Historia

Klucz do historii 6 (Podręcznik, WSiP)

Opowiedz o życiu robotnika w XIX wieku 4.67 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Historia
UWAGA! Oglądasz stare wydanie książki. Kliknij tutaj, aby zobaczyć najnowsze.
  • Życie robotnika w XIX wieku.

Życie XIX-wiecznego robotnika było bardzo ciężkie. Robotnicy pochodzili z różnych warstw społecznych. Wielu wywodziło się z uboższych mieszkańców miast, a także ze wsi. Kapitaliści, pragnąc uzyskać jak największe dochody nie dbali o warunki pracy swych pracowników, słabo ich opłacali. Robotnicy pracowali od 12 do 16 godzin na dobę nieraz przez 7 dni w tygodniu. Nie byli ubezpieczeni na wypadek choroby lub kalectwa. Stłoczenie maszyn i ludzi w halach fabrycznych oraz brak zabezpieczeń powodowały, że pracownicy byli narażeni na niebezpieczne wypadki. W zakładach włókienniczych ilość pyłu i kurzu była tak duża, że robotnicy mieli poważne problemy z oddychaniem. W fabrykach było brudno, co sprzyjało szerzeniu się chorób zakaźnych. Kobiety i dzieci wykonywały równie ciężką pracę jak mężczyźni, a mimo to otrzymywały znacznie niższą płacę. Mieszkania robotników powstawały często na ubogich osiedlach tworzonych w pobliżu fabryk. Składały się zazwyczaj z jednej izby, w której mieszkała cała rodzina. 

DYSKUSJA
user profile image
Arkadiusz

11 grudnia 2017
Dzięki za pomoc :):)
user profile image
Stefan

8 grudnia 2017
dzięki :)
user profile image
Alan

4 grudnia 2017
Dziękuję!
user profile image
Roksana

9 listopada 2017
Dzieki za pomoc :)
Informacje
Klucz do historii 6
Autorzy: Wojciech Kalwat, Małgorzata Lis
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paulina

21460

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Wyrażenie dwumianowane

Wyrażenia dwumianowe to wyrażenia, w których występują dwie jednostki tego samego typu.

Przykłady: 5 zł 30 gr, 2 m 54 cm, 4 kg 20 dag.

Wyrażenia dwumianowe możemy zapisać w postaci ułamka dziesiętnego.

Przykład: 3 m 57 cm = 3,57 cm , bo 57 cm to 0,57 m.

Jednostki:

  • 1 cm = 10 mm; 1 mm = 0,1 cm
  • 1 dm = 10 cm; 1 cm = 0,1 dm
  • 1 m = 100 cm; 1 cm = 0,01 m
  • 1 m = 10 dm; 1 dm = 0,1 m
  • 1 km = 1000 m; 1 m = 0,001 km
  • 1 zł = 100 gr; 1 gr = 0,01 zł
  • 1 kg = 100 dag; 1 dag = 0,01 kg
  • 1 dag = 10 g; 1 g = 0,1 dag
  • 1 kg = 1000 g; 1 g = 0,001 kg
  • 1 t = 1000 kg; 1 kg = 0,001 t

Przykłady zamiany jednostek:

  • 10 zł 80 gr = 1000 gr + 80 gr = 1080 gr
  • 16 gr = 16•0,01zł = 0,16 zł
  • 1 zł 52 gr = 1,52 zł
  • 329 gr = 329•0,01zł = 3,29 zł
  • 15 kg 60 dag = 1500dag + 60dag = 1560 dag
  • 23 dag = 23•0,01kg = 0,23 kg
  • 5 kg 62 dag = 5,62 kg
  • 8 km 132 m = 8000 m+132 m = 8132 m
  • 23 cm 3 mm = 230 mm + 3 mm = 233 mm
  • 39 cm = 39•0,01m = 0,39 m
Dodawanie ułamków dziesiętnych

Dodawanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do dodawania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki dodajemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecinka;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 1,57+7,6=?$$
    dodawanie-ulamkow-1 

    $$1,57+7,6=8,17 $$

Zobacz także
Udostępnij zadanie