miara stopniowa to 180°.
     

    kąt pólpelny
     
  3. Kąt ostry – kąt mniejszy od kąta prostego – jego miara stopniowa jest mniejsza od 90°.
     

    kąt ostry
     
  4. Kąt rozwarty - kąt większy od kąta prostego i mniejszy od kąta półpełnego – jego miara stopniowa jest większa od 90o i mniejsza od 180°.

    kąt rozwarty
  5. Kąt pełny – kąt, którego ramiona pokrywają się, inaczej mówiąc jedno ramię tego kąta po wykonaniu całego obrotu dookoła punktu O pokryje się z drugim ramieniem – jego miara stopniowa to 360°.
     

    kat-pelny
     
  6. Kąt zerowy – kąt o pokrywających się ramionach i pustym wnętrzu – jego miara stopniowa to 0°.

    kat-zerowy
 
Odejmowanie ułamków dziesiętnych

Odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do odejmowania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki odejmujemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecina;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 3,41-1,54=? $$
    odejmowanie-ulamkow

    $$ 3,41-1,54=1,87 $$  

Zobacz także
Udostępnij zadanie